Försäkring ridhäst i Folksam. Vad händer om man ska ta ett föl?

HannaZ

Trådstartare
Har Ridhäst Bas på mitt sto som förhoppningsvis kommer att få sitt första och sista föl nästa år. (A1 liv 50', A1 vet. 100').

Blir inte klok på Folksams villkor. Måste jag byta till avelsförsäkring om jag ska ta ETT föl? Går det inte att göra nåt tillägg? Tänker på om stoet skulle dö eller skadas/behöva vård till följd av dräktigheten (för det antar jag att den vanliga ridhästförsäkringen (A1 liv och veterinärvård) inte täcker.

Det går dessutom inte att välja mer än 40000 i liv i avelsförsäkringen (enl.
kalkylatorn på deras hemsida).
 
Följer, undrar också hur man gör om det ska tas ett enda föl.
Och bör man försäkra fostret/fölet i stoets bolag?

Förlåt för kap 🙈🙈:o
 
När jag betäckt mina tävlingshästar har jag haft kvar deras försäkring. Jag har inte haft Folksam men väl 2 andra bolag. I mina fall har försäkringen täckt stonas eventuella veterinärvård, men för säkerhets skull har jag lagt på en foster o föl försäkring så fölet ä helt försäkrat från 90 dagar och framåt.

Om det hände något med mina ston hade deras försäkring täckt det. Jag bytte inte till avelsförsäkring får den täcker inte hältor och skador som påverkar ridbarheten.
 
Följer, undrar också hur man gör om det ska tas ett enda föl.
Och bör man försäkra fostret/fölet i stoets bolag?

Förlåt för kap 🙈🙈:o

Det är nog olika vad som är mest fördelaktigt, men "foster- och fölförsäkring" behöver inte vara i samma bolag vad jag läst.
 
När jag betäckt mina tävlingshästar har jag haft kvar deras försäkring. Jag har inte haft Folksam men väl 2 andra bolag. I mina fall har försäkringen täckt stonas eventuella veterinärvård, men för säkerhets skull har jag lagt på en foster o föl försäkring så fölet ä helt försäkrat från 90 dagar och framåt.

Om det hände något med mina ston hade deras försäkring täckt det. Jag bytte inte till avelsförsäkring får den täcker inte hältor och skador som påverkar ridbarheten.

Nej det är ju detta man undrar för det är ju fortfarande en ridhäst.
Får prata med bolaget såklart men dom har stängt idag så tänkte om nån annan m Folksam visste.
 
Har Ridhäst Bas på mitt sto som förhoppningsvis kommer att få sitt första och sista föl nästa år. (A1 liv 50', A1 vet. 100').

Blir inte klok på Folksams villkor. Måste jag byta till avelsförsäkring om jag ska ta ETT föl? Går det inte att göra nåt tillägg? Tänker på om stoet skulle dö eller skadas/behöva vård till följd av dräktigheten (för det antar jag att den vanliga ridhästförsäkringen (A1 liv och veterinärvård) inte täcker.

Det går dessutom inte att välja mer än 40000 i liv i avelsförsäkringen (enl.
kalkylatorn på deras hemsida).

Du byter inte till avelsförsäkring på din ridhäst som ska bara ha ett föl. Den är fortfarande en ridhäst.
Däremot så teckna fölförsäkring.
 
Okej! Så förlossningskomplikationer etc täcks av den vanliga A1:an?
Ja, hos mig gjorde det det. För att vara på säkra sidan så läs dina villkor.
Glöm inte foster och fölfösäkringen. Hos mig täckte stoets försäkring i 10 dagar, men m fölet föds med problem lär man inte kunna teckna en försäkring på fölet den 10 dagen...
 
Ja, hos mig gjorde det det. För att vara på säkra sidan så läs dina villkor.
Glöm inte foster och fölfösäkringen. Hos mig täckte stoets försäkring i 10 dagar, men m fölet föds med problem lär man inte kunna teckna en försäkring på fölet den 10 dagen...

Tack! Foster- och fölförsäkring ingick tydligen när man valde den hingst jag gjort men jag får kolla upp närmre.
 
Har Ridhäst Bas på mitt sto som förhoppningsvis kommer att få sitt första och sista föl nästa år. (A1 liv 50', A1 vet. 100').

Blir inte klok på Folksams villkor. Måste jag byta till avelsförsäkring om jag ska ta ETT föl? Går det inte att göra nåt tillägg? Tänker på om stoet skulle dö eller skadas/behöva vård till följd av dräktigheten (för det antar jag att den vanliga ridhästförsäkringen (A1 liv och veterinärvård) inte täcker.

Det går dessutom inte att välja mer än 40000 i liv i avelsförsäkringen (enl.
kalkylatorn på deras hemsida).

Jag ringde till Folksam i veckan om just denna fråga. Svaret jag fick då var att det inte spelar någon roll. Man kan byta fram och tillbaka från ridhäst till avel och sen tillbaka till ridhäst igen. Premien är lägre på avel eftersom ridrelaterade förslitningsskador minskar. Ska man träna stoet under dräktigheten ska den gå kvar som ridhäst.
 
Jag ringde till Folksam i veckan om just denna fråga. Svaret jag fick då var att det inte spelar någon roll. Man kan byta fram och tillbaka från ridhäst till avel och sen tillbaka till ridhäst igen. Premien är lägre på avel eftersom ridrelaterade förslitningsskador minskar. Ska man träna stoet under dräktigheten ska den gå kvar som ridhäst.

Fick ungefär samma svar. Det är i praktiken samma försäkring men avel lite biligare. Man kunde ha högre livvärde än det som var valbart på hemsidan.
Ska kolla lite närmre om premieskillnaden, onödigt att ge bort pengar, premierna är höga nog, även om det bara är några hundralappar kan det ju vara värt att byta.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu vill Folksam uppenbarligen bli av med alla tävlingshästar........... Villkorsändringar kommer för varje dag nu alla med en sak...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 036
Senast: lomuxx
·
Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 367
Senast: Summerwind
·
Hästvård Stoet är inte mitt. Hon är vet vårds försäkrad i if A1 50 000:- + livdel. Jag står för alla kostnade som rör betäckningen och nu är...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 486
Trav Hur gör ni andra B-tränare med försäkringar på era avelsston? Vi har Agria Aktiv Veterinärvård åt vårt sto, tecknade separat A1 till...
Svar
13
· Visningar
1 972
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp