Formatering utan operativsystemsCD?

yew98fq

Trådstartare
Jag har efter några månader med en mycket seg dator bestämt mig för att det nog kan vara läge att formatera. Har rensat rejält, kört antivirusprogr, adaware osv utan att datorn blir bättre.

Datorn är en bärbar packard bell, operativsystem; XP. Har haft den i 9 månader så den är inte så gammal heller.

Mitt problem är att det inte medföljde någon cd för operativsystemet, det var bara förinstallerat. Jag har gjort en sk masterCD som kan återställa systemet till tidigare punkter. Men jag vill ju tömma allt, hur gör jag då?

Har letat på nätet men hittar bara hur man gör om man har någon slags skiva med XP - vilket jag alltså inte fick med min dator.
 
Sv: Formatering utan operativsystemsCD?

Den där mastercd:n innehåller nog funktion för att formatera om hårddisken, det brukar sådana skivor göra per automatik.
 
Sv: Formatering utan operativsystemsCD?

mja, vi fick det inte att funka alls med den.

Vi körde dock ccleaner också. Och hittills har det varit enorm skillnad så det kanske var det som behövdes.

Känns dock lite osäkert att inte ha operativssys. om den verkligen skulle kracha eller nåt! =)
 
Sv: Formatering utan operativsystemsCD?

Packard Bell , precis som HP och andra märkesdatorer har nog en återställningsfunktion när du startar datorn, typ "Tryck F12 för återställning" eller nått sånt. Detta för att du ska slippa CD-skivor osv. Kolla det innan du rensar.
 
Sv: Formatering utan operativsystemsCD?

Kl

Om du t.ex har XP-home Edition så kan man låna en kompis skiva med SAMMA version för att kunna ta bort partitioner/lägga till och formatera.
Vidare så kör man sen installation av XP.
(du kanske måste gå in i Setupen för att ändra så att datorn startar från CD:n )

Enda skillnaden sen efter installation av XP är att när du kommer till registrering av din version så kolla på DIN dator vad du har för OEM nummer. (du hittar säkert numret på undersidan)

Skriv av dom på ett papper och skriv sedan in dom i registreringsfältet.

Sen är det klart.
Glöm inte att köra Windows update sen.

AM
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska försöka hjälpa en vän med en dator som är jätteseg och fungerar allmänt dåligt. Har en känsla av att hela hårddisken skulle...
Svar
7
· Visningar
9 312
Senast: michel_89
·
C
IT & mobiler Har lite funderingar som någon datorkunnig Bukefalist kanske kan svara på? :) Har ju fått virus på datorn - den kraschade ihop totalt...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: Venus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp