Form vid uteritt?

jag vill jättegärna rida min häst i form också ute i skogen, men det är nästintill omöjligt... jag vet att det kan låta knäppt men min häst blir så himla spänd och tittig att han inte kan koncentrera sig ute i skogen... han lyssnar dock på skänklar och vikthjälper men att få honom att gå i form går bara inte... så det blir istället att han bara får slappna av, på halvlånga tyglar...
 
Jag brukar oftast rida i alla gångarter om det inte är för halt eller dyl.
Rider ensam till 99% :D

Det blir slappare när jag rider ut än hemma på volten, även om jag tar chansen och kör lite "fin-lir" även ute om det känns bra. Men oftast så har vi det bara väldigt roligt med klättring, bus-galopper och utforska nya stigar o vägar.. :D

:banana: :banana:
 
Hej!

Utan att vara expert (utan långt därifrån;) har jag sett att vissa ryttare alltid får sitta och jobba och hästarna blir stirriga och irriterade. Det spelar ingen roll om de sitter på en normalt sett lugn häst..samma reaktion från hästen. Sitter alltså och jobbar med olika hjälper hela tiden utan att hästen kan koppla av. Hästar som normalt är känsliga på hjälper blir helt plötsligt väldigt okänsliga och ryttaren klagar på trötta fingrar och händer :crazy:
Jag rider alldrig ut om hästen inte är i form... eller om inte jag är det ;) Låter hästen gå med långa tyglar så mycket det går men eftersom man försöker variera i alla fem gångarterna :smirk: måste man ju samla hästen emellanåt och då ska de reagera med en gång vilket de oftast gör.
Ridturen ska vara ett nöje och avkoppling både för häst och ryttare.

Rolle på Österlen
 
jag brukar nästan alltid rida ut i skogen för att njuta och ha kul!
ibland så tränar vi dressyr i skogen också.då kräver jag mer av hästen.
men jag låter hästarna alltid gå med långa tyglar i början, även i traven, så att de får bestämma själva hur de ska gå. sedan kanske jag kortar upp dem och ber dem gå i form osv.

men huvudsaken med uteritter för mig är att hästarna ska få ha riktigt kul, även om vi jobbar. ber dem inte gå i form och greja hela tiden! det kan bli så att jag säger till hignsten lite då och då, iom att han gärna springer iväg när jag släpper efter... :smirk:
 
Jag rider också som kopparberg :bow:
Min häst har f ö inga som helst problem med att "gå i form" bara för att vi befinner oss i skogen.
Man undrar ju om vissa hästar har svårt att gå i form just kanske därför att de oftast inte rids så??
För de allra flesta rider väl mer i skogen än på banan/ridhuset?
 
Jag kan inte se att det finns någon anledning att älga runt vare sig på ridbana eller i naturen på en häst som går på bogarna med ryggen som en hängmatta mellan fram- och bakben och kanske dessutom i ett tempo så den slår i sko så det låter som bjällerklang under magen. Jag skulle snarare vilja använda i balans än i form, men i den bemärkelsen att jag inte accepterar en felaktig form utan att göra allt jag kan för att rätta till den förmodar jag att jag rider i form.

Eftersom jag inte vill rida i ett snabbare tempo än hästen orkar bära sig i och dessutom är rätt noga med underlaget tycker de flesta förmodligen att jag lusar!

Fort och busigt kan jag rida både på ridbana (om den är stor nog) och i naturen om underlaget tillåter. På likande sätt kan jag träna dressyr ute i naturen. En lång svag uppförsbacke är super att träna travökningar i och på hemvägen kan man ha lite extra bjudning som underlättar samlingen. Jag kan inte förstå att det skulle vara hästplågeri eller tråkigare för hästen att sitta och träna byten på en skogsväg i stället för på en ridbana. Är underlaget dåligt ute kan jag mycket väl sitta och rida kondispass i ganska friskt tempo i fältsits med hästen i längre form i ridhuset.

Drar ni andra aldrig ett par repor på långsidorna i ridhuset? :o
 
jag kräver att hästen ska gå i form, men jag rider i ett mycket friare tempo, mer framåt... Sitter inte och samlar hästen...
 
Uteritt är något jag och min ponny gör för det är kul. hon måste inte gå i hög förm. om hon går ner ibland är väl kul Men hon måste få sträcka på sig. Annars har varken hon eller jag kul!! :D
 
Jag måste rida min stora häst på över 170 i manke med låååång rygg i form oavsett vart jag rider, annars har jag ingen chans ifall han brallar iväg.
 
Om form innebar.. en hast som ror sig i balans och ar avslappnad nog att soka sig framat nerat, isafall gar mina hastar i form aven ute.

Om form innebar.. en hast som "jobbas" ner pa tygeln, gar med stod pa bettet och bojer pa nacken, med nosen i eller bakom lodplan, isafall gar mina hastar varken i form pa bana eller ute i skogen.

Jag blir lite nyfiken nar folk skriver "jag kraver att mina hastar gar i form alltid, eller sa fort jag tar tyglen" Hur kraver man att en hast slappnar av och soker en mjuk kontakt med bettet?? Detta anser jag inte att man kan krava, utan att det ar nagot som kommer genom korrekt traning med losgjordhet och ett fortroende for ryttarens hand. Nar det fungerar, sa fungerar det bade inne pa banan oh ute i skogen. Hur hogt eller lagt hastens sen gar beror pa tygelns langd och ryttarens krav, och hur underlaget och naturen ar vid tillfallet.

Att sitta och rida i kort samlat tempo under en hel uteritt, ja det tilltalar iallafall inte mig :) Att sen begara att hasten ska ga kort och bara hals och huvud i en form dar den inte kan anvanda sig av hela sitt synfalt, det ar enbart taskigt i en ny miljo. Ar underlaget ojamt behover hasten hals och huvud fritt for att kunna se och balansera..

Sen finns det ingen hast som tar skada av att trava eller galoppera i lite overtempo i helt fri form, sa lange det inte blir for ofta eller for mycket.

Vad gaeller dressyrtanten, vill hon bara skritta och du tycker det ar trakigt, hitta nagon annan att rida ut med!

Och ja, visst tanker du helt ratt!! :)

Frida
 
Tycker att du har så rätt i dina åsikter om detta. Håller med dig. :)
 
Sv: Form vid uteritt?

jag struntar ganska friskt i formen när jag rider ute. om jag känner att hon inte är med mig längre plockar jag lite i munnen, dvs rör på bettet och fångar upp hennes bjudning i handen för att hon ska koncentrera sig igen, men sedan släpper jag det mesta när hon lyssnar ;) uteritt, för både mig o 'min' ponny är en kul omväxling från jobbet på banan där hon ska få sträcka ut och leka lite, men givetvis först när jag gett henne tillåtelse.
 
Sv: Form vid uteritt?

När jag rider ut så skrittar jag självklart fram min häst på långa tyglar, när jag sedan skall trava och galoppera så rider jag honom på korta tyglar men dock i en lägre form så att han kan slappna av lite mera. Och självklart så rider man med ett "friskare" tempo när man rider ut, tycker inte att man skall sitta och "nöta" som man gör på ridbanan. Man rider ut för att variera hästens träning, och för att det är skönt att komma ut i naturen samt att hästen skall få ta det lite lugnare och slappna av.
 
Sv: Form vid uteritt?

Jag rider ponnyn i form då och då ute bara för att känna att jag har full kontroll och att han är lyhörd för mina hjälper . Sen när man skrittar växlar jag mellan att skritta på lång/halvlång tygel och att sitta och röra på fingrarna - då börjar han söka sig nedåt. I trav låter jag honom ibland gå samlad och ibland får han öka lite och har huvudet vart han än vill :) I galoppen ute rider jag mycket sällan i form , då får han istället sträcka ut och ha lite roligt :) Eller gå i arbetsgalopp , inte alltid braka runt som ett åskmoln inte ;)
 
Sv: Form vid uteritt?

Jag tycker då inte att man ska rida hästen i form och lågt tempo hela ridturen. muskulaturen sätter sig på rätt ställe ändå.

Min häst går inte att ridas på banan hur som hellst pga tillrättning av väldigt snett kors och en massa annan tillrättning av olika anledningar.
Köpte honom för 1 år sedan och han hade inte en tillstymmelse till muskler.
Hur som hellst. I dags läget kan jag träna honom på en bana hur som hellst bara galoppen som inte funkar bra än.

men i alla fall. man kan inte pressa en häst att "gå fint" hela tiden. hästen måste få vara häst också.
Jag brukar ha såna dagar då jag bara skrittar på långa tyglar på skogsstigar och andra där jag busrider efter fina vägar och låter hästen sträcka ut ordentlig i så snabb hastighet han vill. Brukar även rida i alla gångarter med andra. vi rider i både samlad form och ibland så har vi galopprejs mot varandra.
Jag tycker det är viktigt att busa av hästen ibland även om den tycker om att tränas på banan.

hästen behöver varierad ridning och varför hålla tillbaka med saker när man vet att det funkar???

du kan ju rida med ägaren fast du rider hennes häst och hon en annan så kan du visa att det funkar. det kan va lättare att förstå när man väl ser det än att bara få höra det.

när jag rider med min medryttare är det oftast jag som rider på någon annans häst. då ser man bäst hur de funkar ihop och vad som funkar.

han kan mkt väl vara rädd för hästen när det börjar bli lite tempo och hästen vill öka ännu mer.

Lycka till =)
 
Sv: Form vid uteritt?

Precis som om jag skrivit det själv. Jag anser att hästen måste gå i den form och takt/tempo så att den orkar bära sig och inte faller isär. Uteritterna är ju ett gyllene tillfälle att träna att rida i ett friskare tempo med en häst som sätter under sig och håller ihop och fortfarande har framåtbjudning. Ett mycket bra sätt att bygga styrka på tycker jag.

Om jag inte tänker jobba hästen i form så skrittar jag på helt lång tygel under uteritten.

Jag gör som du, busar och drar på längs långsidorna i ridhuset likaväl som på uteritten - men under ordnade former. Ingen lång tygel med en häst som inte håller ihop.

Intressant tråd!:laugh:
 
Sv: Form vid uteritt?

Ibland i bland inte

Jag Brukar oftast typ jobba han lite då och då på ridturen men oftast när jag och mina kompisar rider ut så rider vi ca 3 timmar så brukar vi typ trava och galoppera sen när vi skrittar på rider vi på långa tyglar
 
Sv: Form vid uteritt?

*kl*
Vill att hästen ska vara avslappnad/avspänd eftersom chansen då är större att den också är cool mentalt. Hästen (och jag ska erkännas.. :angel: ) är lite orolig ute och har varit väldigt pigg/stark men efter massor med dressyrande har han blivit mycket lydigare och drar inte, men man känner ändå att han blir på tårna ibland och vet inte vart han ska ta vägen! :p

Skiter fullständigt i huvudpositionen i övrigt, den kan ju inte gå stjärnkikare för då är han inte avspänd, men vart nosen är bryr jag mig inte om. Sen kan jag testa samla upp lite i nedförsbackar och rida samlande halvhalter (på bra underlag, annars vill jag hellre ha honom i fri form för att se vart man sätter fötterna och garanterat hålla sin egen balans) lite då och då, men då prioriterar jag i första hand att ryggen kommer upp och tempot saktas ner eftersom han brukat öka på och sänka ryggen i nedförsbackar.
Travar och galopperar inte i nuläget mer än den trav det blir av misstag när pållen är pigg :p eftersom vi först och främst ska lära oss att det är skritt som gäller vid uteritter. Jag tycker inte att jag har tillräckligt bra koll och balans för att kunna hålla honom avslappnad och i balans i trav än så länge, och då låter jag hellre bli eftersom han blir stressad och hård av att gå i obalans. Jag "tränar" inte ute mer än den träning kusen får av att gå i varierad terräng. Ute är vila och lite stimulans av att få se sig omkring! :)
Fast visst hade vi tyckt det varit roligt att trava och få bränna på lite i galopp, men dit har vi lång tid kvar innan både jag och häst kan känna sig trygga och ha en väl fungerande kommunikation (traven skulle jag nog kunna ta nu, men jag kräver såpass mycket i traven att det känns orättvist mot hästen om inte underlaget är jämnt och bra).
 
Sv: Form vid uteritt?

mina hästar går i form men inte speciellt samlat - lite joggtempo typ arbetstrav -galopp, lugnt och fint, även fri skritt. försöker hitta ett harmoniskt arbetstempo. tillåter inte att de går ur form dock, eftersom det inte är speciellt bra (sänkt rygg etc). varierar sedan beroende på vad jag vill ha ut av det. känner jag att jag tex behöver samla några steg så gör jag det - dagsformen får avgöra!
 
Sv: Re: Form vid uteritt?

i stort sett skiter jag totalt i formen när jag rider ut.

nångång kan jag sitta o jobba lite mer, men oftast inte och inga långa sträckor heller när jag väl gör det. gör det mest för att känna så hästen lyssnar ordentligt även när vi inte är på banan.

om jag rider i alla gångarter eller inte beror på hästens kondis, hur mycket han gått, underlag, vilken väg vi rider osv.

men jag låter även hästen välja tempo inom vissa ramar, vill han trava på lite friskare får han oftast det bara han lyssnar på mig ändå, samma i galoppen..


Låter precis som jag och min pålla!
Hon äääälskar att få sträcka ut riktigt över en äng eller på en fin skogsväg, men det är JAG som bestämmer HUR fort det får gå.
Tempo, gångarter etc beror på väder, dagsform, vad vi gjort dagen innan osv.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 070
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp