Bukefalos 28 år!

Forl på katt

soffa

Trådstartare
Min gamla katt (13år) har forl. Finns det någon här som har behandlat sin katt för just det? dragit ut tänder osv...

Hur mådde er katt efteråt?

Är lite orolig eftersom han är så pass gammal, blodprover togs innan nyåret på honom och allt var u.a nu har han dragits med en förkyling men är bättre.
 
Sv: Forl på katt

Det smärtsamma för katten är medan tänderna sitter kwar. När de awlägsnats brukar det inte wara några problem, men man bör förstås kolla med jämna mellanrum så att inte tidigare friska tänder bliwit angripna. Man bör göra en fullständig tandröntgen för att kunna identifiera alla skadade tänder/tänder i riskzonen. Antar att man redan gjort det?

Att söwa en 13 årig katt med bra blodwärden är sällan något problem. Jag tror inte att du behöwer oroa dig alls.
 
Sv: Forl på katt

Nej röntgen är inte gjord än utan ska ännu göras, som jag har förstått det så kommer de tänderna som är angripna att åtgärdas i samband med röntgen.

Men hur mår de efteråt och hur reagerar de när de saknar vissa tänder el i värsta fall inte får några tänder kvar.
 
Sv: Forl på katt

Är du säker på att din katt har en förkylning? Nyser den?

På min tant på 12 år upptäcktes forl nyligen då vi åkt in med henne för att hon nös så mycket. Hon röntgades och blev av med alla 4 hörntänder. Idag är hon lite gladare och piggare än vad hon var innan, i övrigt märks ingenting på henne. Hon har inga problem att äta och verkar inte alls störd själv.
 
Sv: Forl på katt

Du kommer inte att märka något på kissen efteråt! Om man twingas ta ut eller kronamputera alla tänder (inte så troligt) så kommer han/hon att kunna äta blötmat utan widare, men kan komma att undwika torrfoder. De har sällan ont efter ingreppet och skulle så wara kommer ni att få recept på smärtlindring. Kom ihåg att det gör mycket ondare att tugga med skadade tänder än inga tänder alls!

Håller fö med Kaktusblomma - snorigheten kan mycket wäl bero på en rotinfektion. Det kommer wetten att se på röntgen.
 
Sv: Forl på katt

Jag är ganska säker, hälsade på min syster för ca en månad sedan och hennes två katter var förkylda, de skulle inte träffas men min smet ut och var ute ett par timmar, det var snö och kallt och han är en innekatt som bara får gå ut i sele ibland.

Innan har han nyst endel men det har varit ganska lugnt med det nu.
Han har rosslat lite när han andas och när han spann så lät det "blött".
men det har också blivit bättre nu. Han åt väldigt dåligt så han har precis fått en kur clindabuc och mår mycket bättre.

Skönt att höra din är bättre och inte verkar störas av det.
Det lugnar lite.
 
Sv: Forl på katt

Sant jag vill ju att han ska må så bra som möjligt, gör ju inget om han inte vill/kan äta torrfoder bara han inte har ont det är det viktigaste.
 
Sv: Forl på katt

Min har inga problem att äta torrfoder och skulle helst bara äta det och sega köttbitar, typ grytbitar. Men jag antar att det har och göra med hur mycket tänder man måste ta bort.
 
Sv: Forl på katt

Tack nu är jag lite lugnare och ler lite åt hur din katt är.
Det verkar inte ha varit någon stor sak för henne. (förutom då att hon mår mycket bättre)
 
Sv: Forl på katt

Vad bra, nä hon hade nog lite ont de första dagarna såklart, men i övrigt har vi fått en ny katt :)
Lycka till med din!
 
Sv: Forl på katt

Tack, jag hoppas det går bra, nu har jag ju fått lite mer information och känner mig lite lugnare.
 
Sv: Forl på katt

I morgonbitti är det dags för behandlingen av forl på Hadde.

Usch nu börjar jag bli orolig att jag inte får honom med hem igen.
 
Sv: Forl på katt

Lycka till!! Det går säkert bra!
Jag sövde min ena katt för tre år sedan, när han var 15, för att dra ut några tänder pga forl och för han går det bra.
Sen dess har jag kollat honom en gång om året för att se om några andra tänder utvecklats till forl. Kan vara bra att hålla koll på tänderna, så att katten slipper lida av "tandvärk".
Nu äter min katt både blötmat och torrfoder utan problem, han tycker till och med bäst om torrfodret, om man räknar bort godisskinkan ;)
På honom var det tror jag 6 kindtänder och 3 hörntänder, fast alla var det inte forl på, utan några hade ganska allvarlig parodontit och fick dras ut pga det.

Lycka till!!
 
Sv: Forl på katt

Tack, de ringde från kliniken för ett par timmar sen och ville ha in honom tidigare för att vätska upp honom innan allt för att öka hans chanser.
 
Sv: Forl på katt

Tack till er alla för stödet.
Han är opererad nu det tog ganska lång tid en tand+rot var borta och en kindtand fick de kapa och den roten var inte heller hel.
Men han överlevde och jag är så tacksam, får hämta honom senare i eftermiddag.
 
Sv: Forl på katt

Hadde är hemma igen, han har ätit massor och jag har fått stänga in honom i buren igen (han har en stor bur) för trots att han är groggy har han svårt att slå sig till ro och vila. Men nu så verkar det som om han kan lugna ner sig lite.
 
Sv: Forl på katt

Det är andra dagen efter operationen och han hade ont innan han fick smärtlindring men efteråt så sover han bara och sträcker på sig när jag klappar honom lite. Han äter bra och han verkar redan må mycket bättre än innan operationen. Han ligger på stolen brevid mig och sover lugnt och bara det är en härlig känsla.
 
Sv: Forl på katt

Nog mår han bättre käre Hadde alldeles nyss så skulle jag släppa in andra katten Hilda och då kommer Hadde som sovit hela dagen i hundra åttio och drar iväg UT!!!! Jag efter barfota och han in i busksnåret så jag måste hem efter skor innan jag kan följa efter sen ser han mig hör mig och vägrar komma och jag efter och han vinglar där framme och tillslut får jag tag i honom.
Så nog mår han bättre!!! Rackarns katt! :)
 
Sv: Forl på katt

Hadde var på återbesök hos vet i tisdags och hon var väldigt nöjd med honom han såg fin ut i munnen hade lite mat i ena hålet, (han åt precis innan vi åkte). :) och han hade visst gått upp två hekto efter operationen, fick godkänt. Har slutat med metacam nu och han mår väldigt bra, fick han skulle han vara ute hela dagarna. Han är glad och äter tre burkar gourme om dagen + lite till så han har nog snart hämtat in de 1.5kg han tappat det senaste året.

Det jag känner att jag ångrar är att jag inte hade möjlighet att göra denna operation tidigare. Det känns lite tufft men jag är glad över att den är gjord nu och tjejerna på kliniken har gjort ett väldigt bra jobb och tagit väl hand om honom, han protesterade inte på återbesöket utan han tyckte att det var rätt ok.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
579
Senast: cili
·
Katthälsa Är idag jourhem åt två katter, en med TR/forl. Nu när dem varit här ett tag har jag ju börjat fästa mig vid dem och vi funderar på att...
2
Svar
35
· Visningar
2 787
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp