Folkilsken hund...not

älgen

Trådstartare
Följande händelse har ägt rum:
Bosse ser grannflickan komma förbi. kutar ut från trädgården för att hälsa.Kul med folk. ;)
Dessväre hoppar han upp och råkar riva flickan (16 år) i ansiktet med en klo.
Flickans familj polisanmäler händelsen och påstår att Bosse BITIT? :eek: henne i ansiktet.
Polisen tror på flickans mamma och hundarna måste nu alltid hållas kopplade, samt att de vill att Bosse ska ha munkorg.

Tycker detta är lite väl hårt och undrar om man på något sätt kan få en mildare dom.

Husen ligger på landet och långt från bebyggelse.

Dessa grannar är rädda för hundar och har på alla möjliga sätt fösökt få bort dem.

Det är mamman som är hundrädd. Flickan har tidigare lekt med hundarna vilket förklara varför Bosse blev så glad att se henne.

I polisanmälan har de ljugit sig blå, men det är jättesvårt då ord står mot ors och tjejen hunsas av mamman.

Behövde bara skriva av mig lite...
 
Sv: Folkilsken hund...not

Vore det inte bättre om han hade boxhandskar på sig? ;)

Nä ärligt, trist när en "olycka" blir en rättsak och en orättvis dom! :smirk:
 
Sv: Folkilsken hund...not

Annars kanske man skulle sälja honom till cirkus.
Hunden som bits med tassarna :angel:
 
Sv: Folkilsken hund...not

Brukar inte skadorna fotograferas när man gör en sådan anmälan, så att polisen ska kunna se hur stor skada det blev? De måste ju kunna se skillnad på ett bett och ett rivsår.
 
Sv: Folkilsken hund...not

Det som är lite tråkigt är att mamman fått för sig att hundarna är farliga. Står och tjuvkikar bakom gardinen när vi träna med dem på tomten.
De träna bla skydd och misstänker att det kan vara därifrån hon fått lite konstiga ideer.

Hunden som hon anser ha attackerat måste man "tagga" ordentlig innan man överhuvudtaget kan få honom att bita i skyddsarmen. Då blir det ett pliktskyldigt litet plytte tag.

Du är jobbig säger han. Kan vi inte ligga här och sola istället :D
 
Sv: Folkilsken hund...not

:idea: Det ska jag kolla upp.
Fick bara ett papper från polisen där det stod att hundarna måste hållas kopplade bla, bla.

I rapporten stod det också att hon blivit allvarligt biten :smirk: vid ca 15,00 och fick åka akut? till läkare 18,30.
tycker inte det verkara vara så himla akut men, men.

Då vi talat med polisen verkade de inte heller tycka att händelsen var så farlig, men gör kärring :devil: till viljes för att få tyst på henne.

Första gången fick bara åläggande att hunden skulle hållas kopplad när den vistades utanför huset. han måste alltså ha koppel även i trädgården.

Nu har de gjort en ny anmälan (samma händelse) och kräver att hunden måste ha munkorg också. De nöjde sig alltså inte med beslutet med koppeltvång. Det är det som får mig att se rött. De har varit och "hackat" på hundarna sedan de flyttade dit.

Givetvis vill man inte att grannar mm ska misstycka, men det börjar likna någon slags personlig vendetta av något slag.
 
Sv: Folkilsken hund...not

Hej!!
Synd att du ska vara med om detta.. Din hund verkar vara väldigt glad mot människor..
Tyvärr så har hundägare bara "skyldigheter" inga rättigheter om hunden gör något så åker man dit för det hur allvarligt det än är bara för man råka ha hunden lös. Det är lite trist tycker jag men så är det i samhället idag!! Man får ju inte ha lösa hundar i skogen ens idag lite surt för oss hundägare. Man får ha det på egen mark.

Hoppas det löser sig för dig!!

MVH Jenny!!!
 
Sv: Folkilsken hund...not

Tråkigt med sådana grannar. Vi har ett exempel i grannbyn som ringde och gav mig en rejäl utskällning för att W skulle ha skrämt deras ponny och sedan gått till anfall på ungen :eek: Hon har även sagt att W ska ha gjort lite andra saker på tidpunkter då det inte stämmer för att a) vi har varit borta och han har varit ensam inne (fast han kanske är så smart att han låser upp dörren, går ut o jäklas för att sedan gå in och låsa igen, vem vet ;) ) eller b. vi har varit borta och han har varit med eller c. vi har varit hemma och han har varit inne med oss.
Jag bara väntar på att bli anmäld kan jag säga... :crazy:

Tycker att både läkare och polis borde se skillnad på riv och bitskador.
 
Sv: Folkilsken hund...not

Jag tror abeslut att han går ut och sen in igen och låser dörren. Smart jäkel det där!! :angel:
 
Sv: Folkilsken hund...not

Ser att jag varit lite luddig tidigare i mina inlägg...
det är inte mina hundar utan min bror det gäller.
han hade sett flickan dagen efter och då syntes revan knappt alls :smirk:
 
Sv: Folkilsken hund...not

Exakt detta har jag råkat ut för. Bodde i lägenhet och skulle gå ut med miun hund. Grannflickan står med sin cykel en bit bort och låtsasjamar som en katt och jag fattar tagom kopplet på min hund och går åt andra hållet. Strax därefter känner jag ett slag mot armen och så cyklar grannflickan förbi, men innan hon hinner förbi swå hoppar min hund bakom ryggen på mig och upp på grannflickan och skäller. Olyckligtvis river hon henne med sina klor, som är aningen långa( problem med kloklippning). Och det hela slutar med en anmälan som inte går vidare då även polisne tolkar det som ett rivsår och inte ett bett. Dessutom så tycker inte polisne att jag gjorde fel, jag höll min hund i kort koppel och tjejen cyklar så nära att hon slår styret på cyklen i armen på mig och hon tyckte att det nopg var så att min hund blev skitskraj och försvarade mig. De kom ingen stans med anmälningen. Trots att det är en dobermann!
 
Sv: Folkilsken hund...not

Vad skönt!
då kanske det finns hopp för min bror också. Han har shäfer.
Dessutom driver han en kennel så det sista han vill ha är ju dåligt rykte på/om sina hundar. :crazy:

Ska kolla upp det där med foto på "skadorna" som någon sa..
 
Sv: Folkilsken hund...not

sätta upp staket runt eran gård borde väl funka ? så att hunden inte kan springa ut till folk som går förbi utanför.
Jag skulle också bli rädd om en hund kommer springande mot mig och hoppar upp.
Jag har egen hund och är uppväxt med hundar så jag är inte direkt hundrädd men jag har respekt och tycker att hundar ska vara kopplade om inte ägaren har full pejl på sin hund.

Jag har min byracka lös ibland med men ligger alltid steget före och kopplar honom om jag tror han kan vilja springa fram och hälsa på förbigående.
 
Sv: Folkilsken hund...not

Säg åt din bror att ringa upp polisen och be dem komma ut för ett samtal och titta på hans hundar. De flesta poliser är hundvana och kan se skillnad på en aggressiv hund och en glad hund. Det är sällan polisen gör något för att sätta dit någon om det inte finns problem sen tidigare. Men säg även åt din bror att vara lite "smart" och vara trevlig och tillmötes gående mot poliserna så brukar det vara lättare att få sin sak ordentligt upp kollad.
 
Sv: Folkilsken hund...not

Håller tummarna att det löser sig för din bror! Ibland känns det motigt att vara hundägare bland ett alltmer(?) utbrett hundhat.
 
Sv: Folkilsken hund...not

Vad säger flickan själv? Hon borde väl veta skillnad på ett rivmärke och ett bett när hon är 16 år?
 
Sv: Folkilsken hund...not

Tjejen är så totalt överkörd av sin mamma, så hon vågar inte säga emot :crazy:
 
Sv: Folkilsken hund...not

Kanske i senaste laget nu när skadan sas redan är skedd men skulle inte du/din bror kunna bjuda hem mamman+dottern och visa upp hundarna, visa på att dom är lydiga och snälla men blir glada och busiga ibland?
Kan förstå en hundrädd person när en stor hund kommer lös men med kunskap kan man förebygga dom flesta rädslor.
Jag är inte ett dugg rädd för hundar men blir ändå misstänksam när en (stor) hund kommer springandes mot mig lös, man vet ju aldrig vad det är för nån liksom..

Eller är hon omöjlig att resonera med?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp