Q

Quell

Frågade i en annan tråd ang. formeln 0,5 x vikt upphöjt till 0,75.
Har alltid trott att det ska vara 0,55!
Skillnaden blir väl inte så himla stor men på 600kg häst
rör det sig om 6-7 MJ.
Och för er som räknar noga borde det ju spela roll tycker jag.
 
Ja, det är 0,5. Men sedan gör du ju tillägg för ras, arbete och ev svårfödd. Det var därför som jag skrev i din förra tråd att om du var osäker så kunde du skriva här vad du har för häst, ålder, ridning och vikt som vuxen.
 
Vad jag undrar är när det ändrades? Från 0.55 till 0.5.
Och naturligtvis varför det har ändrats?
Har man forskat och kommit fram till att behovet är lägre än
man tidigare trott kanske?
 
Jo din räcker men den var inte där när jag "påminde". :smirk:
Vet du mer än så?
 
Vad har du för häst? Jag menar när du gjorde foderstaten förr så kanske du hade en svårfödd häst och la till 0,5 då blir det ju 0,55. :D
Vet inte annars om det har bytits till 0,50 eller 0,55.
 
Jag hade häst som yrke och då räknade vi med 0,55, det var det som gällde då.
 
Gissar på ca -90. Minns inte vad skriften heter, kollar ikväll, har den hemma.
 
Återkom gärna med författare o dyl. Det är ju intressant att se om det kanske finns olika "skolor" även vad gäller underhålls-energi.

mvh Jessica
 
Förut var det ju lägre smrp man skulle ha också.. Forskning och tester går framåt hela tiden, det gäller att uppdatera sig och hänga med. :angel:
 
Just av den anledningen, att forskningen går framåt, så brukar jag inte bry mig så värst mycket om några MJ hit eller dit.
För 20 år sedan visste man precis hur mycket hästen skulle ha och vad som var bra, dåligt eller rent ut farligt.
Idag ser det inte lika dant ut och troligen inte om ytterligare 20 år.
Så länge man undviker "alldeles för litet" och "alldeles för mycket" tror jag att hästen klarar sig utmärkt.
Under förutsättning att utfodraren har öga och känsla för djur och foder!
 
Det bästa är nog att ta reda på vad ens egen häst har för behov och sedan hålla sig till det.

Men formeln kan vara bra som riktmärke om man inte har en aning om vad hästen ätit förut.

mvh Jessica
 
Har nu kollat när den gavs ut, skriften jag nämnde,
året var 1989. Den har tagits fram av en rad namnkunniga personer som ingick i en arbetsgrupp som lantbruksstyrelsen tillsatte.
Rapporten var klar 1988 men det kan ju ha kommit nya rön efter detta datum.
Självklart var framsidan borta men den heter "Hästens foder" tror jag.
 
Nå, när ändrades det från 0,55 till 0,5? Om ingen vet så kanske det är så att det fortfarande är 0,55...
 
Men om du skaffar de senaste foderhäftena ser du själv att det är 0,5 och inte 0,55...!!
 
Det spelar ju egentligen mindre roll om det ska vara 0,5 eller 0,55. Det är ju sällan underhållsbehovet enligt formlerna stämmer i vilket fall. Formlerna används ju bara i "nödfall".

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 027
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 985
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 055
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp