Folksam försäkring = bäst?

C

Cim

Har fått rådet att byta från Agria till Folksam som ska vara bättre då de betalar ut allt utom självrisken då, i jämförelse mot Agria som betalar ut 80 %.

Vad tycker ni om Folksam? Hur är de att göra med vid ev. skadereglering?

Några nackdelar med att byta bolag om man fått ut pengar på det gamla bolaget?

MVH Cim
 
Det där med 100% är jag tveksam mot.
Varför skulle de gladeligen betala mer än andra bolag?

Var får de in pengarna nånstans? Dyrare premie eller självrisk? Ersätter de färre kostnader hos vet?

Skulle vilja veta mer om denna fantastiska ersättningen..
 
Har inte hunnit sätta mig in i de exakta villkoren, men enligt kompisen ska de vara likvärdiga med vad de ersätter, men premien var 200-300 kronor dyrare per år för hennes häst jämfört med Agria.

MVH Cim
 
Det som jag anser vara en fördel med Folksam (har Agria själv men överväger också att byta) är att de har en sk A6-försäkring, som täcker allt utom förslitningsskador. För mig som uppfödare som fr a har unghästar är detta en bra försäkringsform.

Dessutom följer Folksams premier hästens ålder, det gör inte Agria. Jag vet dock att Agria planerar att införa ngn typ av åldersklassifiering även de.
 
Svaret är: Ja, det är bäst.
De ersätter 100% förutom självrisk.
De ersätter utan att knorra.
De kräver inte vet. bes. när man vill höja försäkringsbeloppet på "billigare" hästar.
Agria ville sätta reservation på bakbenen på min häst när jag köpte honom därför att det framkom att han var patellaopererad. Jag ringde till Folksams och frågade vad de sa om saken. Deras vetrinär skrattade i telefon och sade att är han patellaopererad så är ju risken att han blir skadad där mindre. Jag bytte till folksam och fick en billigare, bättre försäkring utan reservationer.
Jag har utnyttjat den två gånger och det har inte varit några problem, ena gången fick jag till och med ersättning trots att de tre månadernas självriskperiod hade passerats med en vecka.
 
Folksams veterinärvårdsförsäkringar ersätter 100 procent och du betalar endast en självrisk på 2.000 kronor per 120:e dag.Jämfört mot Agria som kräver ny självrisk på 1800:-var 100:e dag, samt att man får stå för 20% av kostnaderna själv.Premierna skiljer sig inte mycket heller,Folksam är tom billigare i många fall.
Vill själv byta till Folksam,men jag är låst i Agria, får ingen ny försäkring i annat bolag pga många problem med hästen senaste året.Men om jag hade möjlighet att byta till Folksam skulle jag få ner försäkringspremien med 150:-/månad.Plus få ut bättre ersättning.
 
Jag är mkt nöjd med Folksam och har inte haft några problem med att få ut pengar än så länge.

De ersätter 100% av de ersättningsbara kostnaderna. På klinik blir det allt utom ev medicin som man får med sig HEM. De har de iofs betalat ändå när P var på Täby.

Vad som blir kvar att betala själv när veterinären varit på hembesök vet jag inte ännu, inte fått ngn faktura på sommarens/höstens behandlingar men jag har för mig att det är reseersättningen (inga mediciner på recept den här gången).

Det lönar sig ffa när hästen hamnar länge på klinik!
 
Om du har fått någon skada reglerad på ditt nuvarande bolag kan det vara till din nackdel om du byter bolag.

Vi har Agria, och det har aldrig varit några problem för att få ut pengar för någon häst som varit sjuk eller skadad.
 
Jag arbetar på Folksam :love:.

Folksam är oöverträffat bäst på Häst, hund, (katt?) villa och sparande.

När det gäller halvblodspremier så är Folksam inte allt för sällan billigare än de andra bolagen.

Folksam har högst vet.vårds tak av alla bolagen i Sverige.

Folksam ersätter 100% efter självrisk i 120 dagar.
Endast en självrisk inom 120 dagar även om hästen har flera skadeomgångar.

Folksam har ingen påslagsavgift för att man betalar månadsvis som de andra bolagen.

Folksam har även mest nöjda kunder efter skadereglering.
Om ni frågar på klinikerna vilket bolag de tycker är bäst att skadereglera mot så säger de flesta/alla att Folksam är smidigast.

P.s. 2300kr skall självrisken för halvblod i A1 ligga på om jag inte minns fel.

Har man en häst som är skade/problemfri kan man lugnt byta bolag MEN om det finns en brokig skadehistoria eller ofräscha plåtar så skall man INTE byta.
Detta gäller både människor och djur.
 
Ojdå!
Men kollar inte ALLA bolag ALLTID upp hästens "skaderegister" när man byter bolag?

När jag bytte från Agria till Folksam, så frågade tjejen jag pratade med om och hur min häst varit skadad.
Jag berättade ALLT, och fick inga reservationer!
De skickade inte ens ett ombud som besiktigade min häst!

Och min häst har varit rejält skadad en gång, han har fläkt sig i hagen.
Men han blev friskförklarad från det.

Så ger de reservationer, så är det väl bara att veterinärbesiktiga hästen? Ua = inga reservationer?
 
Mina hästar (egna uppfödningar) har Agria för att jag då fått Agria Extra, vilket inget annat bolag har liknande. Extra täcker alltså ALLA fel, även dolda och medfödda.

Om jag däremot skulle köpa en häst som inte har Agria Extra så byter jag gladeligen till Folksam.
 
Har - med tidigare häst - bytt till Folksam och därefter behållt bolaget när jag bytt häst.

Det jag kan säga som Folksams nackdel är att de har en OTROLIGT dålig organisation vad gäller administration. Varannan gång jag sökt reglering har jag fått pengar hemskickade, varannan gång har fakturan (i mitt namn) betalats direkt till kliniken (trots att jag mycket tydligt i mitt brev till Folksam angivit att jag själv kommer att betala fakturan med tanke på att den är utställd i mitt namn).

De har "legat efter" i registreringen av autogiroansökningarna vilket ledde till att min försäkring blev uppsagd - trots att jag skickade min ansökan samma dag som försäkringsbrevet kom i brevlådan. Jag ringde dessutom två veckor efter att jag skickat ansökan och var orolig för att jag inte fått någon bekräftelse på autogirot. Svaret då var att den hade kommit och att pappren var på väg hem till mig.

I övrigt är jag nöjd med premie och villkor, men administrationen är verkligen inget att hänga i julgranen...
 
*s*

Tvärtom för mig. Hade väldiga problem ens att få hästen försäkrad i Agria medans den blev försäkrad i Folksam samma dag :)

Har använt den ett par gånger utan problem, väntar med spänning på nästa veterinärräkning då den inte är direktreglerad, ska se hur lång tid det tar innan pengarna kommer :)

Däremot så verkar det vara OMÖJLIGT att få hem skadeblankett för häst, har försökt beställa flera gånger och får bara försäkringsvillkoren...
 
Nu jobbar ju inte jag med försäkringar, men det brukar ju vara så att de flesta bolag har likartade villkor och regler...Du kanske hade turen att träffa på handläggare, eller så hade inte din häst något som dom tyckte behövdes tas upp som reservationer :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
860
Senast: iNHALE
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 424
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: lilstar
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
935
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp