Föräldrar som inte klarar sig själva ekonomiskt

WaterLily

Trådstartare
Både jag och sambon har föräldrar som är mindre ekonomiskt sinnade, och jag är nyfiken på om det finns fler där ute och hur ni i så fall hanterar det hela.

Mina föräldrar har alltid varit väldigt dåliga på att hantera pengar - har de pengar så spenderas de i hög hastighet på allt möjligt, och när pengarna är slut så är de tvärslut. Där finns det inga sparkonton eller buffertar, utan det handlar om NOLL kronor på kontot. De är låginkomsttagare (min far är sjukpensionär) och har alltid varit dåliga på att spendera pengar, eftersom de aldrig räcker till alla gamla lån och kreditkort och stora räkningar som slackar efter.
Mina föräldrar använder gärna sina kreditkort tills de är utmaxade och de är ofta väldigt dåliga på att planera hur de spenderar sina pengar (handlar saker i sista sekund innan de behövs, så att det oftast också blir onödigt dyrt).

Ända sedan jag var liten så har jag alltid behövt ställa upp med pengar till mina föräldrar, och hjälpa dem ur ekonomiska knipor. När jag var sexton var det första gången som jag var tvungen att betala en enorm elräkning åt mina föräldrar, då elbolaget hotade med att stänga av elen om vi inte betalade. (Och den blev avstängd x antal gånger under åren som jag bodde hemma). Kronofogden har varit en bekant figur under min uppväxt och inkassobreven brukade svämma över brevlådan.

Nu bor jag ju inte hemma längre, utan har ett eget liv med min sambo. Vi äger ett hus och har våra egna investeringar som kräver våra pengar. Tack och lov så har vi båda ett ganska bra sinne för pengar, och har inte ärvt våra föräldrars beteenden.

Tyvärr är då sambons mamma inte heller bra med sina pengar, utan hon "lånar" pengar av min sambo titt som tätt. Hon är uppe i nånstans runt 60-70 000 SEK just nu, och det rullar på ganska stadigt och tickar uppåt. Hon har lånat av min sambos syskon också, men där får hon inte låna längre eftersom de inte har råd att låna ut mer pengar till henne. Förra veckan hade hon inte råd att tanka sin bil, så då fick sambon föra över pengar till henne. Det hjälpte några dagar, sedan var det kört igen. Då fick hon låna en av våra bilar, som hon kört i en dryg veckas tid. Igår kom hon och knackade på och hade krockat bilen i framkant (kört på något). Hon har fortfarande inte råd att tanka sin bil förrän efter lön...

Min svärmor festar mycket, och reser mycket, samtidigt som hon lägger mycket pengar på sitt eget utseende. Det är nagelförlängningar, hårförlängningar, ögonfransförlängningar och allmänna frisörbesök. Hon går på manikyr, och lägger massor med pengar på att shoppa kosttillskott, vara med i bokklubbar, och handlar ständigt nya kläder. Ett tag spelade hon bort mycket pengar på bingo på nätet (pengar som hon lånade av min sambo) men det fick han henne att sluta med.

Det är ren lyxkonsumtion, som sticker lite i ögonen på mig eftersom vi (jag och min sambo) inte har råd att leva på det sättet. Jag handlar nästan aldrig nya kläder, och nagelförlängningar etc kan jag bara drömma om. Jag saknar det iofs inte heller, eftersom jag hellre lägger pengarna på sparkontot eller på investeringar till vår fastighet, men... ja...

----

Min sambo och jag känner en ständig stress över våra föräldrar, och att det ständigt krävs att vi ska kunna ställa upp som buffert för dem. Mina föräldrar är något bättre eftersom de sällan ber om pengar, men de kan ibland ha svårt att få råd till att köpa mat, vilket känns ännu värre. Vi bor långt ifrån varandra, så jag har svårt att åka dit med en matkasse då och då, tyvärr.

Min sambo har redan ställt in sig på att hans mamma inte kommer att klara sig ekonomiskt efter att hon pensionerats (om lite drygt 10 år), och jag betvivlar att mina föräldrar kommer att klara sig särskilt bra då heller. Ska vi ta med detta i vår framtida planering, så att vi har råd att i någon mån också försörja våra föräldrar? Hur gör ni andra?
 
Jag skulle helt klart hjälpa mina föräldrar om de hade en för liten pension och inte hade råd att köpa mat. Men har man råd med nagelförlängningar och annat men inte att tanka bilen så får man väl gå eller cykla? Varför i hela friden ger ni svärmor pengar? Hon verkar ju ha råd men prioriterar helt fel. Och hon lär sig ju aldrig eftersom ni räddar henne hela tiden. Din sambos syskon gör helt rätt som inte ger henne mer pengar.

Vad det gäller dina föräldrar är det svårt att veta om skulderna kommer från "vettiga" inköp såsom mat osv (om än kanske oplanerat och onödigt dyrt) eller handlar de också hellre andra saker och struntar i att handla mat? Isåfall skulle jag också låta bli att hjälpa till. För då finns ju pengarna egentligen men inte viljan.
 
@WaterLily Jag hade inte hjälpt till. Hårt men sant. Har man dålig ekonomi för att man inte kan hålla i pengar så är det inte mitt bekymmer. Oavsett släktrelation. Har man inte råd att tanka bilen så har man inte råd att tanka bilen. Simple as that.

Vore det jag som hade så dålig koll på pengarna skulle jag skämmas ögonen ur mig om mitt barn skulle komma stickande med pengar åt mig.
Däremot kan jag hjälpa henne med lite vardagslyx och ge en skvätt pengar när hon har det knapert.

Allt enligt principen att föräldrar har tagit på sig ett livslångt åtagande när de skaffade barn - men barn är inte skyldiga sina föräldrar något alls.
 
@WaterLily Jag hade inte hjälpt till. Hårt men sant. Har man dålig ekonomi för att man inte kan hålla i pengar så är det inte mitt bekymmer. Oavsett släktrelation. Har man inte råd att tanka bilen så har man inte råd att tanka bilen. Simple as that.

Vore det jag som hade så dålig koll på pengarna skulle jag skämmas ögonen ur mig om mitt barn skulle komma stickande med pengar åt mig.
Däremot kan jag hjälpa henne med lite vardagslyx och ge en skvätt pengar när hon har det knapert.

Allt enligt principen att föräldrar har tagit på sig ett livslångt åtagande när de skaffade barn - men barn är inte skyldiga sina föräldrar något alls.
Visst är man skyldig sina föräldrar något, men knappast som i den här tråden!
PL
 
Jag förväntar mig inte annat än att hitta en fet summa pengar på min pappas konto efter hans bortgång. Har aldrig varit med om en människa som räknar pengar på det viset som han gör. Inte för att han haft en dålig inkomst, snarare har han haft det bra.

Men min mamma däremot. Inget sparkonto. Bränner alla pengar hon får in direkt. Men inga skulder hos någon inkasso eller hos fogden. Sån koll har hon.
Fick låna ut pengar då och då till henne redan som tonåring från min extrajobb jag hade utöver skolan.
Hon är oekonomisk på det viset att hon köper en massa skit hon inte har någon nytta av, och överdriver det till tusen. Behöver hon en ny tröja så köper hon tjugo på en gång.
Nu har jag ingen kontakt med henne längre men jag vet att hon har en låg inkomst då hon har sjukersättning på heltid och förtidspension. Så jag vet inte riktigt hur hon tar sig runt. Hon har ju sin sambo men han är låginkomstare och är duktig på att spendera pengar han med.
 
Hade det varit mina föräldrar hade jag sagt stopp och helt sonika slutat att låna ut pengar speciellt om det gick till skönhetsvård. Däremot hade jag lånat ut pengar om det gällde att få mat på bordet.

Det kommer ju inte sluta om ni fortsätter att ge pengar och att budgetera för andras dåliga ekonomi och planering det hade jag faktiskt inte gjort.

Likadant om mitt barn hade slösat med sina pengar så hade jag inte planerat in det i min ekonomi om barnet flyttat hemifrån. Däremot om det krisar någon gång då och då eller om jag känner för att ge bort lite då hade han fått.

Ni kanske borde ge dom en kurs i privat ekonomi och budgetering.
 
Varför i hela friden ger ni svärmor pengar? Hon verkar ju ha råd men prioriterar helt fel. Och hon lär sig ju aldrig eftersom ni räddar henne hela tiden.

Ja, problemet med svärmor är att hon lyxkonsumerar tidigt i månaderna, men på slutet av månaderna (då hon kommer till oss) är det ju av mer "legitima" skäl som hon behöver pengar. Vi har behövt betala hennes hyra (6000 SEK) ett antal gånger, och det är något som alltid dyker upp med en dags varsel. Min sambo är aningens för snäll och resonerar som så att han lånar ut pengarna till henne, och förväntar sig att få tillbaka pengarna i framtiden. Och han menar på att utan pengar till bensin eller en av våra bilar att köra, så kommer svärmor inte till jobbet och då får hon inga pengar alls (= mer utgifter för oss).
Dessutom har svärmor varit deprimerad för några år sedan, så han är tacksam att hon är glad igen och att hon reser och träffar vänner och festar. Men han menar fortfarande på att han skriver upp pengarna han ger till henne (men jag vet att han inte ids skriva upp allting, mest när det är riktigt stora utgifter).

Vad det gäller dina föräldrar är det svårt att veta om skulderna kommer från "vettiga" inköp såsom mat osv (om än kanske oplanerat och onödigt dyrt) eller handlar de också hellre andra saker och struntar i att handla mat? Isåfall skulle jag också låta bli att hjälpa till. För då finns ju pengarna egentligen men inte viljan.

När det gäller mina föräldrar så är det lite svårare, eftersom de inte lyxkonsumerar utan snarare lever knapert på grund av dåliga ekonomiska beslut för flera år sedan... De har stora utgifter till att betala av lån, kreditkort, och inkasso-skulder. Min far gick in i väggen och fick en hjärtinfarkt och hade en period när han slarvade med att öppna posten. Det är inte att rekommendera, för då är man helt plötsligt fast hos kronofogden och räntorna tickar på. Hans inkomst är mycket blygsam och min mamma jobbar heltid, men hennes kropp är på väg att lägga av.

De är fortfarande inga smarta konsumenter - de har en bil (vilket är bra, för de behöver inte mer än en), men det är en stor SUV som drar massor med soppa. De har pratat i åratal om att byta ut bilen, men det har ännu inte blivit av. De fastnar ofta i långa, dyra avtal (24-månaders TV-abbonemang av den dyraste sorten, dyra bredbandsavtal etc etc). De handlar väldigt sällan kläder och min mamma har inte varit till frisören på flera år, så de lägger inga pengar på sånt.

Finns det några ekonomikurser för privatpersoner, som inte kostar skjortan? Jag skulle ju gärna se att någon får gå igenom deras ekonomi och kanske lägga upp en avbetalningsplan på alla lånen och samtidigt försöka få till en hållbar budget som de kan hålla sig till. Just nu handlar de tills pengarna tar slut, och sen går det inte längre...
 
@WaterLily

Allt enligt principen att föräldrar har tagit på sig ett livslångt åtagande när de skaffade barn - men barn är inte skyldiga sina föräldrar något alls.

Det låter ju som en fin princip, men det känns så svårt att applicera den i verkligheten. Jag ÄLSKAR mina föräldrar och jag oroar mig över dem ständigt. Hade jag haft råd, så hade jag löst det med en prenumeration på olika sorters matkassar till dem och liknande, men det har jag inte tyvärr.


---
Det här problemet är inte ett nytt problem för oss, men det har blivit lite mer aktualiserat av att jag nyligen blivit arbetslös. Det är ingen större kris för oss egentligen eftersom vi bor och lever billigt så vi klarar oss på min sambos lön, men det är svårt att försörja svärmor samtidigt... Jag hade hoppats på att hon skulle ha vett att inte försöka låna pengar av oss nu när hon vet att jag blivit arbetslös, men så blev det inte...
 
Har hört om en kommun som hade en ekonomisk rådgivare men har ingen aning om detta är vanligt förekommande. Men du kan ju pröva där.
När det gäller svärmor - har ni pratat om det? Kan det vara hjälp att även där göra en budgettavla så hon ser vad hon spenderar och att hon spenderar fel? Om det är så att det inte kan hjälpa låter det ju som hon har ett allvarligt problem såsom shoppingmissbruk. Och är det ngt sådant tror jag hon behöver hjälp dvs om man tex shoppar för att fylla ngt tomrum eller liknande.
 
Min sambo och jag känner en ständig stress över våra föräldrar, och att det ständigt krävs att vi ska kunna ställa upp som buffert för dem. Mina föräldrar är något bättre eftersom de sällan ber om pengar, men de kan ibland ha svårt att få råd till att köpa mat, vilket känns ännu värre. Vi bor långt ifrån varandra, så jag har svårt att åka dit med en matkasse då och då, tyvärr.

Min sambo har redan ställt in sig på att hans mamma inte kommer att klara sig ekonomiskt efter att hon pensionerats (om lite drygt 10 år), och jag betvivlar att mina föräldrar kommer att klara sig särskilt bra då heller. Ska vi ta med detta i vår framtida planering, så att vi har råd att i någon mån också försörja våra föräldrar? Hur gör ni andra?

Klart ni ska hjälpa dem, och det gör ni bäst genom att sluta betala ut pengar. Och pronto boka tid hos kommunens konsumentrådgivare för att undersöka möjligheten till skuldsanering. Vad har föräldrarna gjort själva för att lösa sin situation? Alltså lösa den, inte hanka sig fram till nästa lön? Som alla andra har dina och sambons föräldrar rättigheter, och det finns skyddssystem i samhället som gäller dem. Om man verkligen inte har pengar till mat får man hjälp med det. Om man däremot står utan mat pga de prioriteringar man har gjort - för mycket inköp, för dyr bostad - behöver man lösa det på ett bättre sätt.

Samtalet med din svärmor kommer inte att bli lätt men problemet försvinner inte av sig själv. Det försvinner inte förrän hon får anledning att verkligen ta tag i sitt problem. Dina föräldrar - hjälp från dig kan vara en guldkant när du så önskar men sina basala behov betalar vi alla skatt för att de ska få tillgodosedda utan att behöva gå till barnen och be om nåd.

Se till att alla får det de har rätt till så blir det bättre för föräldrarna, sambon och dig.
 
Jag ÄLSKAR mina föräldrar och jag oroar mig över dem ständigt.

Om du älskar dem hjälper du dem bäst genom att se till att de inte behöver gå till dig och be om hjälp. Då hjälper du dem att vara självständiga. Även den mest havererade ekonomi går att reda upp så småningom men börjar man aldrig löser det sig heller aldrig. Börja i rätt ände genom att se till att de får proffshjälp. Sen kan du sticka emellan med en matkasse då och då som belöning och då blir det ju något extra och roligt av det.
 
Oj, vad tufft. Förstår att det är svårt att hantera. Man vill ju hjälpa till. Men om man funderar; vad är det som hjälper? Är det en hjälp att låta dem fortsätta att spendera?

Gör jämförelsen med missbruk. Det är lätt att bli medberoende, en möjliggörare, en som möjliggör för dem att fortsätta.

Under alla år som ni hjälpt dem, har det blivit någon förändring?

Vad skulle hända om ni inte hjälpte dem?
 
@WaterLily Vilken oerhört svår sits ni sitter i! När det gäller sambons mamma rekommenderar jag att ni sätter er ner för ett riktigt snack. Alla
viktiga räkningar bör gå på autogiro i början av månaden och sedan kanske din sambo kan ställa upp som "bank", d.v.s ta resten av lönen och portionera ut den varje vecka. Även en återbetalningsplan bör göras för alla pengar hon lånat av sambon
Finns det möjlighet att hon kan göra sig av med något (bilen?) eller kan hon på något sätt öka sin inkomst?

Dina föräldrar skulle jag rekommendera att ta kontakt med kommunens ekonomiska rådgivare (vi har en sådan i vår kommun i alla fall). Kanske har de möjlighet till skuldsanering? Har de ringt runt till fodringsägare för att försöka göra en deal eller har de pratat med sin bank om att baka ihop allt till ett lån?

Jag hade ställt ultimatum till både svärmor och egna föräldrar att de (med min hjälp) tog tag i sin ekonomi på det sättet för att överhuvudtaget vara tillgänglig som hjälp.

När det gäller dina föräldrar känns det mer som otur och dåligt affärssinne, när det gäller din svärmor känns det mer som en fråga om över- och lyxkonsumtion.
 
@WaterLily Hur skulle det fungera om ni tex ger typ Linas matkasse i julklapp? Då vet ni att de åtminstone får mat och så får de reda ut det andra på egen hand? Min mamma förväntar jag mig visserligen inget fett bankkonto av den dag hon dör men att jag skulle behöva hjälpa henne med pengar finns inte. Hon gör mycket dumma inköp och köper fel saker men hon betalar det hon ska och har hon pengar över att köpa skräp för är det hennes problem. ;)
 
Sluta ge dem pengar!
Framförallt din svärmor, jag håller med om att det är skillnad med dina föräldrar som betalar av på gamla synder.
De försöker ju åtminstone göra rätt, någon som lyxkonsumerar som din svärmor försöker ju inte ens få rätsida på ekonomin.

Jag skulle hjälpa min familj om det krisar, men aldrig varje månad.
Jag skulle hjälpa till så de har mat på bordet för det är liksom viktigt och överlevnad.
Nagelförlängningar och frisörbesök är det inte, herregud det är ju flera tusen helt i onödan :crazy:

Jag skulle även sätta som krav att vi går igenom ekonomin och försöker rädda det som räddas kan om jag ofta ska hjälpa min familj ekonomiskt.
Avsluta onödiga avtal, välja billigare alternativ, förhandla räntor så de har en chans att betala tillbaka.
Det går utmärkt att prata med kronofogden och fodringsägarna, många gånger kan man faktiskt förhandla ned eller tom bort räntan.
Det är sällan monster, de vill bara ha tillbaka pengarna och är ofta öppna for olika lösningar på det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 492
Senast: Elendil
·
Relationer Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad. Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 116
Senast: Pudlan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 601
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp