Forskare sökte samband mellan halm och magsår

Jag är litet förvånad att denna studie inte fått mer uppmärksamhet, eller kommentarer. Alla jag lyft frågan med, inklusive fem erfarna hästveterinärer, ställer sig lika frågande som jag till hypotesen att halm i foderstaten skulle kunna vara en riskfaktor för magsår, och ingen kan förstå varifrån den kommer. Att studien bara omfattar sex hästar, dessutom av olika ras och ålder, och resultaten därmed kanske inte kan ha någon blytung statistisk signifikans, blir en bisats.
Någon som har bakgrundsinfo, vad är orsaken till studien? Någon behövde göra ett forskningsprojekt?
 
Jag är litet förvånad att denna studie inte fått mer uppmärksamhet, eller kommentarer. Alla jag lyft frågan med, inklusive fem erfarna hästveterinärer, ställer sig lika frågande som jag till hypotesen att halm i foderstaten skulle kunna vara en riskfaktor för magsår, och ingen kan förstå varifrån den kommer. Att studien bara omfattar sex hästar, dessutom av olika ras och ålder, och resultaten därmed kanske inte kan ha någon blytung statistisk signifikans, blir en bisats.
Någon som har bakgrundsinfo, vad är orsaken till studien? Någon behövde göra ett forskningsprojekt?

Jag har aldrig hört av någon att det skulle ge magsår så förmig var studien en överraskning måste jag säga. Bra att det visade sig ha dålig bäring.
 
Snarare tvärtom, jag har alltid hört att det är bra för hästar att kunna äta halm mellan högivorna. Dels för att magsäcken aldrig blir tom, dels för att det ger sysselsättning.
 
Jag är litet förvånad att denna studie inte fått mer uppmärksamhet, eller kommentarer. Alla jag lyft frågan med, inklusive fem erfarna hästveterinärer, ställer sig lika frågande som jag till hypotesen att halm i foderstaten skulle kunna vara en riskfaktor för magsår, och ingen kan förstå varifrån den kommer. Att studien bara omfattar sex hästar, dessutom av olika ras och ålder, och resultaten därmed kanske inte kan ha någon blytung statistisk signifikans, blir en bisats.
Någon som har bakgrundsinfo, vad är orsaken till studien? Någon behövde göra ett forskningsprojekt?
Det borde ju vara nån skröna om risk för magsår som ligger bakom den, kan man tycka. Jag har dock inte heller någon bakgrundsinfo.
 
Jag har hört påståenden om samband mellan vetehalm och kolik så det är säkert någonting sådant som ligger bakom. Dock hade jag aldrig hört det förän för något år sedan så det verkar inte vara så många som tror det.
 
Jag är litet förvånad att denna studie inte fått mer uppmärksamhet, eller kommentarer. Alla jag lyft frågan med, inklusive fem erfarna hästveterinärer, ställer sig lika frågande som jag till hypotesen att halm i foderstaten skulle kunna vara en riskfaktor för magsår, och ingen kan förstå varifrån den kommer. Att studien bara omfattar sex hästar, dessutom av olika ras och ålder, och resultaten därmed kanske inte kan ha någon blytung statistisk signifikans, blir en bisats.
Någon som har bakgrundsinfo, vad är orsaken till studien? Någon behövde göra ett forskningsprojekt?
Det har funnits forskare som hävdat att halm ökar risken för magsår när man byter ut annat grovfoder mot halm. Nu verkar det som att det är den hygieniska kvaliten som kan ha orsakat magsår och inte själva halmet i sig. Fler studier kommer att göras. 6 hästar och göra en studie på det är förvisso en början men inte helt tillförlitlig.
Jag tycker det är bra att det kommer mer uppgifter vad som är bra krisfoder, vad som funkar och vad som är mindre bra eftersom vi lär se mer extrema år framöver.
 
Snarare tvärtom, jag har alltid hört att det är bra för hästar att kunna äta halm mellan högivorna. Dels för att magsäcken aldrig blir tom, dels för att det ger sysselsättning.
Fast nu handlar ju inte detta om ett komplement till annat grovfoder (hö/hösilage) utan just att man byter ut det mot halmen pga att det inte finns att tillgå.
Som extra tugg mellan måltider är det nog ingen som motsätter sig. Eller att man byter ut ett av målen till halm istället.
 
Fast nu handlar ju inte detta om ett komplement till annat grovfoder (hö/hösilage) utan just att man byter ut det mot halmen pga att det inte finns att tillgå.
Som extra tugg mellan måltider är det nog ingen som motsätter sig. Eller att man byter ut ett av målen till halm istället.

Men hade det nu orsakat magsår så hade nog jag motsatt mig halm överhuvudtaget.
 
Det har funnits forskare som hävdat att halm ökar risken för magsår när man byter ut annat grovfoder mot halm. Nu verkar det som att det är den hygieniska kvaliten som kan ha orsakat magsår och inte själva halmet i sig.
Jag är nyfiken på varifrån hypotesen kommer, och mot vilken bakgrund/underlag. Känner du till publicerat material som pekat i den riktningen?
 
Men hade det nu orsakat magsår så hade nog jag motsatt mig halm överhuvudtaget.
I alla år har ju både veterinärer och hästmänniskor gett och rekommenderat halm som komplement av olika anledningar så att alla dessa hästar skulle ha magsår är osanorlikt när man dessutom tittar på hur hästens upptag ser ut är ju halm superbra som just komplement.
Så det är bra tycker jag att man kan fastställa vad i fodret (eller brist) som orsakade magsår. Inte att halm är tjockare eller hur mycket energi det innehåller utan det lutar åt som denna studie pekade på att det måste varit kvaliten som brustit.
 
I alla år har ju både veterinärer och hästmänniskor gett och rekommenderat halm som komplement av olika anledningar så att alla dessa hästar skulle ha magsår är osanorlikt när man dessutom tittar på hur hästens upptag ser ut är ju halm superbra som just komplement.
Så det är bra tycker jag att man kan fastställa vad i fodret (eller brist) som orsakade magsår. Inte att halm är tjockare eller hur mycket energi det innehåller utan det lutar åt som denna studie pekade på att det måste varit kvaliten som brustit.

Jag håller med......jag menade nu att om det visade sig. Det ÄR ju många hästar som går runt med magsår utan att ägarna vet om det och det uppdagats när man gjort andra undersökningar på hästen. Dock är det ju inte halmen i sig, bevisligen.
 
Senast ändrad:
Magsår förekommer, i varierande grad, hos väldigt många hästar idag. Möjligen runt hälften av svenska hästar totalt sett, med ojämn distribution där högpresterande sporthästar verkar sticka ut uppåt. Många riskfaktorer är identifierade och rätt okontroversiella, men just halm... nej, det hade jag aldrig hört.
 

Dock var sista studien "halm som komplementfoder" endast undersökt, vad jag förstår.

Att hästar kan få kolik av halm har jag hört av vissa.
Jag har dock råkat ut för det men det var av en helt annan anledning, dock kopplat till halm. Mina fick fri tillgång och åt till slut så mycket att det blev stopp, men det kan man ju inte anklaga halmen för.
 
Det var inte den här jag läste men lite info iaf om varför de undersökt
Jag har förstås läst pressreleasen men har ändå svårt att utläsa någon orsak till studien utifrån vad som hittills kommunicerats medialt. Som regel utgår man ju från en hypotes som man hoppas kunna bevisa eller motbevisa. Då kan man anta att det funnits konkreta uppgifter eller misstankar om att det förhåller sig på ena eller andra sättet tänker jag, annars gör man ju knappast en seriös studie.

Nu på förmiddagen har jag fått litet mer klarhet, SLU berättar att det i kontakter med veterinär expertis i andra länder framkommit att det där funnits en uppfattning om halm som riskfaktor för magsår och att man därför varit/är direkt tveksam till att fodra hästar med halm - även om det här i Sverige setts som helt okontroversiellt. Möjligen bygger detta på mycket gammalt publicerat material som så att säga vunnit hävd av tradition och blivit en sanning. Fortsättning följer.
 
Jag har förstås läst pressreleasen men har ändå svårt att utläsa någon orsak till studien utifrån vad som hittills kommunicerats medialt. Som regel utgår man ju från en hypotes som man hoppas kunna bevisa eller motbevisa. Då kan man anta att det funnits konkreta uppgifter eller misstankar om att det förhåller sig på ena eller andra sättet tänker jag, annars gör man ju knappast en seriös studie.

Nu på förmiddagen har jag fått litet mer klarhet, SLU berättar att det i kontakter med veterinär expertis i andra länder framkommit att det där funnits en uppfattning om halm som riskfaktor för magsår och att man därför varit/är direkt tveksam till att fodra hästar med halm - även om det här i Sverige setts som helt okontroversiellt. Möjligen bygger detta på mycket gammalt publicerat material som så att säga vunnit hävd av tradition och blivit en sanning. Fortsättning följer.
Det var en dansk studie på 201 hästar där man bla kom fram till att halm som enda grovfoder gav risk för magsår pga lågt kalcium och protein.
 
Nu på förmiddagen har jag fått litet mer klarhet, SLU berättar att det i kontakter med veterinär expertis i andra länder framkommit att det där funnits en uppfattning om halm som riskfaktor för magsår och att man därför varit/är direkt tveksam till att fodra hästar med halm - även om det här i Sverige setts som helt okontroversiellt. Möjligen bygger detta på mycket gammalt publicerat material som så att säga vunnit hävd av tradition och blivit en sanning. Fortsättning följer.

Jag bodde i Tyskland i flera år och den här uppfattningen stötte jag ofta på. Även att halm orsakar foderstrupsförstoppning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Kan det finnas andra orsaker än smärta till att hästen rör sig oregelbundet? I en ny studie från SLU har forskare studerat föl för att...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu finns det lite mer kunskap om astma och osteoartrit hos hästar. Det visar två nya studier från Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.
Svar
0
· Visningar
427
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Övervikt hos hästar har blivit ett vanligare problem, och vi har tvingats ta reda på mer om störningar i hästens ämnesomsättning, till...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Finns det en gen som gör vissa hästar mer reaktionssnabba och lättskrämda? Det hoppas forskare i Florida kunna ge svar på.
Svar
19
· Visningar
1 415
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp