Folksam jämfört med Agria?

mackan

Trådstartare
Har just suttit och tittat lite på försäkringsbolag. Försäkrade upp min i Folksam när jag köpte honom i juni, försäkringen är svindyr. Har en halv A1 och en halv A2 samt fullt avlivnings skydd till inköpspriset på honom, betalar nästan 3700 kr i premie för detta, ändå var hans inköps pris sjukt lågt då han var unghäst grundutbildad endast och ägaren behövde bli av med honom snabbt pga personliga skäl. Skulle därför givetvis vilja höja premien på honom snart när han ökar i pris, men blir svindyrt.
satt så och jämförde med Agria och då visar det sig att om jag försäkrar upp honom till inköpspris med agria maximal liv samt maximal veterinärvårds kostnad, så ligger premien på 2375 kr/år! alltså sjukt mycket billigare. Blir väldigt frustrerad och irriterad. antar att jag skulle kollat upp detta mycket grundligare inför uppförsäkring, men trodde i min enfald inte att det kunde skilja SÅ mycket, har alltid dessutom hört att agria är dyrast av alla.

Missar jag något? hur kan försäkrings skyddet jag har i Folksam jämföras med det jag tittade på per ovan för Agria?
Antar att det är ett himla bestyr att byta försäkringsbolag dessutom? vad gäller då? Han har inga anmärkningar överhuvudtaget hittills, har ej nyttjat försäkringen alls fram till dags datum.... antar att man ska fixa ny besiktning och allt det? mer saker som ska fixas - hur funkar det?

Långt inlägg - jättetacksam för någon som är insatt och kan upplysa mig. TACK!!
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

Jag tycker folksam är bra.
Det är okompliseat när det händer något.
Jag har mitt sto försäkrat 50 000 A1 A2 extra veterinärvård. +föl o Foster försäkrad 20 000.
Åringen försäkrad för30 000- A1 A2 vet
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

Det är inte alls omständligt att byta bolag. Speciellt inte om hästen inte haft några skador som den inte är fullt friskförklarad från.

Jag bytte från Agria till Folksam med min ena häst. Ringde Folksam, de ställde lite frågor, och sedan fixade de allt.

Jag bytte för att Folksam då var enda bolaget som hade 100% ersättning när självrisken var dragen, hade högre "tak", samt försäkringen A6 som inte Agria har.
Jag tycker ren A1 är för dyr, och A2 har ju inte triangelmärkning. Då passade A6 mig perfekt, då den är billigare än A1.

Och det är ju inte krångligare att byta till ngt annat bolag heller.
Jag anser att om man inte är nöjd, då ska man byta!
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

tack! Jag är mest chockad över den stora pris skillnaden jag fick när jag kollade på nätet men jag dubbelkollar just nu med Agria, hoppas jag gjort nåt fel, Agria brukar ju dessutom vara dyrast.... Anledningen att jag trodde det var krångligt att byta försäkringsbolag var att jag antar att de vill ha nytt friskintyg och folk här på forumet säger att det är jättestor risk att man inte får ut på försäkring om man bytt bolag och det sen visar sig att hästen har nåt vajsing som går tillbaks i tiden??????
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

Jag har mina hästar försäkrade i Agria å är jättenöjd!
Om det blir strul med hästen så är dom tillmötesgående å det har aldrig varit strul eller långa väntetider med försäkringspengar.

Jag har en kompis däremot som hade sin häst försäkrad i Folksam, hästen blev utdömd av veterinär å var jättedålig i benen men Folksam vägrade låta henne avliva hästen utan tvingade henne ha hästen stående i 1 år(!!!) innan de godkände avlivning, annars skulle hon inte få ut försäkringspengar å för en vanlig, dödlig så är 50 000kr mkt pengar så hon hade helt enkelt inte råd att gå emot dem.
Fast veterinären tyckte att hästen led.
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

Måste bara kommentera premien från Agria. Nu vet jag ju inte vad för inköpspris du har på din häst men när jag ringde runt för att kolla min försäkring så kollade jag Agria Maximal och enkel vet.vård och liv för inköpspriset som är 25000 och fick då en premie på 4200kr. Om du inte har ett mycket lägre inköpspris och en väldigt "frisk" ras (andra premiekategorier) har jag svårt att tro att den premien stämmer. Kolla den igen och ring dem, det är vad jag skulle rekomendera att göra.
Hos Folksam däremot fick jag en premie på 2800kr så för mig blev det Folksam.
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

kopparberg skrev:
Jag bytte för att Folksam då var enda bolaget som hade 100% ersättning när självrisken var dragen, hade högre "tak", samt försäkringen A6 som inte Agria har.
Jag tycker ren A1 är för dyr, och A2 har ju inte triangelmärkning. Då passade A6 mig perfekt, då den är billigare än A1.

!

Men vad får man ut egentligen...? Jag har vet. kostnader på ca 5000 kr pga uveit på min häst, men kommer troligtvis inte få ut nåt på förs. (samma bolag) eftersom själva vet. vården inte kostar så mycket, det är allt runt om, medicinm resor, inställelseavgift mm.

Känns j*kligt tråkigt.... :mad:
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

Jag har Folksam till min pålla då den är ca 1000 :- billigare om året än motsvarande hos Agria och dessutom har jag redan en gång (med förra hästen) åkt på att betala många tusenlappar i självrisk som jag sluppit om jag då haft Folksam och inte Agria som var fallet.
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

Ja du har så rätt... tydligen stämde inte deras sök mekanism på nätet för när jag ringde och kollade visade det sig att premien låg på 4.600, medans den jag har i Folksam ligger tusenlappen under med bättre villkor. Jag behåller nog Folksam, har hört mycket gott om dem, men är inte gjord av pengar, så när jag trodde att agria hade en betydligt billigare premie så blev jag tveksam... tack alla för svar :D
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

Ja du har så rätt... tydligen stämde inte deras sök mekanism på nätet för när jag ringde och kollade visade det sig att premien låg på 4.600, medans den jag har i Folksam ligger tusenlappen under med bättre villkor. Jag behåller nog Folksam, har hört mycket gott om dem, men är inte gjord av pengar, så när jag trodde att agria hade en betydligt billigare premie så blev jag tveksam... tack alla för svar :D
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

Har alltid haft Agria på hästarna och nu när vi ska hämta en liten till så fick vi erbjudande från Folksam om förs på henne. En frieser, Folksam skulle ha 4500 cirka medans Agria tar 2973:-. Lite skillnad...dessutom sjunker de övriga pållarna i Agria. Har naturligtvis jämfört villkoren...så jag gillar Agria bättre.
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

Har aldrig behövt vänta mer än drygt en vecka på att få tillbaka pengar från Folksam om man inte har direktreglerat. Tycker oxå att det är kanon att de ersätter 100%, hög veterinärvård och tecknar man dubbel vet vård så är det inget tak.

Det känns tryggt att man kan ha självrisken sparad hemma och veta att det inte kostar mer oavsett söna kväll eller julafton.

Har min hund i ett annat bolag som inte ersätter 100%, för snart tre månader sedan skar han sig jätteilla i tassen. Operation och givetvis en söndag kväll. Detta bolaget kunde man inte reglera med på helger, kunde altså inte ligga till måndag morgon. Efter en vecka fick vi operea honom igen då såret spack, även detta på helgen.

Detta kalaset med upprepade återbesök har gått på mer än 8000:- och jag har fortfarande inte fått tillbaka några pengar från försäkringsbolaget....

Så det lönar sig att kolla upp mer fakta än bara vad premien kostar...
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

De kräver inte veterinärintyg om man redan har en försäkring i ett "känt" bolag.
Men om man tex höjer livvärdet rejält, då kan de ju kräva besiktning.
Men även OM de kräver besiktning, så räcker det ofta för dem att deras eget ombud besiktigar hästen = det kostar inte dig ngt.

Hur det är med att försäkringsbolaget inte betalar ersättning för att de hävdar skadan är "gammal" vet jag inget om tyvärr.
Men jag vet att när jag nyförsäkrade min ena häst när jag köpte honom, så upplyste de om att försäkringen bara täckte olycksfall i en viss tid.
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

Just Folksam har gjort så en gång jag vet också.
En tjej fick kämpa med sin häst så länge, så länge innan de gav med sig och hon fick slakta.
Hästen var galen av smärta, och tjejen svävade i livsfara så fort hon hanterade den!
Usch, det var tragiskt!

Men samtidigt så har jag en annan vän som fick döma ut sin sjuka häst helt utan krångel.

Så det beror säkert mkt på vilken handläggare man har tur/otur att få.

Känner även en annan tjej som har Agria, och hon fick vänta flera veckor på att få klartecken att slakta sin mkt sjuka häst, trots att de har som policy att just utdömningar bara ska ta några dagar.
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

Där har ju Agria en fördel. De har ju en tilläggsförsäkrings som täcker även medicin, bandage och sådant där utöver själva veterinärvården.

Man får ju ställa för mot nackdelarna när man väljer bolag.
Mkt beror ju också då på i vilken prisklass man vill ha sin hästs livvärde.
 
Sv: Folksam jämfört med Agria?

Glömde en grej!!!!!

Om du blir lovad en massa grejer på telefon så ta NAMNET på det som har utlovat det. det allra bästa är att få det skriftligt.

När jag försäkrade mitt förta hästsläp så sa den gubben att försäkringen täckte om hästen slog sönder släpet innifrån. Men se det gjorde det inte när det väl hände ett par år senare.

Jag ska inte säja att de ljuger, men förfinar lite gör de gärna för att sälja en försäkring.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
919
Hundhälsa Min äldsta tik på 13 år har jag försäkrad i folksam. Tyvärr så sänks ju veterinärvårdsbeloppet när dom blir äldre hos folksam och jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 350
Senast: Is
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 765
Senast: Picky
·
Hästmänniskan Jag var så sjukt nöjd med mitt försäkringsbolag, jag tror till och med att jag prisade dom i nån tråd här på buke för någon vecka sedan...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp