Mirtai

Trådstartare
Nu har jag flera gånger hört folk säga att hästen inte behöver gå i form i LC, och att domarna är så dumma som dömer ner dem som rider i en friare form.

Jag kan inte hitta någonstans att det står att hästen inte behöver gå i form i LC. Tvärtom så finns det ju en bedömningspunkt som heter just ”hästens form (eftergift på tygeln)”

Kan ni hjälpa mig? Finns det något någonstans som säger att formen är fri i LC så som vissa hävdar?
 
När jag har tävlat LC-klasser har det varit på hästar som inte kommit långt i sin utbildning, de har inte varit starka nog att gå i en högre form på ett jämnt sätt. Självklart ska de vara eftergivna, avslappnade och följsamma, däremot kan formen vara lite öppen av förklarliga skäl, lika så hamnar de bakom emellanåt när de inte orkar bära sig eller inte svarar fram direkt. Givetvis får man då inte heller en hög siffra på den sekvensen, som det ska vara.
LC bedöms rätt olika anser jag, en del domare är mer "förlåtande" och ser det som ett steg i utbildningen, de passar på att premiera takt, mjuk ridning, avslappning och eftergivenhet även om hästen då och då går emot eller faller isär. Andra bedömer efter skalan som vilket program som helst och då hamnar ju hela startfältet längre ned i poäng. Huvudsaken tycker jag är att man bedömer lika över startfältet.
 
Det är ju skillnad på formen i en LC och en LA har jag uppfattat det som. I LC ska hästen förvisso gå i form men det kan vara en något lägre (enklare) form än den som krävs i LA och uppåt. Kraven på formen är högre i LA än LC. Är min upplevelse iaf.
 
Jag tänker att när hästen är lösgjord och avspänd och harmonisk så kommer också formen.
Då kan den vara lite öppen men ändå vara loss och i harmoni, arbeta på bra och ändamålsenligt.

Den kan arbeta så utan att vara särskilt stark än.
Och i LC behöver den ju inte ha samma styrka eller balans som i en la exempelvis.

Är formen lika öppen och hästen är spänd/stretig och eller går emot så är det ju en helt annan sak. När den inte jobbar ändamålsenligt och på ett bra sätt så ska det dras ner.

Så jag kan tänka att den som tycker formen kan vara öppen måste se till mycket mer än bara vart huvudplacering är.
Jobbar den avspänt och är med i matchen eller är den rak och spänd. Typ.
 
Den bör ju åtminstone gå med eftergift. Sedan kan ju formen vara ganska lång och låg i LC, men nog ska den gå på tygeln.
 
Att formen inte behöver vara samma som i LA är jag helt med på, men här påstås ju att det finns instruktioner som säger att hästen inte alls behöver gå i form i LC. Ingen har dock lyckats visa några sådana instruktioner...
 
Att formen inte behöver vara samma som i LA är jag helt med på, men här påstås ju att det finns instruktioner som säger att hästen inte alls behöver gå i form i LC. Ingen har dock lyckats visa några sådana instruktioner...
Jag har varit på otaliga ponnytävlingar med min dotter. De moment där ponnyn/går över tygeln brukar inte bedömas som godkända, utan där får man högst en 5:a oavsett hur momentet rids i övrigt. Det är vad jag har sett och även vad domare jag pratat med säger.
 
En LC-form för mig är en häst som går utan motstånd och har rundad hals, dvs med kontakt.

Jag ser hellre något öppen i formen än bakom lodplan. Över tygeln ger alltid underbetyg, men hör ofta ihop med något slags motstånd. Ryttaren ska ända kunna rida med kontakt så att det inte är glappande tygel och hästen bara håller sitt huvud, det är ingen form alls.

Jag brukar tänka att formen inte ska vara huvudfokus i LC och främst när det gäller ponny som kan ha lite olika exteriör. Har man en häst/ponny som går med trevlig kontakt utan motstånd så kommer formen att komma i takt med att man börjar ställa högre krav på rörelsernas exakthet. Varför jag inte vill fokusera på form för tidigt är för att det ofta blir det enda ryttaren tänker på.
 
Att formen inte behöver vara samma som i LA är jag helt med på, men här påstås ju att det finns instruktioner som säger att hästen inte alls behöver gå i form i LC. Ingen har dock lyckats visa några sådana instruktioner...

Det är många som tror det och delvis tror jag det handlar om att ridskolor med interna klubbtävlingar inte sällan väljer att döma snällare . Jag tycker inte det är fel i sak att man väljer göra så, men oavsett det så ja - formen och ”på tygeln” är ett kriterie även i LC vilket ju klart framgår utifrån bedömningspunkterna.

Jag tycker att domare på ridskolor/individuella tävlingar bör vara tydliga med att förklara det om /när de dömer ”snällare”.

Jag vill f.ö minnas att bedömningskriterierna i en LC såg annorlunda ut för +20 år sedan. Kanske en del folk erinrar sig utifrån det och därför tycker att det skulle vara så även nu, trots att bedömningskriterierna ju står angivna ?
 
Såklart ska hästen vara eftergiven även i LC. Däremot är det väl inte många som ridit på 80%, dvs ”bra” för att använda domarsifferspråket ...

Tyvärr ser man ju ofta hästar i ”fel” grundform/tempo och inte alls ”korrekt” enligt utbildningsskalan (dvs bra bakbensaktivitet och lösgjord men utan samling = i form/balans men tydligt framför lodplanet.) Många LC-ekipage som får placeringar är stadiga och lydiga men i en egentlig ”felaktig form”; mer åt LB eller tom LA-hållet (eller lite framtunga). Men så får de sällan över 65% heller - vilket ju är korrekt.

Idealet i LC ligger ju väldigt nära det man kan se när 3- och 4 åringar visas av skickliga beridare. Hög nacke men framför lod, ganska lång hals och rejält påskjut. Så är det få som klarar att rida ...

Så i LC belönas stadighet (i formen, oavsett form) och lydnad mer än själva formen. Det är ju ett måste då det är en utbildningsklass, både för ovana ryttare och unga hästar. Så jag tror att det är oundvikligt att vinnare i LC inte alls ligger nära 80 - 90%.

Jag vet att salig ”Babben Fristedt” ofta sa att den svåraste klassen att rida bra i är LC - vilket hon både sa med ironi och ett korn av sanning. När hon ville ”ta ner” någon på jorden frågade hon alltid ”Kan du rida LC?” Svaret var alltid ja. ”Får du 10or på allt?” Nej. ”Då kan du inte rida LC”...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: tuaphua
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp