Formel för uträkning av hästens vikt

P

Pälskling

Jag skulle vara mycket tacksam om någon har en bra formel för att räkna ut hästens vikt.

Jag vet att det ska finnas någon där man mäster omkretsen vid sadelgjordsläget, ryggens längd och hästens mankhöjd. Är det någon som kan hjälpa mig att komma ihåg?
 
Man mäter sadelgjordläget+från armbågen till bärbensknölen.

Ta s läget gånger sigsjälv tex 180 gånger 180.
Ta sen det gånger längden och dela på 8900. ;)
 
Nja, upphöjt ska det väl vara. bröstomfång UPPHÖJT i 2 x längd delat i 8900. eller: 4,3 x lansmärkesomfång + 3,0 x mankhöjd - 785. Lansmärkesmätningen ger exaktare vikt har jag märkt.
 
Men ett tal upphöjt till 2 och ett tal gånger sig självt är samma sak.

Ex 100 upphöjt till 2 och 100 gånger 100 är samma sak.

mvh Jessica
 
Nu förstår jag ännu sämre... ;) :p

Men du bogbladet...??? Och runt?
 
För att citera Hasse Alfredsson: "Manken o manken, jag har väl aldrig sett på manken :D

Araber ser man sällan nåt landsmärke på, tror det är vanligare på hästar med "utvecklad manke". Min ena travare har ett landsmärke :love:

Man kan väl enkelt säga "en liten manke i manken" dvs två mankar :D. I den lilla "gropen" la riddarna sina lansar då de var i viloläge, perfekt för en lans
 
Men hur mäter man lans- eller landsmärkesomfånget (som du skriver, vilket är förresten korrekt?)?

Oj, nu blev det visst två frågor i en! :D
 
Men har hästen ett landsmärke så känner man ju det om man drar handen längs manken. På detta lägger man sedan måttbandet och runt under hästen :angel:
 
Om den inte har det då...? Ska man chansa någonstans mitt på manken, eller vad föreslår du?
 

Liknande trådar

Hästvård Hallå! Finns nån omvandlare på nätet som räknar ut vikten på hästen, om man har hästens mått? Eller nån som har ett viktmåttband och kan...
Svar
1
· Visningar
443
Senast: sweep
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 065
Senast: co-SMAD4
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp