Ford Kuga som dragbil - hiss eller diss??

boccia

Trådstartare
Eftersom jag blivit med häst igen så börjar jag inse att min älskade Saab har sina begränsningar som dragbil (vikten), så jag börjar så smått kika runt efter en bil som får dra minst 2 ton, och har fastnat lite för Ford Kuga. Någon som har en sådan, och hur är den att dra släp med? Vill ha en diesel, ca årsmodell mellan -08 -11, absolut max 100'kr.

(Om jag lagt tråden fel så ber jag om ursäkt, och moderator får gärna flytta den)
 
Eftersom jag blivit med häst igen så börjar jag inse att min älskade Saab har sina begränsningar som dragbil (vikten), så jag börjar så smått kika runt efter en bil som får dra minst 2 ton, och har fastnat lite för Ford Kuga. Någon som har en sådan, och hur är den att dra släp med? Vill ha en diesel, ca årsmodell mellan -08 -11, absolut max 100'kr.

(Om jag lagt tråden fel så ber jag om ursäkt, och moderator får gärna flytta den)

Jag har inget bra svar på dina frågor, men själv kommer jag aldrig mer att köpa en Ford. Hade en Ranger -11 och den rostade MASSOR. Vi klagade hos Ford, men det var inget som dom brydde sig om...
 
Eftersom jag blivit med häst igen så börjar jag inse att min älskade Saab har sina begränsningar som dragbil (vikten), så jag börjar så smått kika runt efter en bil som får dra minst 2 ton, och har fastnat lite för Ford Kuga. Någon som har en sådan, och hur är den att dra släp med? Vill ha en diesel, ca årsmodell mellan -08 -11, absolut max 100'kr.

(Om jag lagt tråden fel så ber jag om ursäkt, och moderator får gärna flytta den)

Jag är på Kuga nr 2.
Jag är nöjd (annars hade jag inte skaffat en till). Den är smidig till vardags och bra att dra med.
 
Hur tungt drar du med den?
Bränsleförbrukning med släp?

Jag drar 1300.
Hmm... tror den ligger runt 1,0 med släpet. 0,74 utan. Denna gång har jag automat, 163hk, diesel. Förra bilen var en manuell, 6-växlad, 148hk, diesel. Upplevde att den drog lite mindre än nuvarande.
 
Jag drar 1300.
Hmm... tror den ligger runt 1,0 med släpet. 0,74 utan. Denna gång har jag automat, 163hk, diesel. Förra bilen var en manuell, 6-växlad, 148hk, diesel. Upplevde att den drog lite mindre än nuvarande.

Frågan är om den orkar dra 2 ton utan problem? (Bara för att det står i reg.beviset att den FÅR göra det så innebär det ju inte att den är bra på det...) :)
 
Jag har samma "problem" efter timmar av googling och diverse snack och frågor skulle jag vilja påstå att Ford Kuga är ett försöka att kombinera familjebil med SUV.
Jag är inte ute efter nån familjebil, jag vill ha en dragbil/traktor/arbetsåsna, därför faller mitt val på Subaru Forester eller Outback.
 
Jag vill ha en bil som är bekväm (och billig) att åka långresor med, men som samtidigt utan problem kan dra ett fullastat 2-tons hästsläp de gånger det är aktuellt.
Kör betydligt oftare utan än med hästsläp, så en ren arbetshäst/dragåsna är jag inte ute efter
 
Väcker upp den här tråden i hopp om nya svar? Ni som kör Kuga och gjort det ett tag, vad säger ni om ständiga verkstadsbesök och bränsleförbrukning?

Är främst intresserad av diesel med automatlåda.

Undrar också hur det fungerar att dra släp med Powershif eftersom VAG:s motsvarande DSG inte alls rekommenderas för det och båda ändå är dubbelkopplingslådor?
 
Jag kör Kuga sen några år. Visserligen diesel manuell. Snittar 0,6 l/mil vid blandad körning. Drar 2100 kg, jag drar en Fautras Provan som lastad med min kuse landar på runt 1500. Inga problem där.

Verkstad har den ju varit på några gånger. Den käkar fjädrar, har bytt båda fram. Har bytt div givare och sensorer men den har fortfarande episoder av "orolig tomgång" (läs, jag står och varvar rytmiskt på tomgång, företrädesvis när vi står längst fram vid ett rödlyse, eller när vi fickparkerar eller när det väcker mest uppmärksamhet....:meh:). Batteri, bromsar och någon länkarmsled-ish (? nåt...) är bytt, men det räknas kanske som normalförbrukning efter 8 år och 14 000 mil. Den käkar även glödlampor.
Täta serviceintervall jämfört med mina tidigare bilar, men det är väl iofs bra för bilen, mindre bra för plånboken.

Har inte dragit med Fords automatlåda, har hört olika från Kugaägare i bekantskapskretsen. Husvagnsägaren med 2 ton husvagn som säger att det fungerar perfekt. Hästägaren (med yrkeshistorik på Fordfirma) skulle aldrig dra häst med den för den var för slö/seg/långsam (minns inte exakta orden).

Sen tror jag att äldre Kugor (som min) har Haldex fyrhjulsväxel och de nyare har Fords egen. Jag vet inte vad det innebär kvalitetsmässigt.
 
Väcker upp den här tråden i hopp om nya svar? Ni som kör Kuga och gjort det ett tag, vad säger ni om ständiga verkstadsbesök och bränsleförbrukning?

Är främst intresserad av diesel med automatlåda.

Undrar också hur det fungerar att dra släp med Powershif eftersom VAG:s motsvarande DSG inte alls rekommenderas för det och båda ändå är dubbelkopplingslådor?
Jag har en Kuga dock inte automat. Jag har bytt ett hjullager och en givare för partikelfiltret. Kostnader på sammanlagt 8000 (det ena bytet på fordverkstad och hjullagret på ickemärkesverkstad) Annars service i samband med besiktning och lite lampbyten då och då. That's it. Har haft bilen sedan 2011 och har kört ca 17000 mil. Jag har en diesel och upplever att den är kvickare och starkare än flera andra dieselbilar. Jag kör inte släp alls särskilt mycket, men när jag har kört häst så har det inte märkts. Den tuffar på som den ska oavsett väglag och tung häst.

Summa sumarum: Jag är skitnöjd med min bil :)
 

Liknande trådar

Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 359
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 122
Senast: lillkillen
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 094
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp