FORL/TR/ hypetereos

NeaM

Trådstartare
Min 16 åriga katt fick konstaterad Hypertyreos sommaren 2019 då han åt av sin päls på magen rejält och var stressad varför vi sökte vård. Vi har hela tiden gett honom apelka flytande då tabletter inte funkade vilket vi faktiskt testade först men han ville inte äta dem och hans värden har gått upp och ner, mest upp i negativ bemärkelse och dosen har ökats på sista året. Nu har han även konstaterats med FORL och det ser illa ut så många tänder måste dras och det blir klart en dyr historia. Men vad gör man inte för sin älskade kisse som i övrigt jagar och är ute om än mindre än förr. Är rädd att han inte kommer kunna vara ute längre om alltför många tänder måste dras. Någon med erfarenhet av det? Skäms också rejält för att jag varit en usel djurägare som inte tagit itu med hans tänder i tid. Och önskar såklart att jag haft försäkring för kattens tänder men det är väl rätt nytt att kunna teckna och på små katter !? Tacksam för svar, input om FORL/TR 🖐
 
Vår katt har också FORL. Det upptäcktes vid en rutinkontroll när hon nyligen flyttat till oss. Hon fick dra ett gäng tänder då i första vändan, men sen har hon hittills inte behövt ta bort några fler tänder. Vi får väl se hur det blir framåt i tiden. Hon saknade redan några tänder som hon slagit ut, så det är ganska glest i hennes lilla mun. Vi har inte heller försäkring som täcker. Det är som du säger relativt nytt att man kan teckna sådan tilläggsförsäkring och det måste göras innan symptom uppstår. Vi hade valt till den försäkringen när vi köpte henne men eftersom hon redan hade problem sedan innan så täcker inte försäkringen.

Vår går inte ute så kan inte svara på frågor kring det. Men nog märks det att det är svårare att tugga vissa saker när många tänder saknas. Men hon fixar vanlig kattmat utan problem, både torrfoder, blötmat och fryst färsfoder. Ska man ge henne annat, tex rå kyckling eller liknande så behöver man klippa upp i småbitar. Annars blir det lite kämpigt att tugga.

Jag kan tänka mig att det blir svårt att äta möss, fåglar osv men sålänge han kommer in och äter inne så borde han väl kunna gå ute? :)
 
Tack för ditt svar! Vi fick vår katt när den var 9 (nu 16) så försäkra för tänder var det inte tal om att kunna göra. Forl är tydligen en väldigt vanlig sjukdom på katter och det här med att borsta tänder på katter (och hundar) är något som börjat rekommenderas på senare år. Men det hjälper mot tandsten och inte Forl.
Katten har nu varit till veterinären och dragit ut fem tänder idag (drygt 11000 kr inkl tandstensborttagning och röntgen) och är nu hemma igen efter narkos med tratt på huvudet som han ska ha på i två veckor och sen ska jag börja borsta hans tänder…katten är som sagt 16 år. Men det är väl aldrig försent att lära gamla katter sitta eller nåt… och om en månad ska fem tänder till dras ut. Att äta verkar vara han ha noll problem redan idag…och struttar runt och slår i allt som han är full och vill väldigt gärna gå ut, men som du säger små bitar mat och tiden att äta fåglar och möss är väl kört. Men är ju bättre om han slipper ha ont.
 

Bifogade filer

  • 978E1FC6-FE8A-40D3-82B1-A74291E1266C.jpeg
    978E1FC6-FE8A-40D3-82B1-A74291E1266C.jpeg
    149,4 KB · Visningar: 11

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 245
Senast: canine
·
Katthälsa Tänkte dela med mig av lite bilder. Nu är det konstaterat att alla mina tre katter är drabbade av FORL/TR (tandresorption). Det finns...
Svar
18
· Visningar
20 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp