Forskning visar att halm kan ge friskare hästar

Min ena häst kan inte stå på halm för hon är allergisk. Vi måste även vattna hennes hö (utom när det är alldeles nyskördat).
Så alla hästar kan inte stå på halm.

Min ena häst kan inte stå på halm för hon är allergisk. Vi måste även vattna hennes hö (utom när det är alldeles nyskördat).
Så alla hästar kan inte stå på halm.
Och min ponny äter halm som om det vore hö, hon får inte heller stå på halm får då skulle hon rulla fram :laugh:

Däremot byter jag ut en del hö/hösilage mot halm att äta, det är hon nöjd med.

Spännande forskning! Man måste skilja mellan att fodra med halm (begränsad och beräknad giva) och att strö med halm (obegränsad tillgång). Det funkar sällan bra att strö med halm när man har lättfödda hästar. Mina kallblod får förutom hö 1,5 kg halm i boxen till natten.

Spännande forskning! Man måste skilja mellan att fodra med halm (begränsad och beräknad giva) och att strö med halm (obegränsad tillgång). Det funkar sällan bra att strö med halm när man har lättfödda hästar. Mina kallblod får förutom hö 1,5 kg halm i boxen till natten.

Sen beror det på vad för halm man strör med. All halm är inte lika god att äta.

Ingen av mina äter halmen jag strör med (vete och korn). Mycket tacksamt! Kan hålla dom på lite lägre högiva än när de stod på spån för två är tjocka PRE som ökar i omfång på två strån i kors 🙄.

Finns även forskning att hästar ligger ner mer på halm än något annat strömedel, det gillar jag!

Jag tycker om halm att strö med, de får gärna äta lite också. Men vet inte om jag kan strö med det hos unghästarna denna vintern, då de nästan verkar tycka mer om det än hö. Och samtidigt använder ligghallen som toalett :meh:

De vuxna verkar hantera det mycket bättre, så de får stå på halm. Två av dem är ganska lättfödda men de verkar inte tycka lika mycket om halmen.

När dom gör sådana här undersökningar, har hästarna då exakt samma levnadsvillkor i form av att dom bor precis på det sättet dom behöver för att tex inte få magsår?

Just med halm är det så olika tycker jag, vissa hetsar halmen medens vissa äter med måtta. Min häst åt aldrig halmen, speciellt inte när han samtidigt fick sitt hö. Var höt slut så mumsade han inte vidare på på halmen alls. Det är väl som med det mesta, det mesta är okej om det äts med måtta.

Om jag minns rätt så var det en dansk studie av Luthersson som visade på att risken för magsår ökade med halm. Men i studiens sammandrag står det att risken för magsår ökar signifikant av några orsaker, varav en var: "straw being the only forage available" - vilket jag läser ut som att magsår ökar om hästarna bara fodras halm som grovfoder, dvs inget hö alls.
Det var också så jag fick studien förklarad för mej då, för rätt många år sedan nu.
Inte direkt något som så många gör här i Sverige direkt.

Hittade studien:
Luthersson, N., Hou Nielsen, K., Harris, P., et al., 2009b. Risk factors associated with equine gastric ulceration syndrome (EGUS) in 201 horses in Denmark

Det diskuteras också om halm har sämre buffrande förmåga på magsyran än hö/hösilage. Vet inte om det finns verifierat med studier.

När dom gör sådana här undersökningar, har hästarna då exakt samma levnadsvillkor i form av att dom bor precis på det sättet dom behöver för att tex inte få magsår?
Det står i artikeln att alla sex hästar som deltog i studien togs till Lantbruksuniversitetet. Ingen av dem hade haft magproblem innan, ingen av dem hade fodrats med halm, och ingen hade varit i träning de senaste 6 månaderna. Alla avmaskades och kontrollerades med gastroskopi innan testet startade.

Tidigare farhågor? Det fanns väl studier som visade det också om jag inte minns fel🤔

Edit… såg att det redan fanns i tråden

Det slogs ju hål på det att halm orsakar magsår för flera år sedan?

Hursom, det är många år sedan jag hade hästar som skulle gått att göra vettigt utan halm. För mig är halm en förutsättning att kunna ge en rimlig tuggtid. Jag räknar alltså in halm i foderstaten. Och för de som inte frivilligt äter halmen blandar jag den noga med hö/hösilage. Då brukar det slinka ner och om inte tar det tid att sortera ut den.

Det är dock otroligt individuellt vilken halm som individen kan tänka sig att äta. Min förra vägrade allt utom kornhalm. Svalt hellre. Andra har glatt ätit det som serveras. Men vete och korn har alltid valts före havre.

Strör gärna med halm men länge sedan det var ett rimligt alternativ i min del av landet. Halmen kostar som hö här - om den ens finns att köpa.

Det står i artikeln att alla sex hästar som deltog i studien togs till Lantbruksuniversitetet. Ingen av dem hade haft magproblem innan, ingen av dem hade fodrats med halm, och ingen hade varit i träning de senaste 6 månaderna. Alla avmaskades och kontrollerades med gastroskopi innan testet startade.
Säger ju ändå inte så mycket om hästarna inte valdes så att dom passade in på det sättet att leva, tekniskt sätt så bör man kunnat göra studien på hästar som helst enkelt trivs och mår bra i miljön dom är i oavsett. Det är ju det ju det som är väldigt avgörande..tycker jag. Det är ju så otroligt mycket mer om inte mer avgörande hur hästen mår än huruvida den äter halmen eller inte, iallafall när det gäller magsår.

Säger ju ändå inte så mycket om hästarna inte valdes så att dom passade in på det sättet att leva, tekniskt sätt så bör man kunnat göra studien på hästar som helst enkelt trivs och mår bra i miljön dom är i oavsett. Det är ju det ju det som är väldigt avgörande..tycker jag. Det är ju så otroligt mycket mer om inte mer avgörande hur hästen mår än huruvida den äter halmen eller inte, iallafall när det gäller magsår.
Men om man vill göra en studie på en specifik sak så måste man ju kontrollera miljön så att allt annat är lika. De vill ju studera just halm och dess effekter. Betyder ju inte att hästar inte kan magsår ändå.

Men om man vill göra en studie på en specifik sak så måste man ju kontrollera miljön så att allt annat är lika. De vill ju studera just halm och dess effekter. Betyder ju inte att hästar inte kan magsår ändå.
Eftersom det är så mycket mer än just halmen i sej självt som är avgörande hur hästarna reagerar så tycker jag inte det blir en rättvis studie, hästar är ju inga maskiner och fungerar olika och tycker och tänker olika och framförallt reagerar olika på olika miljöer.

Det säger liksom inte så mycket en sådan här studie..tycker jag.

Eftersom det är så mycket mer än just halmen i sej självt som är avgörande hur hästarna reagerar så tycker jag inte det blir en rättvis studie, hästar är ju inga maskiner och fungerar olika och tycker och tänker olika och framförallt reagerar olika på olika miljöer.

Det säger liksom inte så mycket en sådan här studie..tycker jag.
Tror du missar liten kring omständigheterna. För många år sedan nu kom en dansk (tror jag det var) studie om att halm kunde orsaka magsår. Plötsligt avråddes från halm särskilt till magsårshästar. Sedan dess har flera studier gjorts för att se om man kan bekräfta eller motbevisa det.

Så det handlar om att halm i sig själv kan orsaka magsår eller ej. Detta oaktat alla andra aspekter.

Jag tycker en sådan här studie säger jättemycket. Den säger just det som är viktigt. Att halm i sig inte tycks orsaka magsår. Varken mer eller mindre.

Tror du missar liten kring omständigheterna. För många år sedan nu kom en dansk (tror jag det var) studie om att halm kunde orsaka magsår. Plötsligt avråddes från halm särskilt till magsårshästar. Sedan dess har flera studier gjorts för att se om man kan bekräfta eller motbevisa det.

Så det handlar om att halm i sig själv kan orsaka magsår eller ej. Detta oaktat alla andra aspekter.

Jag tycker en sådan här studie säger jättemycket. Den säger just det som är viktigt. Att halm i sig inte tycks orsaka magsår. Varken mer eller mindre.
Jo det förstår jag men som sagt, magsår händer inte av en grej och det är mer eller mindre omöjligt att säga om det är just halmen som är den utlösande faktorn.

Tycker det är farligt att konstatera åt något håll att det är på ett visst sätt, fungerar hästen på halm så gör den, får hästen magsår eller mår dåligt av någon anledning får man ju göra lite uteslutningsmetod och testa vad det är hästen reagerar på.

Jag tycker att studien egentligen säger mer och konstaterar att längre ättider och mättare häst är lika med mindre stressad häst fysiskt och psykiskt och givetvis pga det får mindre risk att utveckla magsår. Det säger ju inte något om halmen i sej självt egentligen.

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Låt katten vara katt - foder

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnackis 19
  • Stora shoppingtråden III

Hästnyheter