För mycket protein och för låg energi. Vad göra???

Tyvärr får hosta av hö o halm :(
Då har du ju ett problem.
Visst, det är inte rätt år att vara kräsen med grovfodret men just av detta skäl vill man hellre ha lågt protein än högt. Just för att det är lättare att bara ge extra protein jämfört med att ta bort protein.

Tuggtiden måste tillfredsställas.
Tål den inte halm som blötagts har du två alternativ:
1. Köpa annat silage med lägre värden.
2. Stå ut med proteinöverskottet (vet ej hur stort överskottet är?) och ge olja eller liknande tillskott som ger energi och inget protein.
 
Då har du ju ett problem.
Visst, det är inte rätt år att vara kräsen med grovfodret men just av detta skäl vill man hellre ha lågt protein än högt. Just för att det är lättare att bara ge extra protein jämfört med att ta bort protein.

Tuggtiden måste tillfredsställas.
Tål den inte halm som blötagts har du två alternativ:
1. Köpa annat silage med lägre värden.
2. Stå ut med proteinöverskottet (vet ej hur stort överskottet är?) och ge olja eller liknande tillskott som ger energi och inget protein.
Vad finns det mer för alternativ som ger energi men inte protein förutom olja???
 
Jag har samma problem. Kommer ge betfor och olja för att sänka kvoten. Betfor innehåller ju protein, men inga mängder, och nåt vill jag ha att hälla olja och mineraler i. Men, beror ju på hur stort överskottet är om det funkar som lösning.
 
Sålänge hästen kan äta tillräckligt mycket grovfoder för att fylla sitt energibehov är det inget problem att det är lågt energi och högt protein. Proteinöverskott från grovfoder är inte farligt. Inte sålänge hästen är frisk och har fritillgång till vatten. Det som händer vid proteinöverskott från grovfoder är att hästen dricker och kissar något mer (de kissar ut proteinöverskottet) vilket är helt ofarligt på en i övrigt frisk häst. Det är bara vid njurpåverkan/sjukdom man får vara lite mer restriktiv.
Var istället glad att du slipper ge en massa dyra proteintillskott.
 
Vi har också hög kvot protein/energi, och jag ser inga problem med det. Hästarna får så mycket hösilage att det täcker grovfoderbehovet, har halm i ligghallarna som de pillar med mellan hösilage-givorna samt får betfor, olja o lite annat som komplement till detta. Min erfarenhet är att hästarna håller sig väldigt fina på hösilage med hög kvot! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
608
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
855
Senast: Amk
·
Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 101
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp