försäkringar

Vili

Trådstartare
är lite rådvill angående försäkringar och hur mycket man bör försäkra sin häst för.

hur mycket är era hästar livförsäkrade för? Alltså har ni de livförsäkrade för det belopp som ni tror de är värde vid en eventuell försäljning eller mer/mindre?

hoppas ni förstår vad jag menar, har nyligen köpt ny häst och insett hur hutlösa priser det rör sig om när man vill fullfärdesförsäkra dem.

Sv: försäkringar

Så här har jag det:

Båda mina hästar är ganska lågt livförsäkrade. Den ena (ponnyn) var 16 vid köp, och jag behöll därför bara den befintliga försäkringen - 5.000 liv / 25.000 vet. Den andra (tävlingshästen) är också lågt försäkrad - 25.000 liv / (50.000 eller 100.000?) vet. Den andra är värd mycket mer, men jag sätter hellre undan pengarna då jag inte är särskilt intresserad av vad jag ev. skulle få om hästen går bort - det ersätter ju ändå inte hästen i mina ögon. Hon ska aldrig säljas.

Jag har försäkringarna främst för vet.vårdens skull. Hittills har jag betalat in 1000tals kronor (vill inte räkna ihop:angel: ) och aldrig utnyttjat någon försäkring. Och det är ju på sätt och vis positivt! Jag har ej en såpass stor buffert att jag utan problem kan betala en buköppning - och vill därför vara fullt försäkrad.

Mitt tips är alltså att ha en full vet.försäkring, och hellre ha en lite lägre livförsäkring om du vill spara in pengar!

har haft en häst som gick bort i kolik och han var livförsäkrad så långt under sitt värde så jag känner mig lite förvirrad vilket som är bäst .

_NMBA_ skrev:
Mitt tips är alltså att ha en full vet.försäkring, och hellre ha en lite lägre livförsäkring om du vill spara in pengar!
Här är en till som håller med!

men samtidigt om man har en häst som är värd runt 200 000kr så känns det ju som man vill ha en livförsäkrings som täcker en god bit av det. fullvet försäkring är en självklarhet men det jag egentligen menar är vad är egentligen realistiskt att livförsäkra hästen för?

Vili skrev:
är lite rådvill angående försäkringar och hur mycket man bör försäkra sin häst för.

hur mycket är era hästar livförsäkrade för? Alltså har ni de livförsäkrade för det belopp som ni tror de är värde vid en eventuell försäljning eller mer/mindre?

hoppas ni förstår vad jag menar, har nyligen köpt ny häst och insett hur hutlösa priser det rör sig om när man vill fullfärdesförsäkra dem.

Hej!

Efter en tråkig erfarenhet med en nyinköpt häst som jag blev tvungen att avliva (efter en vecka på djursjukhus och på vet. inrådan) så har jag nu min häst försäkrad i Folksam och inget tak på min veterinärvårdsföräkring. Detta efter att ha insett att 100 000kr inte räcker långt om hästen behöver läggas in på djursjukhuset.

När det gäller livförsäkringen så försäkrade jag hästen till inköpspriset men då det nu är en unghäst så har jag också valt att höja det beloppet efter att jag nu har ridit in honom.
Troligtvis kommer jag sedan att höja livförsäkringen något litet till då jag tycker att han stigit i utbildningsgraderna och således skulle kunna inbringa ett högre pris om jag sålde honom. Dock så kommer jag väl inte att ha råd att försäkra honom till det fulla marknadsvärdet, men om någonting händer nu så vill jag i alla fall ha en liten chans att köpa en ny häst som befinner sig på min nuvarande hästs utbilningdnivå.

Naturligtvis är det så, att om man har tur, så förlorar man stort på att ha hästen försäkrad. Men nu är jag inte i den positionen att jag skulle kunna plocka fram pengar om min häst blev sjuk och jag fick en räkning på 190 000kr. Därför anser jag det befogat med en försäkring, som jag visserligen betalta in på under (förhoppningsvis) många år, men som även ger mig viss kompensation om min häst nu skulle förolyckas eller bli tvungen att avlivas.

Så tänker jag. Och visst är det ruggigt dyrt men värt varenda krona, det tycker jag att det är. Bara det att jag VET att jag kan åka in till djursjukhuset och låta veterinären behandla min häst, gör att jag tycker att det är överkomligt. Men jag hoppas naturligtvis att jag betalar in pengarna helt i onödan ;)

tack för ett mycket klokt svar :bow:

jo har varit med om både astma hästar, spatthästar ect ect listan kan göras enormt lång med tanke på de 6 hästar jag ägt. Därför just min oro inför en dyrare häst, jag vill ju ha möjlighet att köpa en ny ifall olyckan skulle vara där villket hände min förra tävlingshäst .

ja det är så man får tänka massa massa pengar i onödan för jag kommer aldrig behöva åka till något djursjukhus, TA I TRÄ! :D

Jag hade mitt 15-åriga connemarasto livförsäkrad till 30 000:- och veterinärvårdsförsäkrad till 40 000:-.
Dotterns 12-åriga Welsh ponnyvalack var livförsäkrad till 20 000:- och veterninärvårdsförsäkrad till 40 000:-
Shettisbrudarna är livförsäkrade till 10 000:- och veterinärvårdsförsäkrade till 40 000:-

Sen går det ju ibland lite hand i hand att om man har råd att köpa en häst för 200 papp, så har man oftast råd med en lite högre försäkringspremie? En häst för 200.000 är ju oftast en tävlingshäst, avelshingst el. dyl. och då ofta en del utav en verksamhet (tävling, avel o.s.v.) och då har ju det aktuella värdet på hästen större betydelse än för oss "hobbyryttare" som har 50.000kr-hästar och som planerar att behålla hästen för eget bruk.

Men vill man ha den säkerheten att man vill kunna köpa en likvärdig häst om olyckan är framme, eller vill kunna sälja hästen lite dyrare (100.000+) så är ju livdelen ganska viktig att tänka över. Jag resonerade och räknade på det och insåg att 25.000 som min är livförsäkrad i räcker en liten bit på vägen till en ny unghäst, dock ej likvärdig, om olyckan är framme, och tar mellanskillnaden på annat håll.

jag tro mina ponnyer e försäkrade i 700 och 10.000
han i 10 höjer jag lite varje år då han e värd en del mer men man få bara höja lite utan att behöva veterinärbesiktiga.

ponnyn ute på foder är försäkrad i 15000, men ska väl också höjas framöver.
alla i A1 + begränsad veterinärvård

haft häst sen 88 och veterinärförsäkrade först förra året, innan ha jag kört att att spara pengar själv istället och det har jag sparat multum på. dom jag aldrig haft en veterinär räkning på över 800kr. och endast behövt ta ut veterinär 5ggr allt som allt

Haflingern är livförsäkrad i 25000 kr = vad hon kostade. Ev. kommer jag att höja något när hon utbildats mer. Hon är vet.vårdsförsäkrad i det högsta beloppet hos Agria (120000 kr?) och jag har valt bort den rörliga självrisken. Haflinger är billiga att försäkra :bow: ! Jag kommer inte ihåg exakt summa, men ca 2600 kr/år.

Shettisen har jag inte livförsäkrad alls och hon är vet.vårdsförsäkrad i 50000 kr. Hennes försäkring kostar inte mer än ca 500 kr/år, så också hon är väldigt billig att försäkra.

Jag har försäkrat min för 100 000:- i A1 + 25 000:- för dödsfall. Det blev betydligt billigare och jag får ut allt om en allvarlig/plötslig olycka skulle ske. Försäkringsbolaget sa att det var väldigt vanligt att dela upp det så, just för att det inte blir lika dyrt.

Har valt att försäkra min haflinger i ungefär det beloppet han är "värd" (30 000). Han ska deffinitivt aldrig säljas men skulle olyckan vara framme (vilken den förhoppningsvis ABSOLUT inte kommer att vara:eek: ) så vet jag att jag får ut så jag kan köpa en annan...

Har full veterinärvård, maximal utökad (120 000), med fast självrisk. Betalar ca 250kr per månad (lite över 3000 om året). Tycker det är en hyffsad summa samt att det är bra med en fast självrisk då man alltid kan skrapa/låna ihop till 2000. Men som någon skrev så har man sällan en buffert där man kan slänga upp vad det kostar med tex en buköppning!:crazy:

Jag gör så att jag har mina hästar försäkrade väldigt lågt i livbeloppet (15000) och sedan med extra veterinärvårdsförsäkring som täcker det mesta. Tycker att det är viktigast med vet-delen då det oftast är skador och inte så pass allvarligt att avlivning är det enda valet. Händer det så får jag väl stå där utan häst och isåfall köpa en nya när jag fått ihop de pengarna. Det vore värre att inte ha pengar till att rädda sin älskling om det skulle hända något.

jag har mina långt under sitt värde...men har provat några olika bolag men gått tillbaka till agria japp dom är dyrast men klart bäst när det gäller. har idag hästarna försäkrade för 50 000, 30000, 10000 och dom är 11, 3 ,föl.

har maximal veterinär och det är ju som en del säger stor del i försäkringstagandet...men varför underförsäkra sin häst? jag förstår attpengar inte ersätter den häst man hadde men jag vet (har fått avliva 3 hästar) att man efter någon vecka känner att man vill ersätta hästen man förlorat med en ny individ. och detta kanske blir svårt om man inte har pengar...visst det är surt att ha över 12000 kr/år i försäkringskostnader men ändå...det är nog värt de för även om man försöker sätta undan pengar så är det lätt att man "lånar/glider" på detta om pengarna tryter

catten

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 208
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 157
Senast: mamman
·
Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
748
Senast: Cavallo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 155
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?