Madick

Trådstartare
Om man skulle vilja bli forskare, vad för utbildning är bra och vad för anställning borde man försöka få?
 
Det beror ju naturligtvis på vad du vill forska i. Forskare kan man ju bli i alla akademiska ämnen, från teoretiskfysik, kemi och biologi till språk, konst, filosofi och pedagogik. Det du gör är att du först tar en kandidat (3 års studier, sedan söker ett master eller magisterprogram (2 eller 1 år ) och därefter söker till en forskarutbildning som kan vara organiserad på en mängd olika sätt inom olika ämnen och på olika institutioner.
 
Du kan disputera i det mesta, finns disputerade sjuksköterskor och brandingenjörer osv utöver de mer uppenbara ämnena. Så utbildningen bör vara en grundutbildning inom det önskade området, i övrigt se @Tulip s utmärkta svar
 
Om man skulle vilja bli forskare, vad för utbildning är bra och vad för anställning borde man försöka få?
Du ansöker till en forskarutbildning(doktorand)/forskarutbildningstjänst på den institution du är intresserad av. För att kunna göra det måste du ha minst en magisterexamen inom nämnda område. Forskarutbildningen är minst 4-årig och när du disputerat får du doktorstitel och möjlighet att söka medel för egna forskningsprojekt.

Det allra viktigaste är såklart att du har starkt intresse för området du vill forska inom och för att orka dig igenom en doktorandtid behöver du också ha starkt intresse för själva forskningsfrågan. Annars kommer du tröttna halvvägs. Plus att det är en förutsättning för att bli antagen/få tjänsten.

Är själv halvvägs genom forskarutbildningen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 400
Senast: escodobe
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: enough
·
Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 826
Senast: Kadi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp