Folk ringer på annons utan telefonnummer - Utbruten från Vad gör vi nu då? Del XCI

Jag tycker att det är rimligt att respektera annonsörens önskan om kontaktväg, och faktiskt respektlöst att ignorera den, i de fall den framgår.
I de fall ingen sådan önskan uttalats så tycker jag att det är upp till var och en.

Själv är jag noggrann med att inte lämna ut någon information i säljesannonser, som kan kopplas till min person. Inget telefonnummer, namn, eller foton där något identifierbart kring person eller plats framgår. Det bottnar i min erfarenhet av (på alla plan) oseriösa annonsspekulanter. Framför allt gäller det fordonsannonser, de lockar till sig stollar som flugor till en marmeladmacka. Där vill jag kunna göra en egen selektering i mailkorgen och direkt slänga de mail som inte är seriösa.
Åh andra sidan så skippar en stor del av de seriösa köparna den typen av annonser. Jag vill kolla upp lite innan jag köper något. Klart är det en småsak spelar det inte så stor roll men annonser på bilar, hästar etc går bort som oseriösa om den som skriver dem vill vara hemlig.

Jag tror din typ av annonser får en osedvanligt stor andel oseriösa svar. När jag lade ut annons på min häst fick jag inte en enda knäppskalle, bara någon enstaka tveksam och de 3-4 första som svarade kom och provred. Sedan var hästen såld.
 
En sån annons skulle jag aldrig svara på (om det gällde en häst).
Visst, en risk är förstås att man missar en eller annan bra spekulant. Men Jag ser det nog ändå som att om man undviker att svara på en annons via mail så är man helt enkelt inte tillräckligt intresserad av varan (hästen), och då kan det lika gärna vara för min del.
 
Visst, en risk är förstås att man missar en eller annan bra spekulant. Men Jag ser det nog ändå som att om man undviker att svara på en annons via mail så är man helt enkelt inte tillräckligt intresserad av varan (hästen), och då kan det lika gärna vara för min del.
Det handlar inte om att svara via mail, ett kontantkortsnummer är lika illa, utan anonymiteten.

Jag tror du missar lejonparten av de seriösa spekulanterna genom att vara helt anonym.
 
En sån annons skulle jag aldrig svara på (om det gällde en häst).

Nej, inte jag heller.
De annonser som har "häst, Västra Götaland" som annonsör går bort helt.

Förnamn men inte efternamn - helt OK. Och då blir det självklart - om man nu vill besvara annonsen - mail om inte telefonnummer finns med.

Precis som med köpes-annonser. Jag skulle inte besvara en där det inte fanns rimlig uppgift om annonsören.
 
Visst, en risk är förstås att man missar en eller annan bra spekulant. Men Jag ser det nog ändå som att om man undviker att svara på en annons via mail så är man helt enkelt inte tillräckligt intresserad av varan (hästen), och då kan det lika gärna vara för min del.

Jag menar det faktum att du är anonym. Personligen svarar jag varken på såna annonser eller såna med "seriösa ringer". Jag mailar alltid först.
 
Det handlar inte om att svara via mail, ett kontantkortsnummer är lika illa, utan anonymiteten.

Jag tror du missar lejonparten av de seriösa spekulanterna genom att vara helt anonym.
Kanske. Fast för mig är det mer intressant att slippa stollarna, de som oannonserat bara dyker upp eller som SMS:ar tio gånger på en timme. Den som ser sig själv som seriös spekulant men avstår från kontakt utifrån att jag som säljare initialt är anonym, ser *jag* helt enkelt inte som tillräckligt seriös (ffa inte tillräckligt intresserad) spekulant.

Fast jag pratar iofs inte specifikt om hästannonser utan om annonser generellt. Minst två tredjedelar av allt jag äger, förutom kläder, är köpt begagnat på annons. Möbler, hemelektronik, vitvaror, musikinstrument, fotoutrustning, fordon, hästutrustning, verktyg och maskiner, you name it. Många annonsaffärer blir det. Och många stollar, när grejor skall säljas.
 
Senast ändrad:
Lite allmänt bara så kan jag tillägga att jag alltid skrivit ut både mitt förnamn, ort och hästens namn. Men då skrivit att första kontakt sker via mail, som många redan skrivit så tycker jag det ska respekteras.
Det jag vänder mig emot och tycker är gränslöst är att det dels ses som oseriöst att föredra mail och att ringa folk när de uttryckligen inte vill det. Jag mailar inte på annonser som undanbeder det.
 
Lite allmänt bara så kan jag tillägga att jag alltid skrivit ut både mitt förnamn, ort och hästens namn. Men då skrivit att första kontakt sker via mail, som många redan skrivit så tycker jag det ska respekteras.
Det jag vänder mig emot och tycker är gränslöst är att det dels ses som oseriöst att föredra mail och att ringa folk när de uttryckligen inte vill det. Jag mailar inte på annonser som undanbeder det.

Precis.
Står det uttryckligen att man önskar mail som första kontakt och annonsen är intressant, så mailar jag också.
Fast jag erkänner ju att jag har något slags gradient för egen del.
Inte jätteintressanta annonser: mailar gärna med några frågor.
Jätteintressanta annonser: ringer helst och får en direkt kommunikation.
 
Jag skulle aldrig svara på en hästannons där det inte går att kolla upp fakta om hästen. Skriver man smeknamn och ingen stam går den bort. Skriver man stammen så att hästen går att hittas på någon sajt på nätet och uppgifterna i annonsen kollas upp gör det mig ingenting om säljaren inte sätter ut sitt namn.
Har varit med om alltför många hästar som annonserats ut med tävlingsresultat som inte stämmer.

Som säljare måste man ju fånga potentiella köpare med något, och inte skriva som jag har sett "brunt sto, maila vid intresse" och en dålig bild på en brun häst där man inte får en uppfattning om vare sig ras eller ungefärlig ålder.
 
Jag har sålt häst med anonymiserad annons. Inga problem alls.

Fast om ganska många säger att de inte svarar på en sån annons betyder det ju ändå att man missar en andel köpare. Naturligtvis säljs vissa hästar med anonyma annonser men det är troligen inte det bästa sättet att få så många kunder som möjligt på varan.
 
Jag lägger glatt ut namn och nummer. Ser inte riktigt problemet, och de allra flesta är ju trevliga.

Problemet är väl just det som många uttryckt, att de helt enkelt inte är bekväma med att prata i telefon. Det är ju inte så väldig ovanligt att inte vara det. Och precis som att många anser det enklare att ta emot samtal så anser andra att det är enklare med mail. Varken enklare eller svårare än så.
 
Fast hur många sitter inte och mailar för att sedan bara försvinna? Sist jag la ut annons med både mail och telenummer och de som var mest seriösa och ville komma och kika och faktiskt dök upp var de som ringde. Vet inte hur lång tid jag la ner på att svara via mail och hur många som helst som ställer samma fråga igen direkt efter att de fått svar.
Otroligt tidsödande för en annan. 10 min via telefon eller timmar att sitta och knappra vid dator :D

Tur man säljer häst så sällan :D

Jag håller verkligen med. Jag har häst till salu nu och jag vet inte hur många som skriver och frågar och vill ha bilder och film, sen skickar jag det och så kommer nya frågor. Helt plötsligt blir det knäpptyst. Jag tror det är många som knarkat hästnet men inte alls är intresserade av att köpa egentligen
 
Fast om ganska många säger att de inte svarar på en sån annons betyder det ju ändå att man missar en andel köpare. Naturligtvis säljs vissa hästar med anonyma annonser men det är troligen inte det bästa sättet att få så många kunder som möjligt på varan.

Det är förmodligen det bästa sättet att säkerställa en stor andel konstiga svar.
 
Problemet är väl just det som många uttryckt, att de helt enkelt inte är bekväma med att prata i telefon. Det är ju inte så väldig ovanligt att inte vara det. Och precis som att många anser det enklare att ta emot samtal så anser andra att det är enklare med mail. Varken enklare eller svårare än så.

Jag är inget fan, men jag tycker inte sånt ska hindra mig i vardagen. Generellt lägger folk för mycket energi på att underhålla sina nojjor istället för att bli av med dem.
 
Problemet är väl just det som många uttryckt, att de helt enkelt inte är bekväma med att prata i telefon. Det är ju inte så väldig ovanligt att inte vara det

Jag kan fatta att man inte vill prata i telefon som första kontakt med avseende på hur mycket skumt folk det finns out there. Men efter etablerad kontakt är det konstigt att inte vilja prata i telefon - en sån hade gått bort för mig.

Jag håller med @Hyacinth om att det verkar dumt att låta en sån vanlig sak som att prata i telefon ska hindra en i sin vardag.
 
Fast om ganska många säger att de inte svarar på en sån annons betyder det ju ändå att man missar en andel köpare. Naturligtvis säljs vissa hästar med anonyma annonser men det är troligen inte det bästa sättet att få så många kunder som möjligt på varan.

Fullt möjligt men jag slapp svara på 209 samtal om foderponny och hon såldes på mindre än en vecka till ett toppenhem.
 
Jag kan fatta att man inte vill prata i telefon som första kontakt med avseende på hur mycket skumt folk det finns out there. Men efter etablerad kontakt är det konstigt att inte vilja prata i telefon - en sån hade gått bort för mig.

Jag håller med @Hyacinth om att det verkar dumt att låta en sån vanlig sak som att prata i telefon ska hindra en i sin vardag.

Och det var ju precis det jag sa, första kontakt per mail och sen biter jag ihop om det krävs. Har dock sällan krävts. Har inga hinder av det i min vardag öht då jag är fullt kapabel att prata i telefon. Men vid särskilt köp- och säljsituationer vill jag börja med mail, och det pga av jag vill kunna hålla reda på information om intressenter på ett för mig rimligt sätt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp