För-/nackdelar med kastrering?

Sasse

Trådstartare
Vi började prata om hund och kastrering på jobb häromdagen. Min kollega menade på att för att slippa livmoderinflammation kastrerar hon sina tikar efter första löpet. Hon antydde att det inte finns några nackdelar med det.

Efter lite läsning på nätet dock såg jag att inkontinens nämns som en bieffekt. Men hur vanligt är det att hunden får det, gentemot att den får livmoderinflammation om den inte kastreras?

Tycker ni att det är värt att kastrera tidigt för att slippa risken för livmoderinflammation, eller avvaktar ni hellre och kastrerar om tiken får problem?

Finns det andra nackdelar än inkontinens?
Andra fördelar med att kastrera?

Hur är det med hanhundar, vad finns det för för- och nackdelar att kastrera de?
 
Beträffande tikar får i snitt 25% livmoderinflammation, större andel i vissa raser, mindre i andra. Att kastrera en tik är ett stort ingrepp, som kräver flera veckors konvalescens och innebär lidande och obehag för hunden.

Dessutom är ju den vanliga behandlingen av en livmoderinflammation samma ingrepp, med samma konvalescens. Jag skulle alltså inte kastrera en tik för att undvika en livmoderinflammation, utan i så fall vänta tills det verkligen konstateras att tiken har en livmoderinflammation, (och jag tar för givet att man känner sin hund så väl att man ser att något är fel och söker veterinärvård OM hunden blir dålig i pyo). Oddsen är ju stora för att din tik slipper gå igenom operationen överhuvudtaget.

Men det finns ju också andra anledningar att kastrera, att tiken löper fyra gånger om året, och sedan blir besvärligt skendräktig till exempel. Då skulle jag absolut överväga en kastrering.
 
Vi började prata om hund och kastrering på jobb häromdagen. Min kollega menade på att för att slippa livmoderinflammation kastrerar hon sina tikar efter första löpet. Hon antydde att det inte finns några nackdelar med det.

Efter lite läsning på nätet dock såg jag att inkontinens nämns som en bieffekt. Men hur vanligt är det att hunden får det, gentemot att den får livmoderinflammation om den inte kastreras?

Tycker ni att det är värt att kastrera tidigt för att slippa risken för livmoderinflammation, eller avvaktar ni hellre och kastrerar om tiken får problem?

Finns det andra nackdelar än inkontinens?
Andra fördelar med att kastrera?

Hur är det med hanhundar, vad finns det för för- och nackdelar att kastrera de?

Jag personligen skulle aldrig kastrera en hund om det inte finns bakomliggande medicinska orsaker (ex prostataproblem, livmoderinflammation grava skendräktighetsproblem där tiken verkligen mår dåligt etc). Att säga att det inte finns några nackdelar med kastrering är ju att skönmåla det, det finns ju alltid risken med narkos, komplikationer vid konvalescensen, inkontinensbesvär....

Nackdelar med att kastrera är också att hunden kan få beteendeförändringar åt det sämre hållet, ex om en osäker/rädd hund kastreras så kan den bli ännu mer osäker/rädd och få ännu större beteendeproblem som ägaren har svårt att reda ut. Detta då helt tvärtemot vad många felaktigt fortfarande säger (ex i diverse hundgrupper på Facebook), att den kastrering löser "alla" beteendeproblem som ex osäkerhet, aggression, utfallsproblematik osv.
 
Risken för inkontinens vid tikar beror på hundens vikt. Mindre hundar har mindre risk. statistiken mellan delas upp mellan -20 kg och 20+ kg.

Tycker det är viktigt att poängtera att kastrering mellan tikar och hanar skiljer sig väsentligt när det gäller osäkerhet/rädsla. Forskning visar att tikar blir mer reaktiva efter kastrering, alltså mindre osäkra. Medan en hane kan bli mer osäker efter kastrering.

Har själv valt att kastrera en tik efter att ha läst all forskning jag kunde komma över gällande kastrering av tikar (samt lite om hanar). Vår tik var en väldigt osäker tik som var ett riktigt monster vid löp. Efter kastrering är hon något tuffare (vi snackar om en hund som la sig på rygg och visade magen för allt och alla, tom husse och matte) och jämnare i humöret. När hon löpte blev hon svart i blicken och hoppade på vår andra hund hela tiden. Efter kastrering är hon mer som en valp, busig heeela tiden och gillar andra hundar mer. Magen visar hon aldrig oss mer.
 
Min tik blev inte förändrad i sättet men hon som redan var lättfödd kan knappt känna lukten av mat innan hon ser ut som en tunna. Pälsen blev katastrof. Och hon läcker lite ibland, inte ofta men det händer. En bekants hund däremot läcker väldigt mycket och den är väldigt osäker bland människor.

Kommer aldrig att kastrera om det inte är absolut nödvändigt.
 
Att kastreras så tidigt gör visserligen att risken för livmoderinflammation minskar betydligt - men do könshormoner som behöver för att växa färdigt i skelettet försvinner.
Risken för framtida inkontinens är rätt stor - främst på tikar.

Jag har låtit kastreras en tik tidigare pga grymt grava skendräktigheter (vid 5,5 års ålder), hon blev inkontinent 1,5 år senare.
Nu har jag låtit kastrera en tik till, som fyller 8 år i december. Här har jag vägt för och nackdelar i nästan 2 år och hon har varit P-sprutad i 1,5 år. Detta pga extremt långa löp och även om löpen i sig inte innebar problem, så blev det lite problem vid valpkullar här då hon blev lätt skendräktig och väldigt svår i humöret när det finns valpar här och då högexplosiv.
Hon kommer troligtvis alltid vara svår med valpar, men nu kommer hennes skendräktighet inte ställa till det när det gäller humöret och nyfödda valpar i huset.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 298
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 162
Hundhälsa Fördelar och nackdelar, om hunden inte är sjuk då. Jag har kastrerat en hanhund tidigare, men det var pga sjukdom, och han fick sämre...
Svar
13
· Visningar
1 572
Senast: _Zacke_
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 804
Senast: Johdan96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp