För resp nackdelar med dessa två?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 931

Kirre

Trådstartare
Ja, så har jag väl på något sätt letat mig igenom högen med hingstar. Bläddrat fram och tillbaks i hingstkatalogen, läst på internet osv osv. Till slut har jag nog kommit fram till att det blir antingen Lambourghini eller Hip Hop. Det fanns en del till men där avgjorde att dessa har levande föl-avgift. Men innan det där avgörande beslutet så vill jag väl kanske höra det lite mer personliga från er.

Vad jag har är en 158cm hög arabkorsning. Lätt i typen, med något kort hals, lite inåttåad bf. Mkt samarbetsvillig och vill gärna men har inte alltid det starkaste självförtroendet. Fantastisk i psyket med mycket egen motor och det är fram som gäller, lite väl het på gröten ibland och har fått arabens vaksamhet i lagom dos. Positiv och alltid glad även i värsta brunsten.

Vad jag vill ha en något större häst, drygt 160 men helst ej över 165, en allroundhäst med inriktning mot hopp. Bra psyke, får gärna bli precis som min, :p inte hetare. Rätta till inåttåandet och länga halsen, behålla ädelt och vaket huvud samt lättheten i typen.

Jag ska med största sannolikhet behålla fölet men tänker naturligtvis även på att den ska vara attraktiv vid en ev försäljning.

Vad har ni att säga om mina två val, bra, dåliga, ena bättre? Eller har ni något helt annat förslag?

Tacksam för alla tankar!

Sv: För resp nackdelar med dessa två?

jag gillar bägge hingstarna. L är mer allround.

Vad är det för korsning ditt sto ? varför inte betäcka med Elcatero som är en ox hingst som är godkänd för halvblod.

Mammans härstamning är dessvärre okänd men gissningsvis halvblod/fullblod.

Mer arab i henne skulle inte göra så mycket positivt för hennes försäljningsvärde, det är nerdraget som det är med delvis okänd härstamning. Hos arabmänniskor är hon inte intressant som korsning och hos icke arabmänniskor är det ju redan ont med 1/4 arab som det blir i avkomman. Dessutom stämmer det inte in på mitt mål att få en större häst än den jag har. Hade det bara varit för min egen del och storleken inte var av betydelse skulle jag mer än gärna vilja ha mer arab. :love:

Ok, men om det inte är för egen del varför betäcker du då ?

Elcatero ger väl inte särskilt små föl ?

Nåja, nu skall vi inte dividera om det - det är ditt problem att du kommer att gå back.

Av hingstarna du nämner gillar jag L bäst.

Jag menar att hade jag till 100% vetat att jag skulle behålla fölet, vilket jag naturligtvis inte kan säga även om tanken med betäckningen är det, DÅ hade jag gärna tagit en arab som hingst.

Vad menar du med gå back? Det gör man väl alltid när man föder upp hästar på den här nivån, i princip. Hur som så skulle jag nog gå mer back med en arabhingst i det här fallet, av i tidigare inlägg nämnda orsaker.

Ang storleken så är Elcatero mindre än mitt sto=sannolikheten är stor att fölet blir mindre än mitt sto eller lika stort vilket jag inte vill ha.

Senast ändrad:

Hej!

Vi har en ettåring (hingst) och ett årsföl (sto) efter Hip-Hop. De är båda superfina. Lätta i typen med mycket bra gångarter, stora, lätta och luftiga (gångarter). Temperamentet är super på båda. Mamman är mindre stabil i psyket, inte dum men lite nervös. Avkommorna är superstabila i psyket. Har bara positivt att säga om dem!

Mvh / Fia

Vad bra att höra! :) Min är inte heller dum men jag vill inte ha mer av vaksamheten och nervositeten även om det vörjar bli under kontroll nuförtiden. Har ju läst lite här om att Lambourghini i vissa lägen blir lite stressad och andra Bellini-avkommor är lite knepiga, det är väl det som är på minussidan med Lambourghini och tror det var traven jag tittade på som minus hos Hip-Hop.

Är dina efter finstammade ston eller en "alldaglig" som min?

Ja.... stoet är nog finstammat på mödernet - fem ELIT ston på sex generationer. Hon är efter Oldtimer xx - Hartung - Jovial. Men.... stoet själv är ingen bra individ - vet inte om man vågar skriva det här.... ;)

Hon fick (tror jag) 36 p som treåring. Hon är liten, rakhasig med veka kotor bak samt dåligt ansatt hals (om man ska vara riktigt kritisk). Men vilka avkommor hon lämnar :d ! Hon har en otroligt fin två åring efter Danone samt dessa två efter Hip-Hop. Stoet själv har, om kag inte minns fel, en 6: eller 7:a på traven medans båda avkommorna efter Hip-Hop har en otroligt fin trav. Jag rekommenderar honom varmt.

Mvh / Fia - som hoppas att vi har en ny Princess Fair xx i avelsboxen ;) (hon blev klasserad för avel som 3 (?) åring - sedemera ELIT premierad!)

Låter som om ditt stos mamma är Hip Hops mormor? Eller mormors helsyster? I vilket fall som helst kommer hon från en riktigt god mödernelinje! Grattis!

Senast ändrad:

Jag har sett både Hip Hop och Lambourghini och Hip Hop tilltalar mig mest. Dock såg jag aldrig Lambourghini hoppas utan bara visas upp i dressyr medan jag sett Hip Hop både hoppa och röra sig. Hip Hop vann ju också 7-årschampionatet nyligen och många avkommor till Feliciano är framgångsrika på tävlingsbanorna, så det borde göra en avkomma till honom mer attraktiv.

Själv har jag en fölunge e Hip Hops pappa Feliciano med en mycket tilltalande trav som fått många kommentarer. Varken Feliciano eller mitt sto har någon speciell trav, men det ligger kanske latent;)

Hej!

Mazurka (Hip-Hops mamma) och vårt sto är systrar. Hon hade föl vid sidan och var "nydräktig" med Hop-Hop när vi köpte henne. Jag är för linjeavel men detta var liiite för nära för mig ;)

Kollade upp poängen på henne : 77787 - superpoäng, eller hur :D Tror att det var den bödömningen som gjorde att hon blev till salu....

Appropå diskussionen om gallring av stona så skulle hon nog bli "gallrad". Men fina föl lämnar hon i alla fall!

Mvh / Fia

Oj, det lät ju bra. :) Annars är väl just traven bedömd som lite sisådär både hos Hip Hop och Feliciano. Vill gärna stärka den hos min och var därför aningens tveksam till HH men jag har också konstaterat i allt mitt letande att en hingst som passar precis finns inte, man får ta för mot nackdelar och jag hamnade väl med dessa två.
Det fanns fler typ Lucky Point, Empire, Cortus, Szkopul:love: , Pomme Royal, men de har fallit bort av en eller annan anledning.

Oavsett anledningen till att hon blev till salu tycker jag att du ska vara nöjd med att ha ett sto från en så god familj! Jag har hållit ögonen på den familjen rätt länge nu (gillar stofamiljer som utvecklas hos samma uppfödare i generation efter generation), det är därför jag har koll på dess olika individer;)

Jag vet förstås inte om mitt föl fått sin trav från morfar Ceylon, men jag struntar i vilket och glädjs när jag ser honom trava fram:) .

Både Hip Hop och Feliciano fick 7 på traven på sina bruksprov. Jag kan inte påminna mig att jag har sett Feliciano-avkommor med riktigt bra trav, men å andra sidan har jag mest sett dom på hoppbanan och där travar dom ju inte;)

Kirre skrev:
Vad bra att höra! :) Min är inte heller dum men jag vill inte ha mer av vaksamheten och nervositeten även om det vörjar bli under kontroll nuförtiden. Har ju läst lite här om att Lambourghini i vissa lägen blir lite stressad och andra Bellini-avkommor är lite knepiga, det är väl det som är på minussidan med Lambourghini och tror det var traven jag tittade på som minus hos Hip-Hop.

Jag vill lägga en röst på labourghini som är själv en fantastisk individ, vet inte var du har hört att kan ska vara "stressad" men han är hur cool som helst! Dessutom får du nästan "allt" bra hopphäst med bra gång, Bellini har ju gett många fina hästar, och att de ska vara knepiga håller jag absolut inte med om! jag vill också tillägga att jag sett avkommor, som är supersöta och han präglar de med sitt vackra yttre, bra gång och temprament! Lycka till!

*KL*

Ang det här med storleken förstår jag precis hur du tänker. Jag tittade ju först efter arabhingst till mitt sto (som är arab, 152 - 153 nu, landar nog på 155 när hon är klar), men det var liksom ont om hingstar högre än henne, och även om en 150-arabhingst är känd för att lämna stort så är stort med arabögon ofta just typ 155. Och mitt sto har smått bakom sig i stamtavlan, mamma 147 och pappa drygt 150. Mamman har dock alltid gett stort, men man vet ju inte vad min dam ger, det 'lilla' kan ju slå igenom, eller så ger hon också stort.

Så där blev det halvblodhingst (så nu får jag väl en alldeles för stor avkomma istället då, enligt Muprhys lag.. :angel: Jag vill också ha 160 - 165, INTE större). Hade ju valt Szkopul men i SISTA sekund blev jag tvungen att ändra, så nu blev det Akribori istället. Tycker btw du gjorde rätt i att inte ta S till din dam om hon är inåttåad.

Av de hingstarna du nämner har jag inte någon direkt åsikt eftersom jag inte studerat någon av dem så ingående, men rent spontant så skulle jag säga Hip Hop, vet att hans temperament imponerade stort på all närvarande när han gjorde sitt bruksprov.

Så det blev inte Szkopul? Varför? Jag ville ju haft honom men han står för långt bort och så inåtå.

Pratade med min veterinär idag och han är domare och kan alla hingstar med härstamning på sin fem så vi pratade lite och han pratade varmt om Hip Hop så jag tror det blir han.

Det var skönt att han även tyckte att jag tänkte rätt gällande hennes tillstånd och att betäcka var ett mycket bra alternativ.

Blev hingstbyte i sista sekunden (på riktigt, hade 15 minuter på mig att hux flux välja en ny hingst) eftersom S ägare var lite tveksamma att betäcka min dam naturligt med S eftersom hon är liten och nätt, de tyckte det för säkerhets skull var bätte om hon fått ett föl (via semin) först.

Så, blev till att snabbt som örat panikvälja ny hingst, blev Akribori. Seminerades sista gången för end ryg vecka sen, men är nu tvärbrunstig så jag förstår ingenting?

S ägare beklagade uppriktigt, tyckte att det är ju 'sådana här ston han ska ha' och välkomnade mig tillbaka (med rabatt) nästa år. Nu ska det väl mycket till om jag ska ta två föl iofs.

Och ja, han är rätt ordentligt inåttåad på ena fram, därf jag inte skulle valt honom till ditt sto. IOfs tycks han inte endärva alls (såg över dussinet avkommor - ingen minsta inåttåad), men dumt att chansa iom att stoet också är inåttåad.

Alexandra_W skrev:
Så, blev till att snabbt som örat panikvälja ny hingst, blev Akribori. Seminerades sista gången för end ryg vecka sen, men är nu tvärbrunstig så jag förstår ingenting?
QUOTE]

De 3 ston som jag haft i avel hittills har alla visat brunst trots att de varit dräktiga. Det är inte alls ovanligt särskilt inte i början av dräktigheten och om det är första fölet, så du behöver säkert inte oroa dig! Håller tummarna att det tagit sig. Fick själv en Akribori avkomma i år som jag är jättenöjd med :love: (se avataren)

Kanske lite utanför trådens ämne...hoppas ok.

Helt ok! :) Jag lärde mig ju också något. Då vi har en hingst på gården (inte som ska bli pappa alltså, bara uppstallad) kanske det blir aktuellt även för mig. Bra att ha en teaser hemma. :D

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka