Forskare sökte samband mellan halm och magsår

Jag har förstås läst pressreleasen men har ändå svårt att utläsa någon orsak till studien utifrån vad som hittills kommunicerats medialt. Som regel utgår man ju från en hypotes som man hoppas kunna bevisa eller motbevisa. Då kan man anta att det funnits konkreta uppgifter eller misstankar om att det förhåller sig på ena eller andra sättet tänker jag, annars gör man ju knappast en seriös studie.

Nu på förmiddagen har jag fått litet mer klarhet, SLU berättar att det i kontakter med veterinär expertis i andra länder framkommit att det där funnits en uppfattning om halm som riskfaktor för magsår och att man därför varit/är direkt tveksam till att fodra hästar med halm - även om det här i Sverige setts som helt okontroversiellt. Möjligen bygger detta på mycket gammalt publicerat material som så att säga vunnit hävd av tradition och blivit en sanning. Fortsättning följer.

Det var ju en dansk studie som visade på sanband magsår - halm. Som jag förstått det var det den plus foderbristen som var utlösande. UDS har mellan den danska studien och sin nya avrått från mer än små mängder halm
 
Nu har jag fått bekräftat att det mycket riktigt var bl a den danska studien från 2009 som @Alexandra_W och @karamelldrottningen nämnde, och en regionalt spridd uppfattning om halm som riskfaktor, som motiverade studien. Den danska studien var inte riktigt så solklart entydig som den skulle kunnat vara och har möjligen övertolkats, vilket föranledde en ny.
Uppenbarligen är jag inte den enda som reagerat med oförstående, mitt intryck är att halm som stöd- och nödfoder är så gott som okontroversiellt i Sverige.

När det gäller foderbrist så tror jag att man kanske behöver se pragmatiskt på frågan även om det hade visat sig att det funnits stöd för att se halm som riskfaktor. I det läget handlar det ju inte om att fodra med halm istället för att fodra med hö, utan att fodra med halm istället för att inte fodra med hö...
 
Nu har jag fått bekräftat att det mycket riktigt var bl a den danska studien från 2009 som @Alexandra_W och @karamelldrottningen nämnde, och en regionalt spridd uppfattning om halm som riskfaktor, som motiverade studien. Den danska studien var inte riktigt så solklart entydig som den skulle kunnat vara och har möjligen övertolkats, vilket föranledde en ny.
Uppenbarligen är jag inte den enda som reagerat med oförstående, mitt intryck är att halm som stöd- och nödfoder är så gott som okontroversiellt i Sverige.

När det gäller foderbrist så tror jag att man kanske behöver se pragmatiskt på frågan även om det hade visat sig att det funnits stöd för att se halm som riskfaktor. I det läget handlar det ju inte om att fodra med halm istället för att fodra med hö, utan att fodra med halm istället för att inte fodra med hö...

Jag gav ju halm som komplement även efter studien och uds dåvarande hållning. Helt enkelt för att hästen helt säkert fått magsår utan halmen men pga lång tid utan foder. Så håller med att man måste väga risk mot nytta.
 
Har bara erfarenhet av en häst som inte kunde äta halm, den hästen fick kolik av både halm och grovt hö pga att hästen inte kunde smälta så svårsmält foder. Otroligt känslig häst.
 
Jag gav ju halm som komplement även efter studien och uds dåvarande hållning. Helt enkelt för att hästen helt säkert fått magsår utan halmen men pga lång tid utan foder. Så håller med att man måste väga risk mot nytta.

Men va 😅
Utifrån studien ?
Är du så påverkad alltså att du ändrar hela ditt förfarande såfort en studie publiceras ? 😳
 
Men va 😅
Utifrån studien ?
Är du så påverkad alltså att du ändrar hela ditt förfarande såfort en studie publiceras ? 😳

Jag tror du läste konstigt? Jag ger halm som komplement och gav det även när UDS efter studien gick ut med att ge enbart en liten mängd halm per 100 kg kroppsvikt pga magsårsrisk.

Dvs jag påverkades inte alls av studien utan har hela tiden gett halm. Helt enkelt för att risken för magsår hade varit skyhög utan det. Dvs jag gav trots studien och trots UDS rekommendationer att inte ge så mycket.
För ja jag brukar lyssna på forskning och veterinärer. Men ang halm ansåg jag risken var ännu större att inte ge.
 
Jag tror du läste konstigt? Jag ger halm som komplement och gav det även när UDS efter studien gick ut med att ge enbart en liten mängd halm per 100 kg kroppsvikt pga magsårsrisk.

Dvs jag påverkades inte alls av studien utan har hela tiden gett halm. Helt enkelt för att risken för magsår hade varit skyhög utan det. Dvs jag gav trots studien och trots UDS rekommendationer att inte ge så mycket.
För ja jag brukar lyssna på forskning och veterinärer. Men ang halm ansåg jag risken var ännu större att inte ge.

Nä jag tror inte jag läste konstigt ?
 
Frågan är varför fodring av halm öht skulle vara en aspekt i sammanhanget att det publicerats ”forskning” runt det . Det känns inte så svårt att förstå ?

När ett av Sveriges största hästsjukhus, inklusive ett universitetssjukhus, avråder från att fodra hästar med mer än begränsad mängd halm (och inte alls till magsårshästar) är det i min värld inte konstigt att man tar till sig informationen, dvs lyssnar samt funderar på hur det påverkar ens egen hästhållning . Men tycker du det är det så okej.
 
När ett av Sveriges största hästsjukhus, inklusive ett universitetssjukhus, avråder från att fodra hästar med mer än begränsad mängd halm (och inte alls till magsårshästar) är det i min värld inte konstigt att man tar till sig informationen, dvs lyssnar. Men tycker du det är det så okej.

Då förstår jag , och det bekräftar min tolkning av dina tidigare inlägg 👍

Var du fått det från dessutom att det förutom en teori i Danmark konstaterats att magsårshästarna inte bör äta halm vet jag inte .
 
Då förstår jag , och det bekräftar min tolkning av dina tidigare inlägg 👍

Var du fått det från dessutom att det förutom en teori i Danmark konstaterats att magsårshästarna inte bör äta halm vet jag inte .

Men läs: UDS gick ut med att man max bör ge en begränsad (specificerad som jag inte minns) mängd halm till häst och helt undvika det till magsårshästar. Detta efter den danska studien.

Nu efter den nya studien har UDS gått ut med annan rekommendation.

Jag hade aldrig ens hört talas om den danska studien förrän UDS tyckte inte halm och jag reagerade med "Va? Varför inte då?"

Om du inte förstår varför UDS utifrån danska studien började rekommendera si och så måste du ta det med dem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Kan det finnas andra orsaker än smärta till att hästen rör sig oregelbundet? I en ny studie från SLU har forskare studerat föl för att...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu finns det lite mer kunskap om astma och osteoartrit hos hästar. Det visar två nya studier från Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.
Svar
0
· Visningar
440
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Övervikt hos hästar har blivit ett vanligare problem, och vi har tvingats ta reda på mer om störningar i hästens ämnesomsättning, till...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Finns det en gen som gör vissa hästar mer reaktionssnabba och lättskrämda? Det hoppas forskare i Florida kunna ge svar på.
Svar
19
· Visningar
1 425
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp