Förslag om TR-ändringar

Nu kan ju detta låta knäppt och dubbelmoralistiskt från någon som själv "testar vingarna" rätt friskt i L-klass men...
Om det nu stämmer med den här MsvC-MsvB soppan så är det ju totalgalet. :wtf:
I sådär pass höga klasser tycker t.om. jag att kval är välmotiverat, och att ta bort kval samtidigt som man tillåter kandar är...well...en mycket dålig idé. För att uttrycka det milt. :cool:
I L-klasserna ser jag absolut en poäng med att inte ha kval, och en stor frihet/möjlighet till att testa sina vingar, men däremot när man kommer upp i Msv-klass tycker jag faktiskt att det är fullt befogat att ekipaget ska vara väl förberett för nivån, med tanke på vilka rörelser som ingår på den nivån. Särskilt när man dessutom blandar in kandar i soppan också. Däremot tycker jag att 62% är en fullt rimlig kvalgräns.
 
I L-klasserna ser jag absolut en poäng med att inte ha kval, och en stor frihet/möjlighet till att testa sina vingar, men däremot när man kommer upp i Msv-klass tycker jag faktiskt att det är fullt befogat att ekipaget ska vara väl förberett för nivån, med tanke på vilka rörelser som ingår på den nivån. Särskilt när man dessutom blandar in kandar i soppan också. Däremot tycker jag att 62% är en fullt rimlig kvalgräns.

Men väl förberedd betyder inte att hästen måste kunna gå med kandar och vad gäller i övrigt väl förberedd så det finns inga byten i Msv C så hur och om en häst kan byta kommer ändå inte fram där.
 
Jag tycker det är snällt, är väl ingen som är klar nästa nivå genom att få 62%?? ( även om det bara är nga ändringar vad gäller höjd kvalgräns)

De flesta tränare jag hört, inklusive SvRF, verkar ju tycka att man är klar att prova nästa nivå om man rider föregående nivå på över 62%.
Sedan att du har en annan åsikt är ju förstås helt OK.
 
Jag tycker det är snällt, är väl ingen som är klar nästa nivå genom att få 62%?? ( även om det bara är nga ändringar vad gäller höjd kvalgräns)
Håller med dig, 62% betyder ju att man (med ganska knapp marginal) är godkänd på den nivån man ridit på, behöver absolut INTE betyda att man är redo för nästa. Jag tycker kvalgränsen borde höjas till 64% åtminstone.

Och inga kandar förrän man är kvalad tycker jag.
 
De flesta tränare jag hört, inklusive SvRF, verkar ju tycka att man är klar att prova nästa nivå om man rider föregående nivå på över 62%.

Jag håller inte med att just SvRF alla utbildare tycker just så och det är väl därför de nu provar att föra in ny kvalgräns mellan Msv B o Msv A och att i det se effekten, vad tränare menar sig tycka till sina elever är antagligen inte relevant i hur de kan utföra programmen, är det så illa att tränare- om deras elev rider ex Msv c på 62,2 att de puffar eleven vidare mot Msv B, galet o helt fel enligt mig.
Detsamma gäller såklart från LB till LA eller LC till LB.
 
Jag håller inte med att just SvRF alla utbildare tycker just så och det är väl därför de nu provar att föra in ny kvalgräns mellan Msv B o Msv A och att i det se effekten, vad tränare menar sig tycka till sina elever är antagligen inte relevant i hur de kan utföra programmen, är det så illa att tränare- om deras elev rider ex Msv c på 62,2 att de puffar eleven vidare mot Msv B, galet o helt fel enligt mig.
Detsamma gäller såklart från LB till LA eller LC till LB.

Hur kan du få "de flesta" till "alla"?
 
Är jag blind för jag såg inga ändringar gällande kvalen till Msvb nu när dom presenterade nya TR ?
 
Det är som jag skrev planerat till senare i tiden, antingen mitt 2019 eller nästa TR. Om det nu blir av och går igenom.
Står inte ens höjda kvalgränsen från Msv B till Msv A med?
 
Det blev ganska stor skillnad från första förslaget som kom, där alla hästar till och med sju år bara skulle få starta en klass per dag, till det slutgiltiga.
Tycker det blev ganska bra 👍

1. "H och P" Antal tillåtna starter:
1.1. Häst får starta högst två gånger per dag, undantag se 1.2, 1.3, 1.5 och 1.6. och 1.4 Ett ekipage kan inte göra fler än två starter per dag.
1.2.1. 4-årig häst får endast starta en gång per dag. Tidigaste start 1 april.
1.2.2. 5-årig häst får endast starta en gång per dag.
1.2.3. 6-årig häst får starta två gånger per dag på lokal/* och regional/** tävling, men endast en gång per dag på nationell/*** tävling.
1.3. Häst som startas i FEI:s Intermediaire I eller högre klass får endast starta en gång per dag.

1.5.1. "H" Häst som startas i FEI:s Intermediaire I eller högre klass får endast starta en gång per dag.
1.5.2. "H" Häst får endast starta i en Msv A-klass per dag.
1.5.3. "H" 5-7-årig häst får vid start i FEI:s unghästprogram endast starta en gång per dag.
1.6. "P" Ponny får på nationell/*** flerdagarstävling endast starta en gång per dag.
 
Det är som jag skrev planerat till senare i tiden, antingen mitt 2019 eller nästa TR. Om det nu blir av och går igenom.
Står inte ens höjda kvalgränsen från Msv B till Msv A med?

Bara nationellt vad jag såg, nej de kan inte ändra förrän 2021 isåfall.
 
1.2.3. 6-årig häst får starta två gånger per dag på lokal/* och regional/** tävling, men endast en gång per dag på nationell/*** tävling

Detta fattar jag inte? Är ju ingen skillnad på programmet vare sig det är regionalt eller nationellt. Är ju inte som hoppningen där tex 130 är svårare nationellt än regionalt.
 
Latex tillåtet att linda på bettet tycker jag var intressant, ska prova vad min tycker om det!

4.1.2. Bett ska vara gjorda av metall, hård plast eller hållfast syntetiskt material. Bett får vara täckta av gummi och latex får lindas på originalbettet.
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 847
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp