Förlovningsring

BernT

Trådstartare
Det börjar bli dags att kolla ut en förlovningsring och jag har spanat in denna

Avoca-Double-Claw-Top.jpg


Dock vill jag ha den utan småstenar, alltså bara en stor. Diamanten är på 1,5 ct och det står inget pris. När jag googlar verkar liknande ringar gå på ca 100 och uppåt. Är det rimligt eller ska man räkna med mindre/mer? Någon som har ring från O’Dwyer? Ska köpa vigselringen därifrån med, den har jag redan valt ut :) har mailat för att boka tid för att prova och få pris osv men det dröjer ju några veckor och jag är så nyfiken på vad den kan tänkas gå på :)
 
Kollat på diamanter hela morgonen :D intressant med alla färger och klarhet osv. Blev sugen på att köpa en lös diamant på tex Kaplans och göra egen ring. Någon som gjort det? Tycker det är svårt att bestämma storlek på sten, jag vill ha en jättestor typ 3 ct men det är ju inte riktigt realistiskt. Men minst 1 ct iaf.

Om jag köper en med 1 ct nu, kan jag sen byta den till en större? Bara byta stenen alltså.
 
Tänker du dig faktiskt en förlovningsring för ett sexsiffrigt belopp?

Ja, men helst inte så jättemycket över det. 150 är nog absolut max. Vi kommer dela på kostnaden så det är inte så att min sambo ska pröjsa den. Jag ska förhoppningsvis ha den hela livet och då vill jag ha en riktigt fin.
 
Kollat på diamanter hela morgonen :D intressant med alla färger och klarhet osv. Blev sugen på att köpa en lös diamant på tex Kaplans och göra egen ring. Någon som gjort det? Tycker det är svårt att bestämma storlek på sten, jag vill ha en jättestor typ 3 ct men det är ju inte riktigt realistiskt. Men minst 1 ct iaf.

Om jag köper en med 1 ct nu, kan jag sen byta den till en större? Bara byta stenen alltså.

Man kan byta men olika infattningar gör det olika enkelt. Säg till om du hittar någon bra guldsmed, jag funderar själv på att göra en ring åt mig av skrotguld (pappas förlovningsring som de var tvungna att klippa bort när han gjorde illa fingret :heart) och några lösa smådiamanter.

Jag har hittat några ställen men de är så pass långt bort från mig att det är lite bökigt för ett besök.
 
Man kan byta men olika infattningar gör det olika enkelt. Säg till om du hittar någon bra guldsmed, jag funderar själv på att göra en ring åt mig av skrotguld (pappas förlovningsring som de var tvungna att klippa bort när han gjorde illa fingret :heart) och några lösa smådiamanter.

Jag har hittat några ställen men de är så pass långt bort från mig att det är lite bökigt för ett besök.
Infattning är tex på bilden de klorna väl? Jag gillade att det var ’’dubbelklor’’. På en sån är det väl inte så svårt att byta? Känns som de bästa finns i Stockholm, men hoppas hitta någon bra här i Göteborg. Mysigt kunna göra en så personlig ring, hade jag gärna haft :)
 
Man kan byta men olika infattningar gör det olika enkelt. Säg till om du hittar någon bra guldsmed, jag funderar själv på att göra en ring åt mig av skrotguld (pappas förlovningsring som de var tvungna att klippa bort när han gjorde illa fingret :heart) och några lösa smådiamanter.

Jag har hittat några ställen men de är så pass långt bort från mig att det är lite bökigt för ett besök.
Jag har en bra guldsmed. Jag vet inte om man får skriva ut här så jag skickar PM.
 
Och sen tillkommer då vigselringar.

Du gör så klart som du vill, men för mig är det fullständigt främmande.

Vigselringen är faktiskt mycket billigare, den ligger runt 40-50. Min sambo ska bara ha en ring och det blir en slät i vitguld. Han gillar inte glitter så hans lär va billig. Jag förstår att det i andras ögon är lite vansinnigt men jag hoppas som sagt ha den hela livet och sen kan mina barn få den, eller sälja den när jag dör och få in lite cash.
 
Infattning är tex på bilden de klorna väl? Jag gillade att det var ’’dubbelklor’’. På en sån är det väl inte så svårt att byta? Känns som de bästa finns i Stockholm, men hoppas hitta någon bra här i Göteborg. Mysigt kunna göra en så personlig ring, hade jag gärna haft :)

Ja, precis. Jag är verkligen inte speciellt insatt men har ju kollat runt lite. Själv vill jag inte ha en ring med kloinfattning, jag har en ärvd sådan och tycker det är bökigt när den sticker ut mycket. Diamanterna jag har är dessutom väldigt små så de kommer att göra sig bäst nedsänkta.
 
Vigselringen är faktiskt mycket billigare, den ligger runt 40-50. Min sambo ska bara ha en ring och det blir en slät i vitguld. Han gillar inte glitter så hans lär va billig. Jag förstår att det i andras ögon är lite vansinnigt men jag hoppas som sagt ha den hela livet och sen kan mina barn få den, eller sälja den när jag dör och få in lite cash.

Det är ju era pengar. Det inte det konstiga alls.
Klart du ska köpa den ring du vill ha när du har den möjligheten :)
 
Vigselringen är faktiskt mycket billigare, den ligger runt 40-50. Min sambo ska bara ha en ring och det blir en slät i vitguld. Han gillar inte glitter så hans lär va billig. Jag förstår att det i andras ögon är lite vansinnigt men jag hoppas som sagt ha den hela livet och sen kan mina barn få den, eller sälja den när jag dör och få in lite cash.
Jag tycker att även 40-50 är galet mycket.
 
Infattning är tex på bilden de klorna väl? Jag gillade att det var ’’dubbelklor’’. På en sån är det väl inte så svårt att byta? Känns som de bästa finns i Stockholm, men hoppas hitta någon bra här i Göteborg. Mysigt kunna göra en så personlig ring, hade jag gärna haft :)

I Göteborg måste ju finnas duktiga guldsmeder bara du hittar dom! Jag har hittat en butik jag gillar i "lilla" Falköping där två duktiga jobbar!

Köpte där en förlovningsring från Schalins med 12 st 0.03 Carat i en halvallians (passion heter den) och de ska tillverka min vigselring av ärvd förlovningsring som blir en solitär med 6 klor i skålform (tror jag... tid att kika mera på inspiration finns!). Men jag siktar nog på 0.3 eller 0.4 ct. Eller kanske att det blir en trestensring :)
 
Ja, men helst inte så jättemycket över det. 150 är nog absolut max. Vi kommer dela på kostnaden så det är inte så att min sambo ska pröjsa den. Jag ska förhoppningsvis ha den hela livet och då vill jag ha en riktigt fin.

Jag ville också ha en fin, valde med utstickande diamanter på rad och herregud vad jag ångrar mig :o är så ivägen med allt så jag plockar av den stup i kvarten. Riskerar att riva barnen och allt när det ska bytas blöjor tex :meh: så det är ett ständigt av och på.
Men jag antar att du redan sett över det problemet och det kanske är ett ickeproblem för dig :p
 
Jag ville också ha en fin, valde med utstickande diamanter på rad och herregud vad jag ångrar mig :o är så ivägen med allt så jag plockar av den stup i kvarten. Riskerar att riva barnen och allt när det ska bytas blöjor tex :meh: så det är ett ständigt av och på.
Men jag antar att du redan sett över det problemet och det kanske är ett ickeproblem för dig :p

Jag är rädd för det problemet med nästa års vigsel-solitär! Hur stora är dina stenar? Hade mindre stenar hjälpt eller är problemet med alla stenar enligt dig?

Med min allians byter jag blöjor utan problem men jag rullar inte chokladbollar med den på...
 
Jag är rädd för det problemet med nästa års vigsel-solitär! Hur stora är dina stenar? Hade mindre stenar hjälpt eller är problemet med alla stenar enligt dig?

Med min allians byter jag blöjor utan problem men jag rullar inte chokladbollar med den på...

Mina är inte stora alls (valde små då jag tänkte att jag i framtiden inte ville att det skulle vara besvärligt med djur/stall osv.) men det sket sig ändå. Hade jag fått välja en ny så hade jag valt dom nedsänkta, så himla mycket mer praktiskt.
 
Men vad du tycker ska ju inte påverka vad andra vill lägga på det troligen viktigaste smycket i livet.

Allt beror ju på ens möjligheter och prioriteringar!

Så en hyfsat onödig kommentar i situationen.

Mina ringar kostar bara en bråkdel av detta så jag är inte partisk kan jag tillägga...
Naturligtvis. Jag blev förvånad och uttryckte förvåning. Det var ju allt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 443
Senast: Dopy
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 502
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 411
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa billig bil?
  • Den första tråden
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp