G

glee

Ska formatera hårddisken på min dator alldeles strax.. men hur gör man? :p :confused:
 
Vad har du för operativsystem, och vad är det för
partitionstyp du vill formatera?
 
Okej.
Att formatera hårddisken är väldigt enkelt, men MYCKET
destruktivt. ALLT på hårddisken kommer att försvinna!!!
Man skriver bara "format c:" i en dos-prompt för att formatera C-driven.
MEN Är du HELT säker på att du vill formatera din hårddisk?
ALLT du har på hårddisken kommer att försvinna, inklusive operativsystem. Du kommer inte ens att kunna starta datorn längre utan att installera om Windows 98 (eller ett annat) operativsystem först.
Hoppas du vet vad du gör :)

Bra saker att veta/göra INNAN man formaterar:
Det första du bör känna till är om du har en eller flera partitioner på din hårddisk. Om du tittar i "den här datorn" så ser du om du har flera enheter. Du har en enhet som betäcknas "C:", men har du några yttligare? "D:" "E:" o.s.v
Om du bara har en partition på din hårddisk, så heter den C: och din CD-rom heter antagligen D:
Om du har 3 partitioner så heter de C: , D: och E: CD-romen heter då antagligen F:
Om du har mer än en partiton så måste du förvissa dig om vilken/vilka partitioner som du vill formatera!

Här kommer en beskrivning på ETT ganska bra sätt att formatera en partition. (Det finns många olika sätt, men på
det här sättet spelar det ingen roll om det är partitionen med operativsystemet som skall formateras eller om det är någon annan partiton.)
Fixa en "bootdisket" med programmet "format.exe" på:
Gå in i kontrollpanelen och klicka på "lägg till ta bort program".
Välj fliken "windows installations program"
Välj "skapa startdisket".
Starta upp datorn med den nyss gjorda startdisketten och
skriv sedan "format c:" om det är c-partitionen du vill formatera. ( "format d:" för att formatera d-partitionen o.s.v)

En annat sätt om du vill slippa att göra en startdisket:
När datorn startar upp, trycker du på F8.
Välj "starta datorn i MS-DOS läge".
Skriv format d: för att formatera d-driven.

Lycka till!
Jag skriver det en gång till:
När du formaterar så försvinner ALLT du har på den partitionen som du formaterar. Det går inte att ångra sig i efterhand....
Jag vet folk som velat ångra sig i efterhand..... :(
 
Tack för att du orkade skriva allt, men det är redan fixat :)

Jo, jag visste att allt skulle försvinna så jag la in allt som skulle sparas på en extern hårddisk. Håller på för fullt att lägga tillbaka nu :)
 

Liknande trådar

Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
332
Senast: lytesout95
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har...
2
Svar
35
· Visningar
1 290
Senast: Enya
·
IT & mobiler Hjälp! Vad fasen sker? Jag uppdaterade min Microsoft Surface, som datorn bad om. Nu går det inte att starta skiten. Jag får bara upp en...
Svar
18
· Visningar
665
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp