Fonder fär vetrinärvård?

Jag opererade min katt för juvertumör och jag önskar faktiskt att jag inte gjort det. Katten mådde dåligt i flera dagar efter operationen och verkade ha jätteont. Ett halvår senare var det tillbaka igen
 
Jag opererade min katt för juvertumör och jag önskar faktiskt att jag inte gjort det. Katten mådde dåligt i flera dagar efter operationen och verkade ha jätteont. Ett halvår senare var det tillbaka igen

Jag tror nog ingen mår bra dagarna efter en operation men fick din katt ingen smärtlindring efteråt?
 
Jag tror nog ingen mår bra dagarna efter en operation men fick din katt ingen smärtlindring efteråt?
Långt ifrån tillräckligt i alla fall, jag bad om mer men fick inte. Det var hemskt att se henne faktiskt :cry: så jag kommer inte operera någon mer katt om det skulle inträffa igen.
 
Min första katt opererades med gott resultat, vi fick många extra år så jag tycker det är från fall till fall om det är motiverat att operera, men jag tyckerdu ska vara försiktig med hyrespengarna @Bookdragon. Hyran är en av de viktigaste räkningarna så fråga först innan du självsvådligt ändrar på inbetalningen.
 
Min första katt opererades med gott resultat, vi fick många extra år så jag tycker det är från fall till fall om det är motiverat att operera, men jag tyckerdu ska vara försiktig med hyrespengarna @Bookdragon. Hyran är en av de viktigaste räkningarna så fråga först innan du självsvådligt ändrar på inbetalningen.
Jag håller verkligen med om ovanstående, hyran är en sån räkning som man inte chansar med. Om det inte är okej för värden och du blir uppsagd så har ju inte du och katten någonstans att bo.. Kolla absolut upp med värden först innan du lägger de pengarna på vet räkning!
Är vet inte säker på att det är cancer eller är du inte säker på att det är cancer?
 
Börjar bli desperat har inte fått något svar från Snuffefonden och alla mina andra försök att få ihop pengar har misslyckats, jag blir nog tvungen att använda en del av hyrespengarna till veterinären hoppas att hyres värden är förstående och låter mig betala av.

Finns det några andra fonder eller liknande där man kan söka hjälp?

Knölen har inte växt mycket och jag är inte säker på att det är juvercancer den sitter en bit från juvren och hon har inga knölar alldeles vid dom.

:cry:
Är det inte bättre att leta upp en veterinär som erbjuder avbetalning? Det borde inte vara några problem så länge du inte har betalningsanmärkningar sedan tidigare.
Misslyckas det så kanske det går att lösa genom att göra upp en avbetalningsplan med ett katthem, vet att det finns några som hjälper privatpersoner (bl.a. Änglakatten)
 
Börjar bli desperat har inte fått något svar från Snuffefonden och alla mina andra försök att få ihop pengar har misslyckats, jag blir nog tvungen att använda en del av hyrespengarna till veterinären hoppas att hyres värden är förstående och låter mig betala av.

Finns det några andra fonder eller liknande där man kan söka hjälp?

Knölen har inte växt mycket och jag är inte säker på att det är juvercancer den sitter en bit från juvren och hon har inga knölar alldeles vid dom.

:cry:
Jag är beklagar att din katt är sjuk men katten är ditt ansvar och ingen annans, man kan inte räkna med att andra löser problemet. Nu har den dessutom en dålig prognos och då borde fonder i den mån de finns satsa pengar på djur som har bättre chans att överleva. Det är tråkigt när det gäller en älskad vän, men livet är inte alltid snällt eller rättvist.

Hör med hyresvärden först, betalar du inte hyran i tid så riskerar du att bli av med din lägenhet. Klar att det inte sker för att du är sen med hyran en gång, men har du så dålig ekonomi som du beskriver så kan det bli en långvarig historia att betala tillbaks, i synnerhet om det blir komplikationer eller du råkar ut för något annat. I värsta fall har varken du eller katten någonstans att ta vägen-'.
 
jag blir nog tvungen att använda en del av hyrespengarna till veterinären hoppas att hyres värden är förstående och låter mig betala av.

Hur mycket man än älskar sina djur, så är det där bland det dummaste man kan göra. Boende, tak över huvudet är alltid prio ett och rent krasst, har man ingen back up-plan ekonomiskt (djurkonto/möjlighet att låna osv) för självrisk och överskjutande % som inte täcks av försäkringen om något händer med djuren så får man nog tänka en och två gånger om det är rätt att ha djur.

Ledsen om jag låter elak, men som jag förstår det har katten nu gått med förmodad juvertumör(er) utan vet.vård i en månad och sånt för mig är vansinne.
 
Socialsekreteraren säger att det dummaste man kan göra är att ta av hyrespengarna när man behöver pengar till annat. Det är den allra viktigaste räkningen. Förhandla istället gällande någon annan utgift. Jag har alltför många gånger sett de som resonerat som du vilket slutat med att de blivit bostadslösa och fått betalningsanmärkningar och därför fått enorma problem med att få nytt boende.
 
Senast ändrad:
Jag hoppas verkligen att du dels skrev det om ta av hyrespengar bara för att få reaktion, och dels att du förstår att du INTE kan låta katten gå i väntan på vårde vecka efter vecka.

Det är tyvärr så att du har ett ansvar som djurägare och du måste avliva katten om du inte har råd att operera. Just nu skulle du som du gör kunna bli fråntagen katten av länsstyrelsen för att du inte ger katten vård eller avliva.

Jag skulle avliva katten. Distriktsvet har fast pris för det om du åker in dit. Kostar en dryg tusenlapp.
 
Jag hoppas verkligen att du dels skrev det om ta av hyrespengar bara för att få reaktion, och dels att du förstår att du INTE kan låta katten gå i väntan på vårde vecka efter vecka.

Det är tyvärr så att du har ett ansvar som djurägare och du måste avliva katten om du inte har råd att operera. Just nu skulle du som du gör kunna bli fråntagen katten av länsstyrelsen för att du inte ger katten vård eller avliva.

Jag skulle avliva katten. Distriktsvet har fast pris för det om du åker in dit. Kostar en dryg tusenlapp.
Fast nä, man måste inte operera eller avliva omgående. Inte om djuret mår bra trots tumören. Jag hade flera långa diskussioner (med flera års mellanrum) med veterinär angående en katt och en hund med tumörer. Både jag och veterinären ansåg vid båda tillfällena att det inte var aktuellt med operation pga djurens ålder och den konvalescens som skulle komma efteråt, det lidandet operationen skulle innebära var helt enkelt inte värd den lilla extratid djuret ev. kunde få. De fick vara sålänge de mådde bra. Katten somnade in dagen efter hon verkade ha besvär som kunde härröras från tumörerna och hunden dog av andra orsaker.

Jag tror att Ts är ute efter en insamling och att det har varit tanken hela tiden. Nu blev det ingen och då kommer hyrespengarna in som påtryckningsmedel. Ts har fått tips som kan generera pengar men är inte mottaglig utan fortsätter med sin önskan om att få in pengar på enkelt sätt.
 
Fast nä, man måste inte operera eller avliva omgående. Inte om djuret mår bra trots tumören. Jag hade flera långa diskussioner (med flera års mellanrum) med veterinär angående en katt och en hund med tumörer. Både jag och veterinären ansåg vid båda tillfällena att det inte var aktuellt med operation pga djurens ålder och den konvalescens som skulle komma efteråt, det lidandet operationen skulle innebära var helt enkelt inte värd den lilla extratid djuret ev. kunde få. De fick vara sålänge de mådde bra. Katten somnade in dagen efter hon verkade ha besvär som kunde härröras från tumörerna och hunden dog av andra orsaker.

Jag tror att Ts är ute efter en insamling och att det har varit tanken hela tiden. Nu blev det ingen och då kommer hyrespengarna in som påtryckningsmedel. Ts har fått tips som kan generera pengar men är inte mottaglig utan fortsätter med sin önskan om att få in pengar på enkelt sätt.

Det håller jag med om men frågan är om det ens finns pengar för de enklare undersökningar som krävs om katten ska vara kvar? Finns inte det är det bättre att avliva nu än att chansa med kattens välmående.
 
Det håller jag med om men frågan är om det ens finns pengar för de enklare undersökningar som krävs om katten ska vara kvar? Finns inte det är det bättre att avliva nu än att chansa med kattens välmående.
Jag utgick ifrån (vilket kanske var dumt?) att katten har veterinärundersökts eftersom hen skrev att katten fått juvertumör men jag såg nu när jag gick tillbaka att Ts skrev troligen. Kanske har katten ingen tumör ens utan det är något helt ofarligt som inte behöver åtgärdas? Självklart måste ju ett sådant beslut som jag skrev om ovan tas i samråd med undersökande veterinär. Det är inget man tar via telefon precis och självklart krävs uppföljande undersökningar. Finns inte pengarna till djurets vård och uppehälle, ingen back up finns och inga möjligheter att få fram pengar snabbt genom lån, privat eller via andra finansvägar så ska man inte ha djur. Så krass är verkligheten hur ont det än gör så där håller jag med dig. Att ha ett djur kostar.
 
Fast nä, man måste inte operera eller avliva omgående. Inte om djuret mår bra trots tumören. Jag hade flera långa diskussioner (med flera års mellanrum) med veterinär angående en katt och en hund med tumörer. Både jag och veterinären ansåg vid båda tillfällena att det inte var aktuellt med operation pga djurens ålder och den konvalescens som skulle komma efteråt, det lidandet operationen skulle innebära var helt enkelt inte värd den lilla extratid djuret ev. kunde få. De fick vara sålänge de mådde bra. Katten somnade in dagen efter hon verkade ha besvär som kunde härröras från tumörerna och hunden dog av andra orsaker.

Jag tror att Ts är ute efter en insamling och att det har varit tanken hela tiden. Nu blev det ingen och då kommer hyrespengarna in som påtryckningsmedel. Ts har fått tips som kan generera pengar men är inte mottaglig utan fortsätter med sin önskan om att få in pengar på enkelt sätt.

Nej om djuret mår bra så är det givetvis inget problem att vänta. Jag har dock svårt tro att man tänker ta av hyrespengar istället för att spara ihop om det inte är angeläget att operera alt katten mår dåligt. Allt då utefter TS inlägg.

I övrigt håller jag helt med dig och därav mitt svar tidigare om att jag hoppas påståendet om hyrespengar var enbart för att få reaktion (medlidande).

Tillägg - är katten inte ens veterinärundersökt (??) står jag dock vid att det är grund för att frånta djuret av djurskyddsskäl om det har tecken som kan vara juvertumör (dvs växande knöl/ar) och/eller inte mår som vanligt men inte undersöks pga ägarens ekonomi.
 
Är katten ens undersökt av veterinär? Finns ju andra typer av knölar, exempelvis godartade tumörer eller fettknölar. Innan man slår på stora trumman och tigga pengar kan det ju vara bra att veta vad det är för fel. En vanlig undersökning plus några prover brukar ju inte vara speciellt dyrt och har man inte råd med det är ju frågan om man ens ska ha djur.
 
TS skrev ju inledningsvis att redan självrisken var en för hög summa för att ha råd med. Så det är väl risk för att det ekonomiska utrymmet är verkligen minimalt, och för begränsat för att egentligen ha råd med ett enda veterinärbesök.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 158
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 624
Hästmänniskan Jag fick mig en ordentlig flygtur från en unghäst jag hade för tre år sedan. Han precis landa i sadeln när hon reste sig i panik (av...
2
Svar
35
· Visningar
4 610
Senast: Tilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp