Forskare försöker skapa katter utan allergen

Jag har ingenting emot genmodifiering i sig. Som jag förstått det går det idag att göra det ganska enkelt, tex med hjälp av CRISPR (där förhoppningen på humansidan är att kunna bota medfödda genetiska sjukdomar hos individer).

Men som ovan sa - bara att hoppas att den genen inte kodar för något annat, så att förändringen orsakar stora negativa konsekvenser för individen.

Med tanke på hur komplicerat genetik är, att en gen kan vara inblandad i väldigt många processer under hela ens livslängd, så tänker jag att det vore okej att (med grundlig forskning, självklart) försöka åstadkomma detta hos individer som redan är födda. Men att det nog är klokt att vänta ett bra tag innan en gör det på embryon, så att förändringen går i arv till eventuella avkommor.
För några år sen blev det ett väldigt liv, när en kinesisk forskare sa sig ha gjort just det (genmodifiering på embryo/embryon som blev ett levande tvillingpar). Finns ett avsnitt av P3 Dystopia som tar upp just det fallet, om nån vill lyssna.
 
Det heter genmodifiering. Inte genmanipulering.

Jag hoppas att de undersöker noggrannt så att genen inte kodar för nåt annat också som om man ändrar den påverkar katterna negativt.
De använder ordet genmanipulera i artikeln.
Citat ur artikeln:
– Det finns etiska problem med att genmanipulera djur eftersom vi inte känner till genernas alla funktioner, säger Hans Grönlund, docent i immunologi på Karolinska institutet.
 
Finns det inte redan ett vaccin eller tabletter man kan ta om man är kattallergiker men det kom aldrig ut på marknaden eftersom det inte ansågs som kommersiellt gångbart? Känns sådär att det sedan ska avlas in i alla raskatter + gör att fler tvekar om att köpa husisar.
 
Finns det inte redan ett vaccin eller tabletter man kan ta om man är kattallergiker men det kom aldrig ut på marknaden eftersom det inte ansågs som kommersiellt gångbart? Känns sådär att det sedan ska avlas in i alla raskatter + gör att fler tvekar om att köpa husisar.
Finns vaccin men den som vill ta vaccinet får betala själv om det är för att kunna hålla katt i samma hushåll som den allergiska.
 
Finns det inte redan ett vaccin eller tabletter man kan ta om man är kattallergiker men det kom aldrig ut på marknaden eftersom det inte ansågs som kommersiellt gångbart? Känns sådär att det sedan ska avlas in i alla raskatter + gör att fler tvekar om att köpa husisar.
Det som finns tillgängligt är sk hyposensibilisering men men det finns ett vaccin av en svensk forskargrupp, det är bara inget läkemedelsbolag som vill tillverka det. De tjänar väl krasst sett mer pengar på annat.
 
Vad tycker buke om det här?
Forskare har hittat ett sätt att ta bort bildandet av ett allergen med hjälp av genmanipulering.
https://svt.se/nyheter/vetenskap/sa-ska-katten-bli-allergifri
Tveksamt positivt. Ser ett jättearbete med att ta reda på om proteinet är involverat i något annat, vilket jag misstänker att det är. Rent kommersiellt tror jag inte att man kommer utreda det tillräckligt. Man kommer leta efter uppenbara hälsoproblem men om proteiner är involverat i kommunikation mellan individer kommer det antagligen missas. Det är en snårig skog att ta sig igenom.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 598
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
625
Senast: DeCloe
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
890
Senast: escodobe
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 935
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp