- Svar: 29
- Visningar: 1 695
En studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) visar att halm kan vara ett tryggt och nyttigt komplement i hästars foderstat – tvärtemot tidigare farhågor om ökad risk för magsår.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och min ponny äter halm som om det vore hö, hon får inte heller stå på halm får då skulle hon rulla framMin ena häst kan inte stå på halm för hon är allergisk. Vi måste även vattna hennes hö (utom när det är alldeles nyskördat).
Så alla hästar kan inte stå på halm.
Och min ponny äter halm som om det vore hö, hon får inte heller stå på halm får då skulle hon rulla fram
Däremot byter jag ut en del hö/hösilage mot halm att äta, det är hon nöjd med.
Spännande forskning! Man måste skilja mellan att fodra med halm (begränsad och beräknad giva) och att strö med halm (obegränsad tillgång). Det funkar sällan bra att strö med halm när man har lättfödda hästar. Mina kallblod får förutom hö 1,5 kg halm i boxen till natten.
Sant! Vetehalm är inte alls lika god som havrehalm men… ett hungrigt kallblod äter allt.Sen beror det på vad för halm man strör med. All halm är inte lika god att äta.
Sant! Vetehalm är inte alls lika god som havrehalm men… ett hungrigt kallblod äter allt.![]()
Det står i artikeln att alla sex hästar som deltog i studien togs till Lantbruksuniversitetet. Ingen av dem hade haft magproblem innan, ingen av dem hade fodrats med halm, och ingen hade varit i träning de senaste 6 månaderna. Alla avmaskades och kontrollerades med gastroskopi innan testet startade.När dom gör sådana här undersökningar, har hästarna då exakt samma levnadsvillkor i form av att dom bor precis på det sättet dom behöver för att tex inte få magsår?
Säger ju ändå inte så mycket om hästarna inte valdes så att dom passade in på det sättet att leva, tekniskt sätt så bör man kunnat göra studien på hästar som helst enkelt trivs och mår bra i miljön dom är i oavsett. Det är ju det ju det som är väldigt avgörande..tycker jag. Det är ju så otroligt mycket mer om inte mer avgörande hur hästen mår än huruvida den äter halmen eller inte, iallafall när det gäller magsår.Det står i artikeln att alla sex hästar som deltog i studien togs till Lantbruksuniversitetet. Ingen av dem hade haft magproblem innan, ingen av dem hade fodrats med halm, och ingen hade varit i träning de senaste 6 månaderna. Alla avmaskades och kontrollerades med gastroskopi innan testet startade.
Men om man vill göra en studie på en specifik sak så måste man ju kontrollera miljön så att allt annat är lika. De vill ju studera just halm och dess effekter. Betyder ju inte att hästar inte kan magsår ändå.Säger ju ändå inte så mycket om hästarna inte valdes så att dom passade in på det sättet att leva, tekniskt sätt så bör man kunnat göra studien på hästar som helst enkelt trivs och mår bra i miljön dom är i oavsett. Det är ju det ju det som är väldigt avgörande..tycker jag. Det är ju så otroligt mycket mer om inte mer avgörande hur hästen mår än huruvida den äter halmen eller inte, iallafall när det gäller magsår.
Eftersom det är så mycket mer än just halmen i sej självt som är avgörande hur hästarna reagerar så tycker jag inte det blir en rättvis studie, hästar är ju inga maskiner och fungerar olika och tycker och tänker olika och framförallt reagerar olika på olika miljöer.Men om man vill göra en studie på en specifik sak så måste man ju kontrollera miljön så att allt annat är lika. De vill ju studera just halm och dess effekter. Betyder ju inte att hästar inte kan magsår ändå.
Tror du missar liten kring omständigheterna. För många år sedan nu kom en dansk (tror jag det var) studie om att halm kunde orsaka magsår. Plötsligt avråddes från halm särskilt till magsårshästar. Sedan dess har flera studier gjorts för att se om man kan bekräfta eller motbevisa det.Eftersom det är så mycket mer än just halmen i sej självt som är avgörande hur hästarna reagerar så tycker jag inte det blir en rättvis studie, hästar är ju inga maskiner och fungerar olika och tycker och tänker olika och framförallt reagerar olika på olika miljöer.
Det säger liksom inte så mycket en sådan här studie..tycker jag.
Jo det förstår jag men som sagt, magsår händer inte av en grej och det är mer eller mindre omöjligt att säga om det är just halmen som är den utlösande faktorn.Tror du missar liten kring omständigheterna. För många år sedan nu kom en dansk (tror jag det var) studie om att halm kunde orsaka magsår. Plötsligt avråddes från halm särskilt till magsårshästar. Sedan dess har flera studier gjorts för att se om man kan bekräfta eller motbevisa det.
Så det handlar om att halm i sig själv kan orsaka magsår eller ej. Detta oaktat alla andra aspekter.
Jag tycker en sådan här studie säger jättemycket. Den säger just det som är viktigt. Att halm i sig inte tycks orsaka magsår. Varken mer eller mindre.