Forskare: Föl behöver regelbundna vilodagar

Man behöver inte "tämja" föl alls heller.....

Exakt. Det är en skrämmande utveckling detta med hur mycket o på vilket sätt föl, och även andra unga hästar överhanteras och tränas. Ett föl som går med sin mamma, i deras väl invanda flock uppfostras tillräckligt och på rätt sätt av hela flockens övriga individer. det vi människor kan bidraga med är att sätta på o ta av grimma, leda den till och från hage/bete, samt vänja vid att lyfta benen för framtida hovslagarbesök.
Att klappa den runt om på kroppen, att flytta den med en handflata tryckt mot pälsen om den inte accepterar din privata zon, det är sådant "arbete" som görs med automatik vid tillfällen då du är i flocken/fölets närvaro.
Dom små sakerna räcker gott och väl som "hantering" fölets första halvår i livet.

Jag tar hellre ett helt ohanterat föl än ett överhanterat och felhanterat föl...
 
Sätter bara på grimma några gånger den första veckan, sen får fölen vara ifred tills det är dags för första verkningen.
Inga problem att hantera dem sen.
Har ett 7 månaders föl som är synnerligen enkel i all hantering ändå.
Binder inte upp dem förrän de passerat året, och det är inga problem.
Antar att det är sk hobbyuppfödare som vill jobba sina föl stup i kvarten...
Vet inget stuteri som gör det
 
Tränar folk verkligen föl (under 8 veckor) i 25 minuter per dag varje dag? O_o
Ja, det undrar jag med.

KL

Jag brukar "få" ett eller två föl varje år (peppar-peppar, ta-i-trä). Jag vänjer de små fölen med av och på med grimman, leder fölet till och från från hagen, och lyfter lite fötter under några veckors tid. Sedan åker ston med föl till hingststation, och är kanske borta i två månader, ibland mer, och då hanteras fölen mycket lite.

När fölen kommer tillbaka i slutet av sommaren, så går det utmärkt att sätta på grimma, leda fölet runt gårdsplan, och lyfta på fötterna... Så det fungerar med hovslagaren t.ex., och så jag kan leda fölet korta stunder utan mamman.
Eventuellt hinner jag köra stoet med fölet vid sidan, och därför lär jag också fölen att vara uppbundna.

Vid avvänjningen vid 6-8 månaders ålder, så "ökar jag på" träningen lite, börjar gå över bommar, vänjer vid prassel och rassel, och lite allmänt förbereder inkörningen.

Men jag jobbar alltid två-tre dagar, sedan så får fölet/unghästen vila någon/några veckor.

Daglig träning utan relativt långa pauser blir liksom för mycket för dom små, det märks lätt.
 
Jag reagerar redan på starten av första meningen:

Under fölens första veckor, när arbetet med att vänja dem vid grimma och att hanteras börjar, (....)

Vad då "arbetet" med att vänja dem vid grimma och att hanteras? De får det att låta som att man MÅSTE ha grimma på dem inom några veckor, det går helt utmärkt att vänta tills de är uppemot året om så är, så länge de är tillräckigt tama för att verkas och avmaskas.

Jag "tränar" typ inte alls med mina föl, vi bara gör saker med dem när det behövs. (kanske en gång per månad? varierar jättemycket) Och de är superenkla att hantera och jättesociala med människor.
 
Jag ser ofta folk på ffa facebook som tränar sin föl och frågar hur alla andra gör - alla rutinerade uppfödare säger precis som svaren här ovanför. Sen finns en och annan uppfödare som är helt tvärt om och tror att täcken, träning, inga kompisar och mycket stående på box är det bästa för alla...
 
Själv var jag tvungen att ta av och på grimma på mina föl från att de var ca 1 vecka gamla tills de var runt en månad. Orsaken är att de inte kan gå lös bredvid sin mamma då vi har mycket trafik precis utanför stallet. Hade gärna väntat med grimma om det hade gått. Fölen föddes också i april- maj- maj var väldigt kall och regnig i år så det gick liksom inte bara att släppa ut ett nyfött föl i kall och våt hage. Det var helt enkelt tvunget att leda dem fram och tillbaka den första månaden. Jag fick lägga lite tid just på grimträningen för att kunna få på grimman ute i hagen. Det är nog den enda nackdelen att få föl på våren. Jag har tidigare haft föl som fötts under juni månad när det är varmare- då kan de vara ute mycket mer redan från start och slipper grimträningen.

Jag vill inte att de ska bli varken påkörda eller få lunginflammation. Eller fastna med grimman i hagen.

Men sedan när vädret blev bättre har de fått vara ifred och bara leka och ha kul ute - dygnet runt.

Alla uppfödare har kanske inte samma förutsättningar, långt från trafik och faror och då kan låta fölen springa lösa.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: Albatross
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 887
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 486
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp