Form vid uteritt?

Sv: Form vid uteritt?

Jag rider foderhästen i en bra form jämt. I skogen tränar vi på samma grejjer som vi gör i ridhuset; att slappna av i galoppfattningarna, att samla ihop sig utan att tappa dragläget, att svara framåt, bakåt, åt sidorna. Jag rider alltså dressyr varesig jag är i skogen eller på bana.

Orsaken till detta är framförallt för att han har en väldigt svag rygg och får ont direkt om han inte bär sig ordentligt och jobbar som vanligt. Sen tycker jag hästar ska vara lydiga i skogen också och inte bara rusa på i slängtrav. Klart man kan ha sin häst i en lite öppnare form och låta den slappna av lite när den kommer ut i skogen, men att helt tappa alla begrepp om lydnad och lösgjordhet tror jag inte är nyttigt.
 
Sv: Form vid uteritt?

Det enda jag kräver är att hon ska vara på tygeln och lyssna på mig, och de två fenomenen går ju ofta hand i hand med någon slags form. ;)

Jag gillar inte att fräsa omkring och inte riktigt veta om jag får stopp eller inte...
 
Sv: Form vid uteritt?

ingen alls :D :p

hehe min poni ääääälskar att vara ute o dra omkring han e värsta sortens skogsmullehäst 8D (tävlar hoppning ^^,)
när jag rider ut brukar det bli antingen:

på en ridstig jag redan känner till och vet var den går:
fullt ös medetslös :devil: :D
haha nej men skritta fram trava några steg sen galopp ^^, min poni älskar att galoppera har galopperat ca4km i sträck och då var ajg tvugen att dra i honom för att få honom att stanna ^^, han älskar att ösa järnet galoppen så det gör vi väldigt ofta :D (dessutom är han ju arab med galoppföräldrar så han e inte lite snabb heller ^^, springer ifrån halvblod osv. lätt 8D ) men det är bara på grusvägar/galoppstigar sen i den verkliga skogen är det lugn skritt :D och han får hitta bästa vägen själv

rider OFTA över kärr osv. han gillade det inte i början men har börjat vänja sig 8) han har fattat att han sjunker ned max till lite över knäna och att han MÅSTE röra på sig för att inte sjunka 8) (låter farligt men det är inga bottenlösa kärr jag snackar om ;P)

på en ridstig som vi håller på att upptäcka:
hehe jag är ensåndär som kan rida rätt ut i skogen några kilometer och hitta exakta vägen tillbaka, men itne har en aning om vädersträcken ^^, så så brukar vi ofta göra det tkr hästen är stenkul! 8)

haha vi brakar runt i skogen så tom. stenarna blir rädda (A) värst är det när jag sjunger för full hals (falskt) oxå x'))

(sen hör det väl itne till saken att han är lite oupfostrad och ex. absolut INTE kan göra halt i skogen/på grusväg då börjar han trippa runt och så trillar vi ned i ett dike det händer JÄMT och HELA tiden ^^, )
 
Sv: Form vid uteritt?

KL

Jag rider i alla gångarter ute. Självklart vid rätt underlag. Dvs ingen galopp på för hårt underlag osv.

Min pålle bör alltid gå i en viss form för att bära upp sig på bästa sätt. Även om formen kan vara något friare vid skogsmulleridning så vill jag inte ha någon häst som kör upp snoken i vädret, sänker ryggen och studsar runt på helt fel sätt.

Visst får pålle "galoppera järnet" ibland men det sker ändå under kontrollerade former och på mina villkor. Det är knappast något pålle mår dåligt av utan snarare välbehövligt för en väldigt energisk pålle. Ibland krävs före mer seriöst arbete för att han ska kunna koncentrera sig till fullo.

Hästar är inga dockor som är gjorda av porslin. Men för att de ska hålla för de påfrestningar de utsätts för så bör man ju arbeta dem på rätt sätt.


Så länge man rider med sunt förnuft och inte bara flängrider är det inte något jag vill anmärka på andra. Dock kan jag tycka att många inte värmer upp och skrittar av ordentligt. Det är något som jag fått inpräntat sedan barnsben. Likaså att rida efter underlaget. Men å andra sidan har jag aldrig haft en häst som haft problem med ben eller kropp. En del ägare verkar bara få "sjuka" hästar konstigt nog...:grin:
 
Sv: Form vid uteritt?

Så länge man rider med sunt förnuft och inte bara flängrider är det inte något jag vill anmärka på andra. Dock kan jag tycka att många inte värmer upp och skrittar av ordentligt. Det är något som jag fått inpräntat sedan barnsben. Likaså att rida efter underlaget. Men å andra sidan har jag aldrig haft en häst som haft problem med ben eller kropp. En del ägare verkar bara få "sjuka" hästar konstigt nog...:grin:

håller med om dedär med att itne skritta fram/av ordentligt.

underlaget jag rider efter är eg.
galopp -grusvägar,skogsvägar osv.
trav -överallt som ovanstående plus skogsstigar och asfalt(jättebra, det stärker senorna och gör att hästne inte får senskador lika lätt)
skritt -överallt

sen kollar man ju om det är en äng om den är lite sank så galopperar man ju inte där osv.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 101
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp