Forskning angående skydd

cirkus

Trådstartare
Sprang på den här intressanta artikeln

http://www.hippson.se/artikelarkive...skollen-benskydd-riskerar-att-overhetta-o.htm

Jag har alltid i mitt stilla sinne tyckt att skydd är fel för hästben, just för att de naturligt ska vara kalla. Sen har jag alltid undrat över alla sköra hästar som trots att de är inbäddade i teddyskydd och lindor står med skadade ben. Min hemmasnickrade fundering verkar ha bäring även i forskningen
 
Och typ sadeln är naturlig då? Ungefär allt vi gör med hästarna är onaturligt för dem.

Jag sätter gärna skydd på min häst när vi ska rida i skogen bland stenar och vassa pinnar, eller hoppa hinder med lösa bommar som ev kan smälla till honom rakt över senan om han river.

Men jag känner till att värme ökar skaderisken och ser därför till att använda moderna ventilerande skydd. Fluffodrade skydd finns inte i min garderob. Inte heller de med helt plastskal. Lindor är jag heller inget fan av. Med sina New airoflow är pålle inte varmare om benen än utan efter träning.
 
Och typ sadeln är naturlig då? Ungefär allt vi gör med hästarna är onaturligt för dem.

Jag vet inte riktigt vad du vill med den här kommentaren faktiskt. Men för all del. Allt vi gör med hästarna är onaturligt. Men eftersom du inte verkade förstå poängen - många verkar TRO att de skyddar hästen när de i själva verket gör en björntjänst.
 
Intressant forskning det där!
Lindor klarar inte mina knän av (kan inte sitta på huk alls, då ramlar jag framlänges, och står jag på knäna får jag jätteont). Så det används aldrig. Inte fluffskydd heller. Utan moderna, ventilerade skydd. Då främst vid ridning på ojämnare underlag. Det tycker jag ändå är en rätt bra kompromiss av nytta/risk :up:
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag vet inte riktigt vad du vill med den här kommentaren faktiskt. Men för all del. Allt vi gör med hästarna är onaturligt. Men eftersom du inte verkade förstå poängen - många verkar TRO att de skyddar hästen när de i själva verket gör en björntjänst.
Om man satte på skydd för att man trodde att det skulle hålla benen svala skulle det vara en björntjänst. Det är inte därför de används utan för att skydda mot slag. Ja, jag TROR att benskydden gör sitt jobb och skyddar min hästs ben. Bara i vissa fall får man också en negativ effekt. Sadel används för att fördela tyngden från ryttaren, ändå får vissa hästar ryggproblem av sin sadel, det är inte ett argument för att helt sluta använda sadlar. Att förkasta en produkt bara för att hästen inte föddes med den håller inte heller.

Missförstå mig rätt, jag är för mer forskning på hästar och ridsport och det finns massor med hästmänniskor som skulle må bra av att läsa mer forskning. Men den här studien är inte tillräcklig för att helt sluta använda benskydd.
 
Jag tycker ju att dessa ord direkt citerade från artikeln sammanfattar det rätt bra.
"Forskare kan ännu inte säga exakt hur den ytliga böjsenan påverkas av att hästen har någon form av skydd på vid hårt arbete.
Men det går i alla fall att konstatera att det är värt att tänka till kring vilken typ av skydd man använder – och hur man använder dem – för att inte riskera att överhetta de viktiga senorna och minska deras hållbarhet."

Precis som med all utrustning så kan den skada om den används felaktigt eller utan eftertanke och kunskap, även om grundtanken är att skydda.
 
Min fasta åsikt är att man ska använda dom skydd man behöver och inte mer!
Har man en häst som stryker sig så använd skydd.
Har man en häst som ska hoppa så använd skydd (om du vill)
Har man en häst som har ett ben i varje hörna och inte gör några större krumelurer, nja kanske inte. Å andra sidan lär dom benen inte komma upp i några skadliga temperaturer oavsett så tycker du att det är gulligt med skydd så ha det.

Bra att ha med sig är väl att man ska se till att få av skydden mellan klasser om man tävlar långa dagar och att försöka kyla benen om man kan.
 
Intressant läsning men inget som får mig att ta av skydden när jag rider ut eller senskydd när jag hoppar.

Tycker forskningen om sadelgjorden och prestation var intressant.
 
Jag tror, även efter att jag läst artikeln, att min häst tjänar mer på att ha skydd än den chans det finns att senan tar skada.

Visst, nu ska jag definitivt inte börja använda varma lindor och teddyskydd, utan bara funktionella skydd som skyddar benen och inte blir för varma. MEN det är väl bevisat att min häst, pga sitt rörelsemönster, slår i alla ben när han går. Han har redan för många överben och jag har ingen lust att ha en skadad häst pga den här artikeln (de gånger jag köpt nya skydd är de väl repiga redan efter första gången, bevis nog för min del att det är nödvändigt).

Men sen finns det ju folk som använder skydd som en snygghetspryl, speciellt såna med teddyfodring, och för de kan artikeln vara nyttig. :)
 
MEN det är väl bevisat att min häst, pga sitt rörelsemönster, slår i alla ben när han går. Han har redan för många överben och jag har ingen lust att ha en skadad häst pga den här artikeln (de gånger jag köpt nya skydd är de väl repiga redan efter första gången, bevis nog för min del att det är nödvändigt).

Vet man som du, att hästen har en sån benställning så att den slår i så är det självklart att ha skydd. Jag tror dock att de allra flesta hästar inte har ett sånt rörelemönster att de behöver skydd egentligen
 
Sprang på den här intressanta artikeln

http://www.hippson.se/artikelarkive...skollen-benskydd-riskerar-att-overhetta-o.htm

Jag har alltid i mitt stilla sinne tyckt att skydd är fel för hästben, just för att de naturligt ska vara kalla. Sen har jag alltid undrat över alla sköra hästar som trots att de är inbäddade i teddyskydd och lindor står med skadade ben. Min hemmasnickrade fundering verkar ha bäring även i forskningen


Jag har nästan alltid skydd på benen när jag rider, men det är för att skydda hästen mot eventuella stick eller liknande, inte för att stabilisera själva hästen eller korrigera den.

Jag tänker att skydd är bra eftersom att vi "forcerar" rörelserna när vi rider, nog skrittar jag snabbare genom en skog (och kanske tar mig ett litet skutt över en stock) än om hästen hade "lallat" runt i sin egen takt och betat och utforskat på sitt eget sätt under tiden.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag har nästan alltid skydd på benen när jag rider, men det är för att skydda hästen mot eventuella stick eller liknande, inte för att stabilisera själva hästen eller korrigera den.

Jag tänker att skydd är bra eftersom att vi "forcerar" rörelserna när vi rider, nog skrittar jag snabbare genom en skog (och kanske tar mig ett litet skutt över en stock) än om hästen hade "lallat" runt i sin egen takt och betat och utforskat på sitt eget sätt under tiden.

Jag tror att det är många som tänker som dig. Då kan det vara vettigt att man funderar på vilken sorts skydd som man har på hästen.

Själv har jag aldrig haft skydd på mina uteritter och inte heller några skador. Vi hoppar också över stockar och går rätt mkt offroad
 
jag har inte skydd normalt, ponnyn hade för 6-8 år sen då man föll lite mer för grupptrycket. Nuvarande har såna jävla överben att jag knappt vågar starta dressyr (pga måste då rida utan skydd). Han har alltid något på frambenen och verkar ha börjat slå sig bak i sin (stökiga) hage så helst skulle jag nog vilja ha skydd på honom runtom i hagen, hur nu det ska gå att lösa utan att istället få skav av grus emellan, eller en senskada pga onödigt varm sena i vanliga neopreneskydd med plastskål...
 
Jag tror att det är många som tänker som dig. Då kan det vara vettigt att man funderar på vilken sorts skydd som man har på hästen.

Själv har jag aldrig haft skydd på mina uteritter och inte heller några skador. Vi hoppar också över stockar och går rätt mkt offroad


Ja självklart får man tänka efter vilken sorts skydd man ska ha och inte köpa första bästa som är det som är inne eller senaste modet utan vara beredd att göra efterforskningar och slanta upp en del så att man inte skadar istället för att skydda.

Jag är alltid noga med rena och kalla ben samt att bara skydda beroende på rörelsemönster och som sagt inte korrigera hästen med skydden så att säga.

Det är bara att gratulera, jag har alltid haft hästar som verkligen haft användning av sina skydd samt magplatta. De skrapmärkerna som blivit på skydden har jag aldrig märkt av under ridning genom snubbel eller att hästen slår sig utan sett efter ridturen när skydden skall rengöras.
 

Liknande trådar

Ridning Tittade just på ett bildspel från dressyrhästarnas uppvärmning i Tokyo och funderar över det här med benlindor. För ett antal år sedan...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 489
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp