Fornite till 8 åring?

SpanskaLoppan

Trådstartare
"ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla kanske 70 % av ALLA. Jobbigt nog verkar just min son umgås med till största delen sånna som får spela detta. Sonen har det rätt jobbigt med kompisar just nu, han känner sig utanför och som att han inte passar in nånstans. Kompisarna leker saker han inte förstår eftersom han inte får se de programmen/spela de spelen.
Vi överväger nu här hemma om han ska få ha Fortnite ändå och har tittat på lite gameplays på Youtube och känner väl lite "hmmm" inför att tillåta det hela. Om jag fattat rätt går det att stänga av vissa funktioner så att det blir mer barnvänligt men jag gillar inte att det ändå går ut på att springa runt med vapen och skjuta så många som möjligt... Å andra sidan tror jag inte att man blir seriemördare bara för det.
Spelar era 8 åringar detta? Hur ser ni på tävlandet i att döda? Själv spelade jag Doom, Tekken och sånt nånstans runt 11 år och har inte tagit nån uppenbar skada men det är ändå lite skillnad på 8 - 11...
 
Alltså, Fortnite är rätt snällt. Inget splatter, inget blod. När man "dör" och jag sätter det inom citationstecken för ens karaktär dör inte utan blir teleporterad bort från ön.

Jag rekommenderar att du spelar det själv. Det finns att ladda ner och spela gratis. Spela det med din son. Det är jätteroligt! Speciellt att spela tillsammans och lära sig samarbeta för att nå så långt som möjligt!

Jag tycker att det är ett spel som kan lära barn en del t.ex. tänka snabbt under stress. Hand-öga koordination som de flesta spel. Jobba för det man vill ha d.v.s. i det här fallet en vinst. Man får den definitivt inte gratis i Fortnite! Det är träning som gäller för att vinna.

Men ladda ner det till din egen dator och testa det när din son inte ser det. Se vad du tycker. Det är alldeles för många föräldrar som bara läser om spelen men inte spelar. Det är ett jättebra sätt att umgås med sitt barn tycker jag!

Jag vet inte ens vilka funktioner du menar att man skulle behöva stänga av.
 
"ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla kanske 70 % av ALLA. Jobbigt nog verkar just min son umgås med till största delen sånna som får spela detta. Sonen har det rätt jobbigt med kompisar just nu, han känner sig utanför och som att han inte passar in nånstans. Kompisarna leker saker han inte förstår eftersom han inte får se de programmen/spela de spelen.
Vi överväger nu här hemma om han ska få ha Fortnite ändå och har tittat på lite gameplays på Youtube och känner väl lite "hmmm" inför att tillåta det hela. Om jag fattat rätt går det att stänga av vissa funktioner så att det blir mer barnvänligt men jag gillar inte att det ändå går ut på att springa runt med vapen och skjuta så många som möjligt... Å andra sidan tror jag inte att man blir seriemördare bara för det.
Spelar era 8 åringar detta? Hur ser ni på tävlandet i att döda? Själv spelade jag Doom, Tekken och sånt nånstans runt 11 år och har inte tagit nån uppenbar skada men det är ändå lite skillnad på 8 - 11...
Minns inte. Däremot fick han spela mitt wow. När han väl spelade Fortnight, kanske var 11?, verkade det väldigt snällt. Satt på en ö och väntade på att folk skulle dö typ. Tror man kunde bygga stuff också.

Däremot så är det onekligen så att barnen bara verkar umgås genom att prata med varandra medan de spelar spel i sina olika hem.

13 åringen (precis frågad) säger att han tycker det är maximalt orealistiskt och inte blodigt. (han har slutat spela det) typ Supermario kommer och hugger med en yxa och så blir man uppfångad i en drönare eller ngt. Själv har jag inte provat det.
 
Mina barn är yngre och inte intresserade, men de jag känner som låter (yngre) barn spela har som regel att de får bara spela tillsammans med vuxen. Så kan de fånga upp direkt om det är något som är obehagligt och väcker tankar, kan det vara någon mellanväg för er?
 
Minns inte. Däremot fick han spela mitt wow. När han väl spelade Fortnight, kanske var 11?, verkade det väldigt snällt. Satt på en ö och väntade på att folk skulle dö typ. Tror man kunde bygga stuff också.

Däremot så är det onekligen så att barnen bara verkar umgås genom att prata med varandra medan de spelar spel i sina olika hem.

13 åringen (precis frågad) säger att han tycker det är maximalt orealistiskt och inte blodigt. (han har slutat spela det) typ Supermario kommer och hugger med en yxa och så blir man uppfångad i en drönare eller ngt. Själv har jag inte provat det.

Jag tänkte faktiskt också på liknelsen med Super Mario. Det är liksom på den nivån av våld. Inte som många, många andra spel där det är splatter och blod överallt! Ja, det kommer en drönare och teleporterar iväg en när man "dör". Lite som i Star Trek med "beam me up Scotty". En drönare med några strålar som teleporterar iväg en.
 
Mina barn är yngre och inte intresserade, men de jag känner som låter (yngre) barn spela har som regel att de får bara spela tillsammans med vuxen. Så kan de fånga upp direkt om det är något som är obehagligt och väcker tankar, kan det vara någon mellanväg för er?

Jag tycker absolut att föräldrar borde spela med sina barn mer. Kanske inte uteslutande. Låt barnen ha ett eget liv med sina vänner också utan mamma/pappa närvarande. Men för att det är ett toppenbra sätt att umgås och för att jag tycker att föräldrar ska veta vad deras barn sysslar med. Jag tror att mycket få barn kommer tycka att Fortnite är obehagligt! Så stressigt att stressen blir jobbig, ja. Men inte obehaglig p.g.a. "våldet". Tror man det har man inte spelat Fortnite själv.
 
Svarar alla i samma här:

Jag är inte jätteorolig för att sonen ska bli rädd, det är väl mer att jag får lite dålig känsla när en hög åttaringar skryter om hur många de dödat den senaste tiden😶 Och nej jag är inte 70 år gammal 😅
Jag spelar med sonen ibland, korta stunder eftersom vi båda föräldrar jobbar heltid och han har en syster som också vill ha tid. Jag tycker tyvärr också att den här typen av spel där man rätt och slätt ska ha ihjäl folk är urtråkigt... Däremot har vi spelat en hel del Super Mario, Mario kart och Sonic. Och jag gillar ju att se sonen glad och engagerad.
 
Sonen fyller sju snart, han får spela det när han är hemma hos andra sen i höstas. Vi har inte skaffat det själva än. Men flera av hans kompisar har spelat sen de var typ fem 🫣
 
Sonen fyller sju snart, han får spela det när han är hemma hos andra sen i höstas. Vi har inte skaffat det själva än. Men flera av hans kompisar har spelat sen de var typ fem 🫣
Det där tänkte jag med på. Sonen har spelat vid två tillfällen hos kompisar. Han har också frågat om han får spela det hemma hos andra och jag har sagt att där får jag ju ge mig, han ska inte behöva säga nej när han är hos någon där det är tillåtet. Skulle nån kompis familj tillåta saker jag absolut inte är okej med är det ju mitt problem att hålla honom därifrån/prata med berörda föräldrar.
 
Svarar alla i samma här:

Jag är inte jätteorolig för att sonen ska bli rädd, det är väl mer att jag får lite dålig känsla när en hög åttaringar skryter om hur många de dödat den senaste tiden😶 Och nej jag är inte 70 år gammal 😅
Jag spelar med sonen ibland, korta stunder eftersom vi båda föräldrar jobbar heltid och han har en syster som också vill ha tid. Jag tycker tyvärr också att den här typen av spel där man rätt och slätt ska ha ihjäl folk är urtråkigt... Däremot har vi spelat en hel del Super Mario, Mario kart och Sonic. Och jag gillar ju att se sonen glad och engagerad.

Man kan ju tänka likadant med Mario Kart som du gör med Fortnite. Är det inte lite hemskt att barn (och vuxna också för den delen) kastar saker på varandra eller lägger saker på vägen i syfte att andra ska krascha med sin bil? "Haha! Nu kastade jag ett sköldpaddsskal på dig och du kraschade och voltade med bilen!".

Obs! Jag tycker inte så. Vill bara belysa en poäng.
 
Det där tänkte jag med på. Sonen har spelat vid två tillfällen hos kompisar. Han har också frågat om han får spela det hemma hos andra och jag har sagt att där får jag ju ge mig, han ska inte behöva säga nej när han är hos någon där det är tillåtet. Skulle nån kompis familj tillåta saker jag absolut inte är okej med är det ju mitt problem att hålla honom därifrån/prata med berörda föräldrar.
Ja, när han var lite yngre sa vi faktiskt till några föräldrar att vi inte ville att han skulle spela, men har kollat lite själv på fortnite-spelande och det känns ändå ”ofarligt”.
 
Våra barn får inte spela för oss om inte någon ”vuxen” är med och styr (de har stora kusiner som visar dem ibland när vi ses) de är inte något att fundera på. Blir triggad av att ens diskussionen finns ett spel som har rekommenderad åldersgräns låter man inte andras yngre barn spela när de är leker hemma hos dem. En gång har stora killen kommit hem ledsen och berättat att han kompis visade ett jätte läskigt spel, ringde upp föräldrarna som är väldigt bra. Det visade sig att barnet har varit och hämtat pappans spel utan hans vetskap och barnen hade spelförbud en period.

Våra barn är 5 och 8 år de är än så länge för små för att ”släppas iväg” utan god kontakt med föräldrarna till kompisarna vilket gör att de heller inte varit problem än.

Sen tror jag ev de är skillnad att vi bor på landet och kanske kan styra mer?!

Här hemma har man ett vårdad språk, respekterar och lyssnar på vuxna osv det gäller våra barn likväl deras kompisar vilket än så länge inte varit något problem. Vi är så hemska att skulle de ha kompisar som inte har regler som passar oss är de heller inte heller kompisar de får leka hemma hos.
 
Alltså, Fortnite är rätt snällt. Inget splatter, inget blod. När man "dör" och jag sätter det inom citationstecken för ens karaktär dör inte utan blir teleporterad bort från ön.

Jag rekommenderar att du spelar det själv. Det finns att ladda ner och spela gratis. Spela det med din son. Det är jätteroligt! Speciellt att spela tillsammans och lära sig samarbeta för att nå så långt som möjligt!

Jag tycker att det är ett spel som kan lära barn en del t.ex. tänka snabbt under stress. Hand-öga koordination som de flesta spel. Jobba för det man vill ha d.v.s. i det här fallet en vinst. Man får den definitivt inte gratis i Fortnite! Det är träning som gäller för att vinna.

Men ladda ner det till din egen dator och testa det när din son inte ser det. Se vad du tycker. Det är alldeles för många föräldrar som bara läser om spelen men inte spelar. Det är ett jättebra sätt att umgås med sitt barn tycker jag!

Jag vet inte ens vilka funktioner du menar att man skulle behöva stänga av.

Nu har jag bara kollat youtube videor, där har de automatvapen och går runt och skjuter varandra? Tycker ni de är lämpligt att lära sig som 7 åring? 🙈
 
Jag hade nog inte låtit några barn spela Fortnite oavsett ålder. Inte pga våldet, för det är extremt tamt jämfört med de flesta spel nuförtiden, utan för hela tävlingsaspekten. Att öva upp koordination, hålla fokus under press osv klarar de flesta spel i någon grad, så är det något man vill åt finns det hur mycket annat som helst att välja på som inte innebär att springa runt och vara den mest effektiva skytten.

Sen finns det skins och annat som man ska ha för att vara coolast, och de sakerna kostar oftast pengar. Ju längre tid de kan få på sig innan de börjar normalisera mikrotransaktioner, desto bättre. Dessutom är det många lurendrejare som riktar in sig på just Fortnite-skins, det var rubriker om bla en kille som tjänat massor på det för ett tag sedan.

Men tycker ofta att det blir polariserat i den här typen av diskussioner, endera är spel harmlöst eller så är det hemskt och kommer att förstöra barnen. Jag började spela som 5-åring och kan inte säga att det har påverkat mig negativt, inte ens de spel som jag tittade på eller spelade när jag var under åldersgränsen för dem. Det är viktigt att föräldrarna är insatta och styr upp vid behov, precis som med alla andra intressen. Att kolla klipp på Youtube är bra för att få en första inblick, men absolut bäst är att prova spelet själv.
 
Nu har jag bara kollat youtube videor, där har de automatvapen och går runt och skjuter varandra? Tycker ni de är lämpligt att lära sig som 7 åring? 🙈

Är det lämpligt att lära sig som 7-åring att köra runt och göra vägen hal så att andra halkar, voltar och kraschar med sina bilar (Mario Kart)?

Jag tycker att man gör en höna av en fjäder när man resonerar som du gör.
 
Nu är jag lite partisk iom att jag spelat sedan jag var 4 år, och började spela spel som Doom, Quake och rena skräckspel på egen hand från att jag var 6.
Som förälder ska du självklart göra som du tycker, och är det just "att döda andra" som är problemet, tycker jag att du ska förklara det för din son och hur det får dig att känna.
Kanske kan din son förklara för dig hur han tänker och känner kring just dödandet, och ni kan komma överrens om något?

Det finns ju andra spel typ minecraft osv som är mindre om "att döda" även om man i det spelet kan slå ett får tills det "försvinner" och ger dig material att bygga med. I super mario hoppar man ju på varelser så att de "försvinner" osv. När man slåss mot Bowser i Mariospel, säger man ju inte att man dödar Bowser, utan att man besegrar honom.

Jag tänker likadant när det gäller till exempel Fortnite. Det är inte riktigt ett spel där man "dödar andra" utan jag ser det som att besegra andra. Jag tror inte heller att spelarna sitter där och känner att "haha nu dödade jag den personen" utan det är nog en besegran-känsla. Trots det är det ju så att man använder vokabuläret "döda", absolut. Det gör jag med. Men när jag får ner någons hp på 0 är snarare känslan av att jag vann pga jag var smartare/snabbare/bättre än X.
Lägg till det att det är rätt så "halvmänskliga karaktärer", snäll grafik, inget blodsplatter osv, så tycker i alla fall inte jag att det är några större problem att en normal 8 åring spelar Fortnite. Hade min 8 åring varit av en känsligare och försiktigare typ, hade jag inte heller haft problem med att låta hen testa, men jag hade velat vara med när hen spelat och varit mycket mer stöttande.
Det visas inte heller någon död i spelet, så det talar också för.

Det jag hade varit mer försiktig med är röstchatt och den vanliga chatten. I bland får man höra en massa knas i röstchatter och vanliga chatter, oavsett hur mycket utgivaren försöker censurera och skapa en trevlig plats för sina spelare. Själv tycker jag inte det är så farligt med det man kan få höra, så länge barnet har en distans till det, och det är där föräldern kommer in. Barnet behöver också känna att hen kan prata med föräldern om hen hör något där som inte är okej. Det går dock att ta bort röstchatten! Men då är det ju rätt trist att spela med sina kompisar.
Just att det finns en öppen röstchatt är den största anledningen till att Fortnite har fått rekommendationer från 13 år.

Sist vill jag även nämna att spel kan vara en viktig social plats för både unga och äldre numera, och att jag hade vägt för och emot kring det. Alltså "döda andra" grejen vs social plats.
De andra sakerna (att någon säger något taskigt, att det finns vapen, inställningen till hur det känns "att döda" etc) går ju att prata om.

Nu blev det långt och ett väldigt pro-spel meddelande. Men som sagt, du känner din son bäst och det är ju det som är viktigast i sammanhanget!
 
Jag hade nog inte låtit några barn spela Fortnite oavsett ålder. Inte pga våldet, för det är extremt tamt jämfört med de flesta spel nuförtiden, utan för hela tävlingsaspekten. Att öva upp koordination, hålla fokus under press osv klarar de flesta spel i någon grad, så är det något man vill åt finns det hur mycket annat som helst att välja på som inte innebär att springa runt och vara den mest effektiva skytten.

Sen finns det skins och annat som man ska ha för att vara coolast, och de sakerna kostar oftast pengar. Ju längre tid de kan få på sig innan de börjar normalisera mikrotransaktioner, desto bättre. Dessutom är det många lurendrejare som riktar in sig på just Fortnite-skins, det var rubriker om bla en kille som tjänat massor på det för ett tag sedan.

Men tycker ofta att det blir polariserat i den här typen av diskussioner, endera är spel harmlöst eller så är det hemskt och kommer att förstöra barnen. Jag började spela som 5-åring och kan inte säga att det har påverkat mig negativt, inte ens de spel som jag tittade på eller spelade när jag var under åldersgränsen för dem. Det är viktigt att föräldrarna är insatta och styr upp vid behov, precis som med alla andra intressen. Att kolla klipp på Youtube är bra för att få en första inblick, men absolut bäst är att prova spelet själv.
Det där med skinsen var en väldigt bra poäng tycker jag!
Även att fundera över hur detta (att man har det coolaste skinset) påverkar barn i form av mobbing eller känsla av att man är "sämre än" etc.
 
Det där med skinsen var en väldigt bra poäng tycker jag!
Även att fundera över hur detta (att man har det coolaste skinset) påverkar barn i form av mobbing eller känsla av att man är "sämre än" etc.

Den aspekten finns ju överallt. Kläderna, skorna, mobiler, leksaker, semesterresor, familjens bil (eller avsaknad av bil) osv.

Däremot hade jag inte velat att mitt barn hade använt röstchatt i Fortnite med okända. Med vänner ja. Men inte med okända. Men det är ju som tur är ingen nödvändighet med röstchatt i Fortnite.

Och jag hade haft ett samtal med mitt barn om det där att alla har olika mycket saker, olika fina saker. Vissa har mer och andra har mindre. Både gällande skins i Fortnite och kläder till skolan.
 
Själva spelaspekten i Fortnite ser jag inget problem med för en 8-åring, men chatten däremot...

Det är inte lämpligt. Ditt barn sitter där med äldre tonåringar och vuxna och det kan bli väldigt grovt. Ska du låta han spela, sitt med 100% av tiden.

Passa också på att sätta barnfilter på sökmotorerna. Det finns väldigt mycket, väldigt grov Fortnite-porr.

Googles Family Link är tjänsten jag använder.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 825
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 391
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 560
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 664
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp