Form vid uteritt?

Vill ha hästen i ngn form av grundform så att HELA hästen är med, inte rumpan och framdelen för sig. Flyttar även en del för skänkel, tränar halter etc oavsett om jag rider i grupp eller ensam.

Busrider aldrig ett helt pass men kan dra på under en del av passet etc. Är mkt noggrann med att inte alltid galoppera på samma ställe och liknande.
 
:bow:

ps: Rid inte ut med ägarinnan helt enkelt, hon verkar vara ett spån så att säga... :devil:
 
jag kräver alltid att hästen ska arbeta i form, oavsett om jag rider på ridplan, i ridhus eller i skogen. Visst händer det att jag ställer mig upp i sadeln och lägger upp tempot lite, men jag vill alltid ha hästen i form!
Jag brukar rida ungefär på samma sätt oavsett vart jag rider. Rider lite skolor i skritt och trav, tränar övergångar osv.
Skulle inte tycka att det var roligt att rida om hästen inte arbetade i form och bara "älgade" omkring! :crazy: :p

Nirak
 
Jag tycker inte man ska kräva att hästen går i form när man rider ut.. när jag rider ut så tycker jag och hästen det är mycket roligare att njuta o både trava o galoppera göra lite vad man känner för.. man får en gladare häst tycker jag=)
:)
 
När jag rider ut så börjar jag med att skritta så klart kommer jag förbi en liten äng kan jag trava där nästa äng kan jag först trava och galoppera nästa äng kan jag köra 10 minuter dressyr där jag kräver form. Sedan skrittare jag mest. Just nu har jag nästintill ryggskott så det blir skritt just nu :cry:
 
( Man kan ju åter ta upp frågan vad folk anser vara form. det verkar t o m ganska relvant här, eftersom form betyder olika för olika människor.
Vissa menar att en häst alltid går i "form", någon slags form alltså. En BRA form är något annat... Men även där finns olika tolkningar: krök på nacken, undertramp, vinklat bäcken och hasor, "på hjälperna" är några exempel som inte innebär samma slags form. Men det är kanske bara en parentes.
Dock relevant: här omkring ser man dagligen ryttare som rider ut med hästen på graman eller med kraftigt spända inspänningstyglar eller halsförlängare - oftast bakom lod där hästen får ett mycket begränsat synfält. De tycker nog själva att de jobbar sin häst i bra form vid uteritter, och tycker nog att det är det enda rätta att göra, samt att hjälptyglarna är viktiga hjälpmedel för detta. Jag håller inte med dem på någon punkt. )

Generellt tycker jag iallafall att hästen behöver få omväxling i sitt muskelarbete och i sitt psyke. Den behöver se sig för när den rids i terräng eller på gropiga grusvägar. Den behöver använda huvud och hals ganska fritt vid klättrng och hoppning. Så jag förespråkar absolut en friare form utanför ridbanan. Men jag tycker fortfarande inte att det ena behöver utesluta det andra, hästen ska fortfarande vara "på hjälperna", svara på hand, sits och skänkel. Man kan visst öva lösgörande eller stärkande dressyrmoment utanför ridbanan, kräva viss koncentration och framförallt lydnad. Men för omväxlingens skull tycker jag att koncentrationskraven kan hållas i korta stunder, och ur muskel - träningssynvinkel tycker jag att man bör låta hästen gå mer framåt, använda påskjutet, utanför ridbanan, när man fokuserar mer på samlingen på den.

Det mest stärkande för hela kroppen brukar ju generellt sägas vara långa pass i skritt på lång tygel. Då får hästen sträcka ut sin överlinje, och använda musklerna där på ett bra sätt, hästen rör också sitt bäcken mer än i trav och galopp, vilket bör vara lösgörande.
Det är väl utmärkt att ge hästen chansen att göra detta vid uteritter? Det är ju någon slags vettig form, så länge hästen då söker sig framåt - nedåt med nosen och iallafall inte leker stjärnkikare.
Sänker hästen ryggen och söker sig uppåt med nosen i skritt på lång tygel skulle jag tolka det som en kraftig varningssignal från hästen, om smärta i ryggen, felaktig träning, felanpassad sadel eller liknande, och hoppa av från hästen.
 
Jag gör precis som Kopparberg! Däremot så ökar jag inte upp galoppen på hemvägen utan där får han gå mer samlad än på "utväg". Varje höst och vår, just i själva väderväxlingen så har min häst en månad då han är en komplett krutdurk. Då är jag hård, inga egna intiativ accepteras utan han får hålla sig på mattan. Resten av året har han större "bestämmanderätt".
 
När jag rider ute ska hästen gå i den form som är lämplig, och det är ju i de flesta fall inte samma form som jag rider på ridbanan. Rider jag dessutom i fräsh galopp framåt är ju inte "dressyrnosen" det ideala, utan att ha nosen lite upp och aningens högre huvud än om vi galopperar lugnare.

Men bara för att jag rider ute betyder det ju inte att hästen får gå "som den vill", utan även uteritter är ju arbete.

Kunde ni inte löst det så att hon red först då?
 
Här är en till som gör som Kopparberg. Jag rider överhuvudtaget min häst mycket mer som en unghäst i skogen, inte bara formen utan det blir mer "en hjälp i taget", mera ledande tygeltag etc. I och med att jag rider så lite på ridbana så vill jag verkligen träna de gångerna, så då tar jag det grundläggande ute i skogen.
 
Jag erbjöd henne att rida före, men hon påstod att det inte skulle funka.
Jag tycker jätte bra om henne, det är inte det.

Men hon har ibland väldigt bestämda åsikter om hur saker ska vara o så. Hon kan inte heller riktigt ta att andra har bättre lösningar på problem än hon själv.

Det är lite "jag vet hur det är och så är det, punkt slut" Eftersom jag är yngre än hon, så känns det att hon inte kan ta att jag har en bättre lösning.
Hon är 43 och jag endast 24 ;)

Jag påstår inte att det skulle ligga något dåligt i att vara ute och skritta med sin häst långa sträckor, för det vet jag är super nyttigt för kusen.
Men denna dag hade jag sett framemot en härlig tur där alla gånarter ingick...

Grunden till hennes "rädsla" vid ute ritt kan vara hennes andra häst (inte Z), den kan vara en smula lömsk i bland. Hon kan helt oförberätt dra i väg i 180 (fd galoppör) och några enorma bockningar senare sitter man i en talltopp ;)

Har funderat en hel del på detta nu o ska ta mod till mig och prata med henne om detta... få se hur det går... :smirk:

Ha det bäst! B :rofl:
 
Hallo. Jag rider inte min häst alla gånger i form, när jag rider ut. Ungefär 50/50 under ritten. Börjar i icke form men i mitten form, och slutet är i icke form.
Men i skogen rider jag på långa tyglar. :D
 
Grunden till hennes "rädsla" vid ute ritt kan vara hennes andra häst (inte Z), den kan vara en smula lömsk i bland. Hon kan helt oförberätt dra i väg i 180 (fd galoppör) och några enorma bockningar senare sitter man i en talltopp ;)

*asg*

:D
 
När jag skrittar går hon nästan alltid på lång tygel, förutom en stund innan och efter vi travat och galopperat då jag vill ha henne i form i skritt oxå. Vill ha henne i form i traven, även om jag släpper på henne i ökad trav på halvlång tygel ibland oxå. Galoppen är oxå nästan alltid i form, låter henne dra på i galopp på lång tygel också då och då, är ju så skönt! :)
 
jag rider ut varje gång jag rider eftersom jag inte har tillgång till varken ridbana eller ridhus
form är inget jag kräver, tränar just nu bara kondition och att han ska lyssna på mig
han ska gå i det tempo jag väljer, förutom vissa sträckor då jag länger tyglarna lite och låter honom ha en racesträcka (förutsatt att han lyssnat bra på mig innan) och det tycker han är jättekul :love:
när jag red på ridskolan var jag nästan rädd för att rida ut eftersom ridskolehästarna blev så glada när dom för en gångs skull slapp ridhuset så dom bara busade runt och lyssnade inte på ryttarna. när jag sedan fick börja rida Mison så var jag ju tvungen att rida ut och nu känner jag mig mycket säkrare ute (även på ridskolehästarna). jag föredrar ridning ute än att traggla dressyr på en ridbana. även hoppning är på sätt och vis roligare ute.
den mesta tiden skrittar vi (i början, mitten, slut), travar gör vi också en del samt några korta galopper (förutom när han får ha sitt race då)
 
Håller med Nirak.

Jag rider nästan alltid ut i skogen. Pållan är piggare och gladare. Jag försöker alltid jobba henne i en ändamålsenlig form. Rider hästen nästintill likadant oavsett vi är ute iskogen eller i ridhus/på bana
 
Jag rider min häst på lång tygel i alla gångarter ute. Sen är det ju olika beroende på vad vi båda känner för. Är han bråkig, stel och går i övertempo hela tiden, då rider jag på kortare tygel och mjukar up honom. När vi rider ut behöver han inte gå i form men han ska vara avslappnad och mjuk.

Tycker själv att hästen brukar VILJA gå på lite ibland. Och jag är inte rädd att låta honom göra det. Anser att han har rätt att få göra det och jag tycker ju dessutom också att det är roligt. Men vi ska vara överens hela tiden. Inget slit i munnen självklart. Då är det något i kommunikationen som inte funkar.

Känner en kvinna som också bara skrittar när hon är ute(ibland kort samlad trav). Väljer att inte rida med henne om jag vill rida i trav och galopp. Frågar hon får hon såklart rida med, men då berättar jag för henne vad jag tänkt göra under ritten och hon har friheten att göra det hon med eller rida med någon annan.
Tycker att du kan göra så med kvinnan du berättade om också.
 
Jag rider 99 pass av 100 ute i skogen. Skulle jag inte försöka rida hästen i form och träna samling och lösgörande i skogen skulle jag med andra ord aldrig göra det.
Det går alldeles fantastiskt bra då i allafall min häst har betydligt bättre bjudning i skogen än i ridhuset.
Har vi sällskap av någon som inte bor i samma stall brukar vi känna av om de känns pigga eller uppjagade eller lugna och fina och anpassa tempot därefter.
Än viktigare är det att aktivera honom när han är pigg, vilket märks direkt, annars kan man lätt hamna i en vattenpöl eller i en trädtopp när han får fritt spelrum!
Har vi sällskap av någon från ett annat stall känner vi av hur hästarna känns och anpassar tempot därefter. Är de mycket uppspelta och hetsiga kanske vi inte lägger en galopp på hemvägen precis.
 
Hästen ska gå i form, om man kräver det. Annars gör den ju inte det på ridbanan heller!
Jag kräver alltid en viss grad av form/smaling i trav och galopp, då hästen lyssnar på mig bättre då, och jag vet att hela kroppen är med. Sen varierar jag dock nivån på krav och tempo, så att hon får borde sträcka på sig och jobba i "kort" form. På detta sätt får man en flexibel häst som vad jag själv erfarit blir lättare att samla/länga även på ridbanan.
Rider jag ut blir det alltid mycket skritt på lång tygel i början och i slutet och t o m i mitten av ridturen, för att hästen ska få sträcka på kroppen, sträcka ut musklerna (så att de växer, då detta är målet med träningen) och allra viktigast; för att slaggprodukterna ska kunna transporteras ut ur musklerna! (Extra mycket skritt vid hård träning!!!)

Så, ja, jag kräver form, men jag varierar den. Oavsett om jag rider själv eller i grupp. I grupp får man dock ta hänsyn till ALLA hästar, så att alla mår bra!
 
hahaha. vaddå form? går och böjer på nacken = inte rätt form
men det visste du redan.
jag har ointe kommit så långt som till form med min häst än.
jag kräver inte mycket av henne när jag rider, hon blir så lätt stressad.
men vi travar och galopperar mycket ute, ibland blir det skrittpromenader men oftast både trav och galopp.
 
Jag rider i alla gångarter ute.
Kräver inte att hästen ska gå samlat hela tiden.
Rider väl lite skolor, så långt sträcker det sig på uteritterna för mig.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 933
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp