För kallt för att träna?

Milosari

Trådstartare
Jag vet inte om det är pga ny träningsgrupp eller för att vi inte har haft så kallt i Skåne på ett tag. Men folk tycker det är för kallt att träna redan vid mellan 5-10 minusgrader. Jbv har tydligen också rekommendationer som säger att man inte ska förvaras hunden i bilen när det är kallare än -5.

Jag tränar och har dem i bilen ändå. Ingen av mina hundar har någonsin visat tecken på att frysa. Jag har täcke på hunden och något isolerande att ligga på (tjock fårfäll). Det blir lite kallt i bilen efter ett tag, men fryser gör de inte.

Hur gör ni som bor där det är minusgrader oftare än någon dag vartannat år?

Jag vet inte om det är pga ny träningsgrupp eller för att vi inte har haft så kallt i Skåne på ett tag. Men folk tycker det är för kallt att träna redan vid mellan 5-10 minusgrader. Jbv har tydligen också rekommendationer som säger att man inte ska förvaras hunden i bilen när det är kallare än -5.

Jag tränar och har dem i bilen ändå. Ingen av mina hundar har någonsin visat tecken på att frysa. Jag har täcke på hunden och något isolerande att ligga på (tjock fårfäll). Det blir lite kallt i bilen efter ett tag, men fryser gör de inte.

Jag hade inte ens blinkat över mindre än runt -20 faktiskt, och då hade ju terriern knappast praktisk päls. På med skor om tassarna blir kalla och ett täcke under pausen bara. En fäll att ligga på i bilen precis som du har. Shiban hade jag förmodligen bara haft en filt åt istället för täcke så att hon kunde gno in sig efter behag, hon kunde ju rulla ihop sig och sova i snön som en husky.

Visst ska vi ta hand om våra hundar men om man bara ska få träna och motionera i temp som ligger mellan nollgradigt och femton plus som det verkar rekommenderas enligt en massa tabeller idag skulle inte mycket bli gjort. :D

Jag drar gränsen vid -15, då tycker jag att det blir för kallt att vara ute nån längre stund om vi inte rör på oss hela tiden. Hunden bryr sig inte förrän det blir -20 eller kallare, då får han ha tossor på för att inte få köldkramp i tassarna. Än har jag inte sett honom frysa om resten av kroppen så jag äger inte ens ett vintertäcke till honom. :o

Här upplever jag att det blir stendött på kurs- och träningsfronten när vintern kommer så jag tror att många varvar ner och "ställer av" den här årstiden. Det finns inte så många lokaler som är lämpliga för inomhusträning så det blir svårare för folk att motivera sig att komma iväg. Men det är bara min observation utifrån, det finns säkert dom som kör hårt om det så är -30.

Jag lämnar inte i bilen om det är kallare än -5, faktiskt. Jag vet ju själv hur äckligt det är att sätta mig i bilen innan värmen kommit igång - trots full polarmundering! - så jag utsätter inte hunden för det fast han är köldtålig.

• Gilla
Reactions: Sel
Nu bor jag också i södra Sverige, men vi tränar och jagar fågel som vanligt så länge inte hundarna visar att det är jobbigt med kylan.

Jag har inte släppt min wachtel sedan det blev kallare och en del snö (25-30cm) här, men det är pga omsorg om viltet snarare än honom. Han hade inte haft några större problem att jaga nu.

Jag har ibland med hundarna när jag jobbar(tränar häst/ekipage) även vintertid. Har tex jobbat regelbundet i Boden och haft med liten hund. Hon hade skor och overall och frös inte i -15 under ett gäng timmar. Men det var torr kyla.
Samma när vi varit till släkt i Arvidsjaur, torr kyla, hundarna funkade heldag på fjäll etc.

- 5 trots kläder i ridhus/stall nära öppet vatten frös de mkt mer(vi människor med) iom fukten.

Hade inte lämnat dem liggande still i minusgrader någon längre stund. De väger 3,5 kg och blir snabbare nedkyld än större raser med bra päls etc.

Vi tränar på som vanligt, mina älskar när det är kallt, ligger gärna ute i timmar i snön. Vi tränar ändå inte långa pass.
Igår tex var det -12 kändes som -18 enligt väderleksrapporten, vi körde ett lydnadspass på eftermiddagen utan problem.
Det är jag som är den begränsande faktorn, när det är mer än -15 brukar jag tycka att det är i kallaste laget, hundarna tycker att jag är en klenis :p

Jag tränar i typ alla väder, med olika anpassningar såklart. Bor i Norrbotten och är det under ca -30 så blir det ingen träning. Idag är det -24 och vi har tagit en sparktur och tränat lite lydnad. Har även varit och handlat en sväng (tar max 7 min) och hunden har legat i bilen under tiden. Med en ordentlig bädd och täcke på, så funkar det utmärkt.

Jaktligt sett så kan jag bara hålla med @AraSlei, där går omsorgen om viltet främst.

Men för all övrig träning så tränar vi på som vanligt, med de träningskompisar som står ut med kylan. Gör inga långa platsliggningar exempelvis, men övrigt där hundarna är i rörelse så tränar vi på som vanligt. Min egen smärtgräns för att vara stilla längre stunder skulle jag säga är runt -10 till -15, vilket gör att jag väljer bort lydnadsträning i storgrupp där det blir mycket väntan för både mig och hund.

Gällande att ligga i bilen så upplever jag att de inte fryser om de har bra täcke och väl isolerat under. Drar på dieselvärmaren för att få mer värme om jag upplever att de är kalla.

På grund av den djupa snön så tränas killarna inte på fåren just nu. Är det barmark så är det inga problem men jag är själv inte förtjust i att stå ute och frysa så det blir inga längre pass.
Nu med snön tränar vi i hundhall, eller inomhus hemma lite rally och trick och så åker vi till hundsimmet nåt pass i veckan då jag har svårt att ens ta mig fram för ordentliga promenader just nu.

Att ta med hunden ut tror jag ingen protesterar mot här heller, däremot att de ska ligga i bilen då. Men det är ju en del av den arbetande hundens liv tänker jag, att var i bilen och vänta. På vintern skyddar man mot kyla, på sommaren mot värme. Och visst i extremtemperaturer får man kanske ha en bil som går att värma eller kyla på mekanisk väg. Jag räknar dock inte 5-10 minusgrader som extremväder. Hade det dragit ner mot -15 hade jag kanske reagerat lite men det var många år sedan det blev så kallt här nere så det är inte ens aktuellt.

Men när HELA träningsgruppen backar pga väder så får man sig en liten tankeställare. Är det de som är onödigt oroliga eller jag som är allt för okänslig?

För fårens skull tränar vi inte om det är under runt -15 grader. sist jag åkte hem från träningen så han det bli -17 när solen kröp ner förbi berget.

Hundarna sitter i bilburar med tjocka goa madrasser, ulltäcke och de sitter två och två. Bilen står på tomgång då och då för att få lite värme (främst för min skull tror jag...).

Vi går promenader med fullt ös i 30-60 minuter när det är -30 också. Då har de sockar och ulltäcke på sig. Igår var det bara -22 på dagen, då fick de sockar men inga täcken. De rör sig ju massor!

Att ta med hunden ut tror jag ingen protesterar mot här heller, däremot att de ska ligga i bilen då. Men det är ju en del av den arbetande hundens liv tänker jag, att var i bilen och vänta. På vintern skyddar man mot kyla, på sommaren mot värme. Och visst i extremtemperaturer får man kanske ha en bil som går att värma eller kyla på mekanisk väg. Jag räknar dock inte 5-10 minusgrader som extremväder. Hade det dragit ner mot -15 hade jag kanske reagerat lite men det var många år sedan det blev så kallt här nere så det är inte ens aktuellt.

Men när HELA träningsgruppen backar pga väder så får man sig en liten tankeställare. Är det de som är onödigt oroliga eller jag som är allt för okänslig?
Folk är känsliga.
Klarar dobbisarna i Norrland att tränas på vintern och ligga i bil kan våra i Skåne göra det med.

Jag har samojed och finsk lapphund. Är helt obrydd för att lämna dem i bilen när det är -25. Vi har haft -27 som kallast nu i vinter och det rör dem inte i ryggen. Med det sagt beror det självklart även på ras och på vilka möjligheter man har att värma upp bilen. Minus 5-10 grader borde dock de flesta klara av, särskilt om de har jacka på sig.

Jag var på kurs hela dagen i lördags när det var cirka -10 grader. Ingen backade pga. vädret. Endast 1 hund förvarades inomhus, resten i bilarna. Vi har dock några som hade lyx att ha bränslevärmare så vi kunde värma upp bilarna några gånger under dagen. Men med bra underlag i buren och varmt täcke hade det nog eg. inte behövts.

Har aldrig varit med om att träning ställts in pga. just kyla. Sen tragglar jag nog inte gärna lydnad ute i kallare än -10 men det är mest för min egen skull.

Det är inte människorna som tycker att det är kallt och jobbigt och ursäktar sig med att det är för tufft för hundarna?
Det tänker jag också att låter troligt.

Själv är jag inte ute mer än nödvändigt med hundarna när det börjar bli -15 eller kallare, igår fick de köldkramp i tassarna trots varma vintertäcken/overall. I ca -5 vill jag inte ha dem i bilen för länge. Men, då har jag salukis som fryser lätt. Hade jag haft en bättre vinteranpassad hund så tänker jag att isolerande underlag + täcke borde räcka bra?

Det finns ju gott om människor som sover i tält/hängmatta även vintertid i många minusgrader, så det går ju att klä sig varmt och klara av att vara stilla, både för människa och hund. Frågan är väl mest om man orkar/vill.

Nu tränar vi inte och lämnar sällan hunden i bilen. Har dock med den stora, typ kangal, ute hos hästarna då hon får ligga och vänta utanför hagen under t ex mockning. Är det några minus får hon täcke på, ett gammalt ländtäcke, då hon inte har vinterpäls. Men tycker inte det verkar vara några problem med neråt -15 heller. Hunden vägrar ligga på något annat än marken.

Gissa o jag har blivit köldkänsliga på gamla dar, för 1a gången så markerade hon kyla häromdagen o gick bara på 3 ben o ville in, men vi har provat skor tidigare o där dra hon gränsen, dom hatas o ratas. Så det är bara o gå in igen, vilket passade även mig bra. ⭕)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Kurvig
  • Hiss & Diss - del 7
  • Vad gör vi? Del CCXXVI

Barn

Hund

• Oseriös avel 2025
  • Annonsera mera hundar 2

Katt, Andra Djur