Fönsterputs fail

tornblomma

Trådstartare
Jag var uttråkad och tänkte att jag lika gärna kunde torka av fönstret lite snabbt. Fönstret var inte jätteskitigt men jag hade väl lite för lite att göra.
Var mkt nöjd med mig själv... tills solen sken in :eek:

C90D6755-EC58-4EBB-BF00-A36ABCC1267E.jpeg


Har nu panik och måste fixa detta då jag får lunchgäster på torsdag och SMHI flaggar för SOL hela dagen!!!! :eek: Vad fan gör jag??? :nailbiting: Städfirman kunde inte komma imorgon så jag måste fixa skiten själv :crazy: Hjälp en fellow bukefalist i nöd!
 
1. Fönsterputs på
2. Gnugga rent
3. Fönsterskrapan (heter det så?)
4. Eventuellt putsa med en snustorr duk i lämpligt material
 
Du behöver en fönsterskrapa..
Då lägger man på vatten+ett par droppar diskmedel med mjuk svamp, skrapar av vattnet och sedan försiktigt torkar eventuella rinningar med torr tygtrasa (typ gammalt lakan).

Överhuvudtaget att torka tort är viktigt. Ser ut som du kanske bara torkat med fuktig trasa?
Det kan ju gå att rädda genom att göra om och torka tort efteråt.
 
Jag tog varmt vatten med lite yes diskmedel på svamp. Torkade sen torrt med en trasa av en bit lakan. Tyckte att jag torkade torrt. Och lakanet blev inte smutsigt alls. Meeeen. Har inte använt ngn skrapa :/
 
Jag tog varmt vatten med lite yes diskmedel på svamp. Torkade sen torrt med en trasa av en bit lakan. Tyckte att jag torkade torrt. Och lakanet blev inte smutsigt alls. Meeeen. Har inte använt ngn skrapa :/
Där har vi felet.
Slutsats - du bara flyttade runt skiten.

Redigt med vatten och medel över fönstret. Svep av med skrapa. Putsa kanterna med torr duk eller papper. Gummiskrapan drar undan smutsen istället för att flytta runt den.
 
Jag tog varmt vatten med lite yes diskmedel på svamp. Torkade sen torrt med en trasa av en bit lakan. Tyckte att jag torkade torrt. Och lakanet blev inte smutsigt alls. Meeeen. Har inte använt ngn skrapa :/
Och inte diskmedel! Fönsterputs! Och skrapa, i värsta fall så får du köpa rätt grejer på Coop/Ica om du inte har och försöka igen, det är inte svårt med rätt utrustning! :)
 
Där har vi felet.
Slutsats - du bara flyttade runt skiten.

Redigt med vatten och medel över fönstret. Svep av med skrapa. Putsa kanterna med torr duk eller papper. Gummiskrapan drar undan smutsen istället för att flytta runt den.

Tyckte inte det var direkt smutsigt (VAAAARFÖR SKULLE JAG DÅ PUTSA??? :arghh: ) och det vita lakanet jag torkade med fick inga fläckar. Men hoppas att du har rätt! Får köpa en fönsterskrapa! Hoppas att det blir lite sol imorn annars kanske hag överraskas på torsdag att det blivit ÄNNU värre om solen skiner in på torsdag :nailbiting:
 
Där har vi felet.
Slutsats - du bara flyttade runt skiten.

Redigt med vatten och medel över fönstret. Svep av med skrapa. Putsa kanterna med torr duk eller papper. Gummiskrapan drar undan smutsen istället för att flytta runt den.
Lägger till att skrapan ska torkas av mellan varje drag när du har så smala fönster att en stor del av den kommer gå över redan skrapad yta i nästa drag. Vänd den på högkant så vattnet rinner av och dra längs gummilisten med en trasa.

Om det blir ränder så blöter du bara igen och gör ett nytt försök. :)
Ensktaka små ränder/droppar kan tas försiktigt med riktigt ren trasa innan de torkat, annars är enklast att göra om hela rutan.
Har också använt diskmedel i alla år med bra resultat. Ska bara vara en liten gnutta i vattnet.
 
När jag var 16 och jobbade på McDonalds fick vi putsa dörrarnas fönster med kolsyrat vatten, blev super! Har du tillgång till det?
 
När jag var 16 och jobbade på McDonalds fick vi putsa dörrarnas fönster med kolsyrat vatten, blev super! Har du tillgång till det?

Vi gjorde samma sak när jag jobbade i butik, kolsyrat vatten med lite fönsterputs, putsade med tidningspapper.
Vi hade glasmontrar till förbannelse och lockade dessvärre in alla kladdiga barn med vårt sortiment :banghead:
 
Fönsterputs + skrapa + 2 gamla örngott brukar fungera bäst för mig. Så gör jag två gånger om det är skitigt, framför allt på utsidan. 1 örngott till att torka bort den värsta smutsen och överbliven fönsterputs, och 1 torrt örngott till att putsa bort de små ränderna som brukar bli efter skrapan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 915
Senast: Mineur
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 704
Senast: Mirre
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 316
Senast: help_me
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 683
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp