Forl kostnad?

chiiliacanth

Trådstartare
Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det är belägging på dem, han äter mindre, dreglar och har magrat av. Han luktar illa i munnen (mer än mina andra katter). Jag har försäkring men tyvärr inte forl försäkring.
Är det någon som opererat bort tänder och kan säga mellan tummen och pekfingret vad det kostat?
Jag har sett att en lokal djurklinik erbjuder "tandsanering " för katt, antar det är bara rengöring då och ingen t.ex utdragning av tänder.
Får de ett bra liv även utan tänderna? Hur funkar det med foder osv?
Jag har mailat kliniken men inte fått svar, därför jag tänkte kolla mer er som har lite erfarenhet.
 
Jämför priser innan du beställer, kan skilja flera tusen kr.

Vissa vill söva kolla röntgen plåtar och sen får man komma tillbaks en gång till för sanering .

Att söva är farligt för katten och dyrt.

Jag använder privat veterinär som söver och åtgärdar på en och samma gång.

Riskkapitalist kedjorna är hutlöst dyra och lägger på massa undersökningar i onödan.

Dom klarar sig utmärkt utan alla tänder. Mindre bitar torrfoder och blötmat.
 
Forl/TR gör jätteont, bra att du har mailat en klinik. Enbart tandsanering/ptr räcker inte.
Se till att snabbt boka tid för sövning, röntgen och åtgärd av drabbade tänder.
Hur mkt det kommer kosta beror på hur många tänder, och vilka tänder, som visar sig behöva dras ut. Ofta får man göra flera besök, först ett där man gör röntgen och tar tandsten, drar ut enklare och mest akuta tänder. Är det många som ska ut gör man ofta resterande vid ett senare tillfälle pga att sövningen inte ska bli för lång.

Kostnaden varierar massor, och beror ju på många faktorer. Men från ca 5000 och uppåt.
Om du bor nära en distriktsveterinär med tandveterinär så har de väldigt bra priser jämfört med de stora kedjorna för smådjur. Privata kliniker kan ha andra, bra priser med. (Dvs priser för tänder finns på hemsidan, så lätt att jämföra)
 
Jag tog alldeles nyss bort tänder på min katt. Efter en allmänkoll, vaccinering och receptförnyelse upptäckte de att tänderna var dåliga. Det var båda huggisarna i övre käken som togs bort.

Hos min vet kostade det 7200. Jag fick prisuppskattning på 6-8 tusen, så det var ju en ganska bra uppskattning.
De gjorde allt på en gång. Blodprov först, sövning, röntgen, extraktion, och tandsanering. De behöll henne lite längre pga tidigare komplikationer vid sövning. Jag lämnade henne kl 9:15 och hämtade 12:30.
Efterkoll kommer vi gå på på torsdag, och den kostar inget.

I morgon får hon äta mer än blötmat igen, men jag tror inte det kommer bli några problem. Vi får se.
Annars har allt gått superbra förutom en liten skrämsel när hon inte vaknade ordentligt efter sövningen :cautious:
 
Jämför priser innan du beställer, kan skilja flera tusen kr.

Vissa vill söva kolla röntgen plåtar och sen får man komma tillbaks en gång till för sanering .

Att söva är farligt för katten och dyrt.

Jag använder privat veterinär som söver och åtgärdar på en och samma gång.

Riskkapitalist kedjorna är hutlöst dyra och lägger på massa undersökningar i onödan.

Dom klarar sig utmärkt utan alla tänder. Mindre bitar torrfoder och blötmat.
Sprid inte desinformation om sövning. Risken att nåt ska hända pga narkos är väldigt liten.

Sen kan priserna absolut skiljas åt så det kan vara bra kolla upp, det håller jag med om.
 
Jämför priser innan du beställer, kan skilja flera tusen kr.

Vissa vill söva kolla röntgen plåtar och sen får man komma tillbaks en gång till för sanering .

Att söva är farligt för katten och dyrt.

Jag använder privat veterinär som söver och åtgärdar på en och samma gång.

Riskkapitalist kedjorna är hutlöst dyra och lägger på massa undersökningar i onödan.

Dom klarar sig utmärkt utan alla tänder. Mindre bitar torrfoder och blötmat.
Väldigt mycket desinformation i ditt inlägg.
Ingen lägger på onödiga undersökningar och det är inte farligt att söva en katt.
TR-tänder ska alltid undersökas med tandröntgen och för både röntgen och extraktion krävs narkos.
 
Klart det farligt att söva en katt. Min min nuvarande fick akut njursvikt och fick läggas in. Njursvikt livet ut.
Har haft 4 katter med Forl.
 
Senast ändrad:
Jag vill undvika att söva/sedera i högsta möjliga utsträckning. Inte bara för att det innebär en risk (även om den är liten) men ffa för att Megaras mage kraschar varenda gång hon sövts eller fått lugnande. Nästa gång vi åker in för kontroll/vaccination kommer jag ge henne lite bonquat innan så förhoppningsvis kan hon kontrolleras ordentligt.
 
Båda mina katter hade/har TR, alltså FORL. Båda har behövt få tänder borttagna, och efter första gången lät jag veterinären kontrollera status i munnen årligen (vilket innefattar narkos, rengöring och röntgen). Min hankatt hade tänder som såg perfekta ut i kronan, men rötterna var dåliga, vilket en behöver röntga för att se. Jag vill säkerställa att de inte går med smärta. Jag har stenkoll på mina katter och kommer, enligt veterinären, in innan de flesta andra eftersom jag reagerar på småsaker - men katter är experter på att maskera smärta.

Självklart finns det risker med narkos. Men jag litar på den veterinär som gör detta (jag har en specifik som jag ber om när det gäller tänderna), och för båda mina har det alltid gått bra. Smärta är inte ett alternativ för mig. En får väga riskerna mot varandra. Det finns ju alltid risker, om än små, med behandling. Det gör det när jag tar ett receptfritt läkemedel själv, också.

Jag budgeterar 10tkr per tillfälle för årlig koll (räknar med att behöva ta bort nån tand, även om det verkligen inte behövts varje gång), och så dyrt har det inte blivit nån gång. Jag tror att det brukar landa på runt 5-7tkr, lite beroende på. Min hona brukar det kunna landa på ungefär lika mycket när inga tänder tas bort, eftersom hon tyvärr bygger upp en del tandsten (som tar tid att få bort).

Efterkontroll ingår alltid dit jag går, om tänder tagits bort. I klinikens information inför besöket står det att en uppskattning av kostnaden för katt, inkl borttagning av en eller ett par tänder, är upp till ca 8000:-. Men det står också att det är svårt att uppskatta, och att det kan bli dyrare om mer behöver göras.

Vid senaste tandkollen sa veterinären att jag skulle kunna glesa ut tillfällena lite om jag vill. Det har gått minst två år sedan katten behövde ta bort tänder (kommer inte ihåg exakt - min hane hade mer strul med sina tänder och var tyvärr mer hos veterinären i övrigt också, så det flyter ihop lite i huvudet..), och det finns inga synliga tecken på problem i munnen. Har som sagt gått varje år, i en handfull år nu.


Mina försäkringar har inte heller täckt kostnaden. De tecknades för ett gäng år sen, när i princip inget bolag täckte TR. Och när Folksam lade till möjligheten så hade båda mina katter redan fått TR.


*Hade/har för att min ena katt inte längre finns. Vilket inte beror på tänderna öht, inte på något sätt.
 
De klarar sig fint utan tänder. Min katt käkar blötmat och kan tugga det, torrfoder/godis alá dreamies sväljs hela. Han kan dock inte hantera större bitar av någonting, vare sig hårt/segt foder eller t.ex. rått kött. Viss anpassning behövs.

Att dra tänder har hittills kostat 5000kr/år, någon enstaka gång det dubbla. Min försäkring täcker inte heller FORL.
 
Klart det farligt att söva en katt. Min min nuvarande fick akut njursvikt och fick läggas in. Njursvikt livet ut.
Har haft 4 katter med Forl.
Det hände mig också - när jag gick till en kvacksalvar-veterinär. Hon satte bara en spruta i nacken och så låg han där medan hon klippte sönder tänderna och tog ut det i flisor (ej rötterna, dom hävdade hon att kroppen skulle stöta bort…). Ingen narkosövervakning, ingen undersökning alls (jag fick vara kvar under ingreppet, visste inte bättre). Katten fick inget uppvak, njurarna gick åt helvete, blev inlagd med en katastrofmun.

Sedan gick jag till vad du kallar för en riskkapitalistkedja där man gjorde en grundlig undersökning med röntgen och övervakad narkos. Utrustning och kvalité kostar.
 
Det hände mig också - när jag gick till en kvacksalvar-veterinär. Hon satte bara en spruta i nacken och så låg han där medan hon klippte sönder tänderna och tog ut det i flisor (ej rötterna, dom hävdade hon att kroppen skulle stöta bort…). Ingen narkosövervakning, ingen undersökning alls (jag fick vara kvar under ingreppet, visste inte bättre). Katten fick inget uppvak, njurarna gick åt helvete, blev inlagd med en katastrofmun.

Sedan gick jag till vad du kallar för en riskkapitalistkedja där man gjorde en grundlig undersökning med röntgen och övervakad narkos. Utrustning och kvalité kostar.
Nej men fy vad hemskt, för er båda :(

---
Tuva drog ut elva tänder i vintras. Ca 8000 kostade det. En lokal fullutrustad klinik. Jag har som tur väl är försäkring som täcker, och efter det besöket var jag snabb att ändra på de andra två också.
 
Kan bara hålla med om att kolla runt för priser. När min förra katt hade misstänkt forl va det jättesvårt att hitta nån vet som va bra på tänder. Ringde till ett ställe i skåne och dom sa det skulle BÖRJA på 15 000 för EN tand, nåt övre pris kunde dom inte ge mig öht men dom kunde ju ringa under tiden hon va på bordet och fråga om jag hade råd eller dom skulle ta bort henne.

Kände mig såklart otroligt ledsen och trodde det va vad det kostade bara, försäkringen täckte inte.
En vän tipsade om sin veterinär som va erkänt bra på tänder. Där hade dom ett maxtak för vad det kostade och det gick totalt på knappt 7000 för 5 tänder.
 
Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det är belägging på dem, han äter mindre, dreglar och har magrat av. Han luktar illa i munnen (mer än mina andra katter). Jag har försäkring men tyvärr inte forl försäkring.
Är det någon som opererat bort tänder och kan säga mellan tummen och pekfingret vad det kostat?
Jag har sett att en lokal djurklinik erbjuder "tandsanering " för katt, antar det är bara rengöring då och ingen t.ex utdragning av tänder.
Får de ett bra liv även utan tänderna? Hur funkar det med foder osv?
Jag har mailat kliniken men inte fått svar, därför jag tänkte kolla mer er som har lite erfarenhet.



Ja en katt kan leva gott utan tänder. De ser lite insjunka ut i ansiktet bara.

Skönhetsmissen har bara huggisarna kvar nu, och äter ett lättsmält specialfoder som Vet rekommenderade, det har hon hållit sig rund och fin på utan problem. Brunetten äter blötmat pga sina njurar, men hon har fler tänder kvar.

Det har varit sabla dyrt att operera, mina två har varit inne en gång om året och tagit tänder under flera års tid. Dyraste vi kom upp i var nog 13 000 kr här, för ett tillfälle. Men då är det ju två katter också, som båda röntgas, sövs och tänder extraheras.

Men ring runt - som du redan fått tips om. Det kan skilja ganska mycket, och se till att kliniken har en tandveterinär som vet vad hen gör i katters mun.
 
Klart det farligt att söva en katt. Min min nuvarande fick akut njursvikt och fick läggas in. Njursvikt livet ut.
Har haft 4 katter med Forl.
En sövning innebär alltid en liten risk, men sannolikheten att nåt ska hända är liten.
Studier visar att risken ligger på ca 0.1% för ASA I-II (dit räknas i övrigt frisk katt med FORL/TR), för hund är risken ännu lägre.
 
Jämför priser innan du beställer, kan skilja flera tusen kr.

Vissa vill söva kolla röntgen plåtar och sen får man komma tillbaks en gång till för sanering .

Att söva är farligt för katten och dyrt.

Jag använder privat veterinär som söver och åtgärdar på en och samma gång.

Riskkapitalist kedjorna är hutlöst dyra och lägger på massa undersökningar i onödan.

Dom klarar sig utmärkt utan alla tänder. Mindre bitar torrfoder och blötmat.

Finns väl bara en riskkapitalistkedja kvar?
 
Min klinik gör visuell tandkoll vid vaccination. Har fått rensa tandsten på 2 hittills i år, den ena höll sig till det den andra hade TR på en tand och en fraktur på en annan. Så hon fick dra 2 tänder. Det gjordes medan hon ändå var sövd, men det beror säkert på klinikens planering och antalet drabbade tänder. Hon fick smärtstillande i 3 dagar (skulle haft 5, men hon vägrade äta maten jag lade Metacam på. Kattskrälle.) och åt bara blötmat tills återbesöket 1 v senare. Hon var lite avlagen första dagarna, men annars helt som vanligt och nu märks inget.
Jag betalade 10', men då ingick tandstensborttagning som brukar ligga på 3200 inkl narkos. Försäkringen tog det mesta, tack och lov. Den kvarvarande katten har enligt veterinär haft TR och tappat 4 tänder av sig själv. Nått jag inte märkt alls och hon är aldrig röntgad. Så ska bli "intressant" att se nu när hon ska in på seniokoll i juni. Det är ett par år sen hon tappade sina tänder.

Det är ganska intressant det där med tänder. Jag har mamma och 2 döttrar ur olika kullar. Mamma har aldrig behövt rensa tandsten, hon är 13 år. Ena dottern har heller aldrig behövt, hon är 11. Andra dottern är 9 och har fått ta bort 2 ggr hittills.
 

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
678
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp