Form vid uteritt?

B

bianca99_99

Hur gör ni när ni rider ut? Rider ni i alla gångarter? Även om ni är fler som rider ut tillsamans? Kräver ni att hästen ska gå i form hela tiden och i ett samlat tempo?

Jag har alltid älskat att rida ut och jag tror att de flesta hästarna tycker om det oxå. Jag tror att det är jätte nyttigt för hästarna att få komma ut och busa av sig, att inte kräva att de ska gå i "rätt form" från början till slut och det är ganska naturligt att man rider i ett friskare tempo än vad man gör i ridhuset.

I veckan red jag ut med kvinnan som äger min medryttarhäst, hon red sin häst(Z) och jag lånade en annan häst (D) i stallet. Jag skulle visa henne en ny ridväg som är superfin! Grusväg som är mjuk och ganska kuperad.
Jag red först och föreslog att vi skulle trava en bit. D travade på i friskt tempo och när vi travat i max 75 m ropar hon
-Nej, det här går inte! Man kan inte ligga så här på rad, Z blir så pigg och då blir det bara en massa slit och dra i munnen. Vi får skritta.
Så vi skrittade 2,5 timmar på super härliga vägar. Där underlaget är helt perfekt :smirk:
Det ger mig igenting!
Det är ju iofs rätt, man ska inte slita och dra i hästens
mun.
Men hon låter inte Z gå på, utan hon sitter och samlar och samlar och nästan sågar ner henne. Följden blir att Z trippar och går i en alldeles för hög form. Det är ju klart att Z blir stressad när hon hamnar på efterkälken, då slår hon sig fri och blir springig. Då ger ägaren upp och säger att detta funkar inte, vi måste skritta.
Jag erbjöd att hon fick rida före mig, men det skulle inte funka i alla fall sa hon.
Det var ingen mening att diskutera, för hon "har alltid rätt". :mad:
Dagen efter red jag och en kompis samma runda, jag red Z och min kompis red D. Vi travade och galopperade långa sträckor. Upplevde inga av de problem som funnits dagen innan. Z fick till en början gå i ett friskt tempo och fri form. Men tillslut hamnar hon rätt iaf eftersom hon fått "sprungit" av sig överskottsenergin och blivit mjuk och uppvärmd i den kuperade terrängen.
Vi hade en så supertrevlig ridtur! :)

Jag tror på att man rider hästen fram till handen och inte bryr sig om var de har huvudet till att börja med, för det brukar lösa sig i vilket fall som helst. Men att de är lyhörda och lyssnar på mig. Att de tar halvhalter, halter och att jag kan påverka dem med min sits. Inte med handen!

Oj, vad långt det blev :o
Men tänker jag rätt? Vad tycker ni? Hur ska jag kunna förändra situationen med ägaren?
Vi kommer jättebra överens annars, men hon påstår att om man rider hästen som jag förespråkar i naturen, så sätter den fel muskler och går på bogarna. Vilket jag inte alls håller med om.
Jag ska kanske strunta i att rida ut med henne helt enkelt?

Oj, vad tappra ni varit om ni har läst hit :D
trodde inte det skulle bli så långt, men var så arg och jag ville skriva av mig...

Ha det bäst! B :rofl:
 
Inttressant läsning.. :idea:

Jag tycker inte man ska begära att hästen går i form helatiden vid uteritt..

Är hon "rädd" för Z eller? Eller varför ville hon inte trava?? :crazy:
 
När jag rider ut kräver jag inte att pållen ska gå i form hela tiden, ibland kan man faktiskt rida ut och "slappa".
Jag tror hästen också kan tycka det är skönt att inte behöva gå i rätt form hela tiden. Om jag rider ut tillsammans med andra och vi travar eller galopperar brukar jag låtan han springa på lite ibland. Och köra tempoväxlingar och liknande, men stressar han upp sig så brukar jag skritta honom en stund.
Kanske du ska låta bli att rida ut med hästägaren, eller så kanske ni bara ska skritta ut tillsammans. Det kan vara ganska svårt med människor som tror att dem alltid vet bäst...
 
Mina hästar ska gå i rätt form så fort jag tar tyglarna.
Jag anser att det behövs för att hästen ska hålla i många år, samt att hästen förstår inte om den får olika "bud".
Jag menar på banan är det koncentration och rätt form, men plötsligt i skogen, så är det lite "hursomhelst".

Men att sitta och samla hästen till arbetstrav och arbetsgalopp?! Nääää! Det gör jag inte! Jag rider i en mer framåt trav eller galopp, och formen är inte alls samlad, utan mer som unghästform, dvs längre och lägre.
Ngn gång ibland kan jag jobba med kort galopp-arbetsgalopp-ökad galopp-arbetsgalopp osv även på ridvägarna.

Pålle får ofta "gå järnet" i galopp, och då accepterar jag en viss "stoppsträcka".
Jag accepterar däremot INTE att pålle själv väljer när han vill raca! Det avgör JAG!
Han "frågar" om han får öka genom att ligga på lite mer i handen, men säger jag då "nej", accpeterar jag INTE att han tar tag i bettet och ökar ändå.
Då kan det tom sluta i en rejäl avsaktning, halt och ryggning.

Skulle jag skritta i 2,5 timmar på perfekta ridvägar, tror jag nog jag skulle spy av leda... :crazy:

För att hästen ska lägga muskler, krävs varierat arbete på varierat underlag.
Och att då rida i formen jag rider i i naturen (längre och lägre) är ju då utmärkt för att hästen ska få "vila" de samlande "dressyrmusklerna" litegrann!
OCH även få "vila skallen" och inte behöva TÄNKA så mkt som på dressyrbanan.

Jag rider i alla gångarter både med och utan sällskap.
Och att sitta och "krångla" så den pigga hästen kommer på efterkälken som din vän gjorde, är ju att TIGGA om trubbel!
 
Jag varierar min ridning ganska mycket när jag är ute i skogen.
Vid normal "skogsluffning" så vill jag att hästen ska gå i en låg och "avslappnad" form. :confused:
När jag jobbar honom i skogen så blir det naturligtvis i "rätt" form för ändamålet.
Det är (nästan) alltid jag som bestämmer var, hur och hur snabbt vi ska färdas. :D
 
När jag rider ut o vi skrittar så får hon alltid gå på långa tyglar i fri form. Men då vi ska trava eller galoppera vill jag ha henne i form o känna att jag har bra kontakt o att hon är lugn innan. Annars kan det bli väldigt stressigt. Hon har lätt för att stressa upp sig o allra helst om man rider flera o ska trava/galoppera.
 
Tack för svaren! Känns inte som att jag är helt ute och cyklar i alla fall. :)

Att hon skulle vara rädd för Z tror jag inte. Kanske rädd för situationen möjligtvis, att hon ska tappa kontrollen?

Jag vet inte...men bevisligen blir det inte bättre av att sitta trixa och fixa med tyglarna och hästens mun. Hon vet nog inte hur hon ska lösa situationen, då får hon panik när Z inte går i form och då ger hon upp.

När jag rider låter jag inte Z bestämma farten, självklart! Men ligger hon på, så är jag konsekvent och gör halt, många om det behövs.
När jag pratar om "fri" form så menar jag inte att hästen får gå som en stjärnkikare, utan att den ska vara lång och låg och söka sig neråt.

Ha det bäst! B :rofl:
 
jag kräver form när jag är ute och rider, en lång och låg sådan, för att känna att jag har kontroll och att hästen är uppmärksam på vad jag vill.
Hästen jag rider nu, kan bli väldigt hög och het när man galopperar ute, och lyfter gärna från marken med framdelen i galoppen om man inte har honom i en hyfsad form.
 
Mina hästar går i ändamålsenlig form även vid uteritt. Fast vart nos och nacke befinner sig skiter iallafal jag fullkomligt i. Jag upphör aldrig att förvånas över detta med form och att det är sån jäkla fixering vid huvud och hals. Huvudsaken är att de är lydiga och lyssnar och då är nosens placering tämligen ointressant
 
i stort sett skiter jag totalt i formen när jag rider ut.

nångång kan jag sitta o jobba lite mer, men oftast inte och inga långa sträckor heller när jag väl gör det. gör det mest för att känna så hästen lyssnar ordentligt även när vi inte är på banan.

om jag rider i alla gångarter eller inte beror på hästens kondis, hur mycket han gått, underlag, vilken väg vi rider osv.

men jag låter även hästen välja tempo inom vissa ramar, vill han trava på lite friskare får han oftast det bara han lyssnar på mig ändå, samma i galoppen..
 
Försöker rida henne lång och låg ute. Försöker använda framåtandan då den kan brista på volten. (vi jobbar på det)

Oftast rider jag själv ute och då håller jag mig till skritt och trav. Kan gärna skritta runt i två timmar! :o
Pållan min slänger av eller försöker slänga av emellanåt och vill därför hålla relativt låg fart. Rejsa får hon göra i hagen.
 
jag rider normalt aldrig hästen i form när vi rider ut.
Och det har han dessvärre lärt sig :crazy:

Om jag (eller någon annan) försöker jobba honom ute blir han arg.

Däremot så vet han att inne på ridbanan där jobbar man så då är det OK.
 
När jag va medryttare på en fin liten häst och red ut och galoppade och travade sket jag fullständigt i det =)
 
jag hade ett c-ponny sto som var väldigt het!med henne fick man låta henne gå på lite friare tyglar=friare form...i början,men sen efter galoppen så fick man sitta till och jobba en stund så hon skulle veta att man inte fick busa på hur som helst...jag gjorde detta pga att hon bråkade ganska mycket om hon inte fick springa i det tempot hon ville(som oftast var för fort).Jag var oxå fixerad på hennes form i början,både ute och inne.men i teräng ska hästen inte gå ihop krullad pga att hästen kan då inte bedömma ojämnheter osv framför den.som ingen sitter väll och kräver att hästen ska gå på tygeln framför och över ett hinder... :smirk:
Det bästa är nog att du pratar med ägaren och säger som du tycker...eller kanske ni ska låta bli att vänta på henne?!
inte vet jag men det kanske funkar
 
:bow:

Jag undrade just när ett sådant inlägg skulle dyka upp!
Känns som om du tog bokstäverna ur fingrarna på mig
:)
 
Jag rider min dressyrhäst på helt långa tyglar i skogen- alla gångarter! :)

* Dels tycker jag det är ett roligt och bekvämt sätt att rida på
* Hästen får se sig för och träna balansera upp sig själv utan inverkan från mig
* Hästen får stretcha ut sina muskler på ett annat sätt
* Min krutdurk har blivit väldigt lyhörd
* Dessutom trivs hästen väldigt bra och tycker det är roligt med denna fria ridstil! :bump:

Det kanske inte passar alla hästar. Min häst kan gå i ett lugnt tempo med en hyffsad hållning även om jag släpper tyglarna. Min travare däremot hade genast kastat sig framåt på bogarna och dragit iväg...
 
Jag brukar ibland försöka få Miran att gå i en någonsånär form ute. Men brukar inte gå så bra. Hon är så pigg och nyfiken ute, blir totalt okoncentrerad och lyssnar inte spec mycket på mej.
Hon LYDER, inte det. Brukar jobba lite i skogen också. T.ex serpentiner, tempoväxlingar, skritt, trav, halt, trav, halt o.sv. Galoppfattningar.

Men själva formen är svår ute i skogen på henne.
Ibland går det bra, t.ex i slutet av ridturen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 934
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp