Food Disgust Test

Asko

Trådstartare
Hittade ett intressant test baserat på en undersökning av två personer vid Technical University of Zürich som upptäckte att folks äckel av mat kan delas upp i åtta olika områden. Testet handlar om övermogen mat, med fläckar, mögel etc. Inte om själva matvaran i fläckfri färsk form. Jag gjorde det och fick nedan resultat, det stämmer rätt bra på mig 😅
Screenshot_20240407-132140_Samsung Internet.jpg

Hade inte tänkt på att kvaliteten på grönsakerna påverkar mig en del, trodde att jag skulle reagera mera på mögel. Det var intressant.
Tänkte att det kanske kunde vara intressant för flera personer.
Testet är här: https://www.idrlabs.com/food-disgust/test.php
Stämmer resultatet för dig?
 
Hittade ett intressant test baserat på en undersökning av två personer vid Technical University of Zürich som upptäckte att folks äckel av mat kan delas upp i åtta olika områden. Testet handlar om övermogen mat, med fläckar, mögel etc. Inte om själva matvaran i fläckfri färsk form. Jag gjorde det och fick nedan resultat, det stämmer rätt bra på mig 😅
Visa bifogad fil 142838
Hade inte tänkt på att kvaliteten på grönsakerna påverkar mig en del, trodde att jag skulle reagera mera på mögel. Det var intressant.
Tänkte att det kanske kunde vara intressant för flera personer.
Testet är här: https://www.idrlabs.com/food-disgust/test.php
Stämmer resultatet för dig?

Svaret stämmer ganska väl på mig. Jag är ganska obrydd och hamnade på 19% med högsta staplen 'insect contamintants'
 
Fick lågt, 24%. Hög del disgust på kött, lite på hygiene och nästintill obefintligt på de andra. Stämmer bra för mig, jag äter inte kött eftersom jag tycker det är äckligt. I övrigt väldigt obrydd.
 

Bifogade filer

  • 731AF83F-8853-4522-A7D0-536B94D3E5DB.jpeg
    731AF83F-8853-4522-A7D0-536B94D3E5DB.jpeg
    67,5 KB · Visningar: 12
Jag är känslig för om främlingar hanterar min mat ohyieniskt och för mögel som inte är en del av tänkt bearbetning av en råvara. Skulle aldrig få för mig att äta sylt som jag skrapat bort mögel från ytan från eller bröd där man skurit bort mögel men har inga problem med mögelost, koji eller liknande. Allt matmögel är inte lika:nailbiting:

1712491437161.png
 
Visa bifogad fil 142840

Man blir rätt så obrydd av småkryp i maten när man jobbar och forskar med insekter… :o
Nej. Inte sant. :D Jag har jobbat/forskat med insekter. Gillar dem skarpt. Men bara tanken på att äta/råka äta dem ger mig kväljningar… Eller för all del, när de splashas mot bilrutan/folk envisas med att döda flugor/spindlar/whatever genom någon form av flugsmälla/tidning/annat tillhygge… :yuck:
 
Screenshot_20240407_134259_Chrome.jpg


Hygien och mögel är ganska väntat, sen är jag inget gigantiskt fan av övermoget och otvättat (hygien igen) i fråga om frukt och grönt.
 
Nej. Inte sant. :D Jag har jobbat/forskat med insekter. Gillar dem skarpt. Men bara tanken på att äta/råka äta dem ger mig kväljningar… Eller för all del, när de splashas mot bilrutan/folk envisas med att döda flugor/spindlar/whatever genom någon form av flugsmälla/tidning/annat tillhygge… :yuck:
Då är det bara jag som är äcklig då… :bag::rofl:
 
Hittade ett intressant test baserat på en undersökning av två personer vid Technical University of Zürich som upptäckte att folks äckel av mat kan delas upp i åtta olika områden.
Jag tycker det är lite äckligt när sambon dricker från mitt vattenglas, men har inga problem att dumpstra mat, hantera slaktavfall eller skära bort mögel och räknar kallt med att all mat har varit i direktkontakt med händerna på kocken.

Men det är ändå äckligt när man råkar få ett bestick med fläckar på...
 

Bifogade filer

  • food-disgust (1).png
    food-disgust (1).png
    30,9 KB · Visningar: 18
Jag landade på 13,5% (very low) 😂 Har hittills aldrig blivit matförgiftad/dålig av mat och äter det mesta så misstänker att det påverkar.

1000005709.png


Sedan är det skillnad på mögel och mögel. Skulle inte äta bröd från möglig limpa men har inga problem att skära bort mögel från vanlig hårdost och använda den friska biten.
 
Screenshot_20240407_140955_Samsung Internet.jpg


Jag äter inte kött så... Är också relativt obrydd om mögel utom på bröd pga farligt. Och sallad ger jag till hundarna om den börjat vissna för mycket.
 
Jag landade på 13,5% (very low) 😂 Har hittills aldrig blivit matförgiftad/dålig av mat och äter det mesta så misstänker att det påverkar.

Visa bifogad fil 142845

Sedan är det skillnad på mögel och mögel. Skulle inte äta bröd från möglig limpa men har inga problem att skära bort mögel från vanlig hårdost och använda den friska biten.
Nä, vissa frågor var lite skumma. Jag äter inte blåmögelost, rå fisk, mögligt bröd eller blodig stek för jag tycker inte om smaken, samt vet att det är risk för smitta (fisk) eller mögelkontaminering (bröd)... Inte för att det äcklar mig.
 
Fick högt 😅 Gillar inte och hantera varken kött eller fisk, men är inte vegetarian utan sambon får oftast tillaga maten :o
Screenshot_20240407_141658_Chrome.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp