Bukefalos 28 år!

formen igen...

finapina

Trådstartare
Jag har frågat förr om detta men har fortfarande inte riktigt löst gåtan.Alltså för att få hästen i form på volten; ställa hästen inåt. Driva på o fånga upp med ja, inner eller yttertygel??? Däremellan halvhalter o rida lite som utåt sidvärts? Funderar mest på vilken tygel som ska inverka genom att man kramar, ytter eller inner? Försökt prova mig fram men har inte kommit fram till vad som är bäst??? Känns som jag kan få hästen i form men när det går lyckas jag inte hålla den kvar där mer än ett halft varv på volte, blir på nt vis så paff. Akuthjälp önskas.PS Har provat olika tränare, fått olika råd....DS Hur gör DU?
 
Sv: formen igen...

Hur jag gör beror på i vilket varv jag rider, hästens starka eller hästens svaga varv. För att lättast lista ut hur man ska få hästen i form så börja tänk på vad "i form " är för något och exakt vad är det man vill ha när man rider på en volt?

Dels finns utbildningsskalan som alltid är bra att ha i bakhuvudet: takt, lösgjordhet, kontakt, schvung, rakriktning och samling. Det brukar pratas mycket om i vilken ordning dessa ska prioriteras och hur de inverkar på varandra. En skala är nog fel ord, de fungerar lite mer som en cirkel där alla bitar överlappar varandra.

Sedan så formen då - exakt vilken form av samling, huvud-hals postition etc varierar beroende på vart i ridpasset man är, hästen man sitter på och rörelsen man ska genomföra. För en god form på volt så vill jag ha en häst som spårar, som vilar på varje steg och bär sig självständigt med en lätt kontakt på tygeln. Jag vill att bukmusklerna ska arbeta aktivt och att bakbenen kommer in lite mer inunder kroppen.

Om hästen är lösgjord och liksidig, i balans och jag som ryttare inte stör den utan sitter i balans och har en mjuk kontakt så brukar formen komma "automagiskt" Jag behöver alltså inte gör någonting som är ämnat åt att "få hästen i form" För att den ska gå i form på volten så behöver jag bara be den gå på en volt och runda sig runt min innerskänkel. Om hästen inte går i form automagiskt så brukar det bero på en rad olika orsaker. Den kanske är svag i ena sidan så den inte kan spåra på volten, den kanske är stel, den kanske är i obalans, har svårt att hitta takten, har mycket påskjut men orkar inte bära sig eller har för lite energi i bakbenen. Den kanske är stressad mentalt. Jag som ryttare kanske sitter snett, glappar i kontakten, klämmer med knäna, eller gör något annat som stör hästen.

Oftast är det en kombination av ryttarfel och någon svaghet/stelhet hos hästen. (om man helt utesluter eventuell skada/smärta hos hästen) Det man får göra då helt enkelt är att lista ut vad det är som felar? Att rida mot ytter eller inner tygel eller ha någon form av magisk formel för hur man gör för att få hästen i form går inte att säga. Man måste ta reda på vad det är som hindrar hästen från att gå i form och sedan får man åtgärda det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: mackan
·
Träning Hej! Jag rider på en ridskola i Linköping. På ridskolan rider man ju så klart olika hästar ;) men jag har ett problem när jag ska rida...
2
Svar
27
· Visningar
3 121
Senast: Whirlie
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 313
Senast: hastis1234
·
Träning Hej på er!! Det här med att lära sig rida är en svår konst, och man blir ju aldrig "klar". Först tänkte jag när jag lärt mig att jobba...
Svar
16
· Visningar
5 298
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp