formfråga

Sv: formfråga

OlleAtlas skrev:
Läste igenom mitt eget svar och kom på att jag verkligen inte menar att du tagit upp huvudet på din häst, verkligen inte. Bara en mer generell grej.

Sen såg jag att jag bergis inte ens svarat på dina frågor. Ber om ursäkt, hjärnan for iväg lite för snabbt :angel: .

OlleAtlas

Jo, jag hartagit upp huvet på min häst, fast inte medvetet, utom pga av för allmänt hårda höga händer, inte osm en töltsignal.

Visst har du svarat på mina frågor delvis, vi verkar jobba på samma sätt och ha samma problematik (och viss framgång :smirk: )hon förstår signalerna, men jag lyckas kanske inte vara konsekvent nog med eftergiften.

Inga svar är dumma :smirk:
 
Sv: formfråga

Djurjouren skrev:
Eftergiften i nacken sitter i bakdelen. Så fort man slutar kräva den där förbannade eftergiften och rider hästen bakifrån istället i den form man med hjälp av rumpan orkar trycka dit så bygger man upp hästen för att den nån gång i framtiden kunna gå i den formen dommare vill se.
Allting man kräver av huvud och hals blir fel i resten av hästen medan det man kräver av bakdelen oftast blir rätt i resten av hästen.
Synd för det är faaan så mkt lättare att dra i tåtarna än att använda häcken.

Visst du har säkert rätt, men skickliga ryttare(instruktörer)som ridit min häst använder tyglarna också och de verkar lyckas rätt bra ändå, så jag förstår inte riktigt resonemanget. Då kan man egentligen rida utan tyglar, och lita på att hästen tar halvhalterna ändå, för det är halvhalter jag antar att du gör med rumpan.

Jag har svårt att förstå rent tekniskt hur min häst ska bli lösgjord genom att inte använda tyglarna alls, utan bara driva genom bakdelen och använda rumpan för formen och lsögjordheten i nacken. Låt oss säja att hästen bara ökar farten och struntar i dina signaler med rumpan, vad gör du då? :confused:
 
Sv: formfråga

Javisst rider de flesta med högre andel genom handen än sätet, fast träningen skall gå ut på att vända på steken. Dvs öka andelen sätes ridning och minska inverkan från handen, fast det är ju kanske lättare sagt än gjort. :angel:

Dock är det så att den eftersträvade lösgjordheten kommer inte fram när handen inverkar mycket, då får man istället en pålle som tar spjärn i bakbenen och spänner sidorna.

Många gånger handlar det inte om hästen förmåga, utan helt enkelt ryttarens egen. Alltså måste man egentligen tvinga sig själv att rida genom sätet, istället för handen. Men handen är en stor trygghet för de flesta ryttare, därför är det enormt svårt att bli av med denna ovana.
 
Sv: formfråga

Djurjouren skrev:
En vanlig misuppfattning är att vingel = dåligt och nått som ska arbetas bort.
Det är fel, vingel betyder lösgjord häst med ryttare som håller om den för dåligt och sitter med slapp rumpa. Det är hemskt men sant.......
När en häst blir lösgjord så släpper den spänningar som den i normala fall har för att kunna gå äta skita och sova. Då blir den som ett hjälplöst barn som måste stöttas och balanseras.
En lösgjord häst är vinglig och går rätt långsamt, en spänd häst med sänkt rygg går rakt och gärna fort.

När det vinglar gör din häst rätt, då ska du med hjälp av ben och rumpa få bort vinglet, se till att du får lika mkt bakbensskjut i varje hand genom att inte sitta snett och först då kan hästen börja dansa. Då är det kul att rida!!!!!

Jaaa....när jag pratar om vingel eller obalans så menar jag när hästen sänker ryggen far fram utan känsla av att man har kontroll över hastigheten, och går rakt fram men känns ändå sne :angel:

Jag blir glad när du säjer att en vinglig häst är lösgjord :smirk: , så som du beskriver går min häst i trav och skritt på volt, hon blir vinglig på det sättet att om man inte sitter rätt så förflyttar hon sej åt ena eller andra hållet, men är å andra sidan väldigt lätt att förflytta med vikthjälper, hon sänker också tempot, men jag tycker ibland att det saknas energi, men det är kanske felaktigt, eller för att det är ovant.

ska också lägga till en sak i mitt förra svar till dej, angående att rida med tyglarna, naturligtvis ska man inte hålla på och hålla i hästens mun för att tivnga ned den på bettet, men om hon inte lyssnar på hlavhalter med sätet (vilket hon gör ibland)då gör jag en förhållning med tyglarna, men ger efter när hon tagit förhållningen-så att tygeln blir lös igen.

Problemet uppstår ju när hon inte tar förhållningarna, när förhållningarna går igenom kan jag ju rida på en volt (i skritt och trav i alla fall)med helt lös innertygel.

ja nu blev det förvirrat, fattar du vad jag menar? :angel:
 
Sv: formfråga

Boj skrev:
Javisst rider de flesta med högre andel genom handen än sätet, fast träningen skall gå ut på att vända på steken. Dvs öka andelen sätes ridning och minska inverkan från handen, fast det är ju kanske lättare sagt än gjort. :angel:

Dock är det så att den eftersträvade lösgjordheten kommer inte fram när handen inverkar mycket, då får man istället en pålle som tar spjärn i bakbenen och spänner sidorna.

Många gånger handlar det inte om hästen förmåga, utan helt enkelt ryttarens egen. Alltså måste man egentligen tvinga sig själv att rida genom sätet, istället för handen. Men handen är en stor trygghet för de flesta ryttare, därför är det enormt svårt att bli av med denna ovana.

Jo du har så rätt, på alla punkter :bow: . Att bara rida genom sätet är ju ett mål att sträva efter, men det finns ju felridna hästar, och felridande ryttare, så nånstans får man ju börja för att till slut nå målet.

Att använda enbart sätet på en häst som går spänd och spjärnar tror jag är svårt, den måste ju också bli trygg med tyglarna och förstå förhållningen och om den svarar att det blir eftergift. Tyglarna ska ju vara en förfinad hjälp, för bättre kommunikation, och då måste det ju fungera.
 
Sv: formfråga

Självklart rider man med handen oxå, man håller i tyglarna och sen rider man rumpan fram till handen. Vill man ha eftergift så går det åt mkt rumpa. Vill den inte ta förhållning så har den tagit spjärn med bakdelen, dvs låst hasorna och bäckenet. Ätgärdas genom at ryttaren tar bak benen och slappar av i fotleden.
Enkelt självtest.: Gör en förhållning och trampa ner i stigbyglarna och sitt i sadeln samtidigt. Lyfter du rumpan ens em mikromm när du trampar ner i stigbyglarna vid förhållningen så säger du åt hästen att gå emot, dvs du spjärnar och drar.
 
Sv: formfråga

Djurjouren skrev:
Självklart rider man med handen oxå, man håller i tyglarna och sen rider man rumpan fram till handen. Vill man ha eftergift så går det åt mkt rumpa. Vill den inte ta förhållning så har den tagit spjärn med bakdelen, dvs låst hasorna och bäckenet. Ätgärdas genom at ryttaren tar bak benen och slappar av i fotleden.
Enkelt självtest.: Gör en förhållning och trampa ner i stigbyglarna och sitt i sadeln samtidigt. Lyfter du rumpan ens em mikromm när du trampar ner i stigbyglarna vid förhållningen så säger du åt hästen att gå emot, dvs du spjärnar och drar.

hmm jag förstår nog kanske :smirk: vad du menar.

Handen är stilla och man gör en halvhalt genom att liksom "suga" upp rumpan stadiga skänklar och liksom lätta från sadeln lite med sätet, utan att spjärna i stigbyglarna. Det har funkat några gånger då jag kännt att hon liksom lossnar framtill och får med sej bakdelen och trmapar under sej bättre. Men pust :angel: det kräver bra magmuskler, balans och bra muskler innanlår, och det funkar några steg. Sen måste man ju försöka att inte spänna sej hela tiden utan liksom följa med utan en statisk spänning, svårt :crazy: men jag tror jag är inne på rätt spår.
 
Sv: formfråga

Jo, så är min häst också. Köpte henne i höstas och hon har inte blivit så mycket riden i sitt 9 åriga liv. har dessutom gått med föl nu som hon fick i våras. Nu Har jag ridit henne regelbundet ett tag och börjat ställa lite krav på henne. Speciellt vad det gäller formen och så. Hon är nämligen rätt omusklad. Eftersom för att bygga rätt muskler krävs ju rätt form! Det största problemet är att hon ibland bara "stänger av" och inte orkar bry sig, utan bara drar. Får se hur hon utvecklar sig. Hon har nämligen rätt stor kapacitet, bara hon lär sig att koncentrera sig! I paddocken är det lättare att få henen lösgjord, men man får kämpa som tusan! Där bara biter hon sig fast i bettet, och ute bara drar hon...jobbit det där!! :crazy: ...
 

Liknande trådar

J
Islandshäst Det har ju diskuterats en hel del om korrekt form osv, och jag fortsätter :smirk: Jag har nu börjat rida min häst med lösare kontakt...
Svar
8
· Visningar
1 076
Senast: josse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp