Förslag på sadlar till kort, bred och rel. rak rygg

ghostofashark

Trådstartare
Hej,

Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig.

Har kontakt med en sadelutprovare, men hon har inte så mycket i lager (hon är inte kopplad till någon butik eller särskilt märke) så hon uppmuntrade mig att gärna leta lite på egen hand också.

Hästen är en ISH, dåligt musklad just nu men med kort, relativt rak och bred rygg. Tyvärr har han också lite manke, så många sadlar för platta breda ryggar har för lite plats för manken.

Har testat en hoppsadel från Santa Cruz i XXW som verkar någorlunda lovande, med ev reservation för manken. Några andra tips på sadlar att leta? Det är första egna hästen, och känner mig väldigt lost kring att varje sadelmärke har helt egna idéer om hur vid en vid sadel är.

Maxbudget ca 10, letar begagnat, främst hoppsadel.

141qyq1.jpg


krbyg.jpg


2ey8byb.jpg
 
SC överlag har trånga V-formade bommar snarare än U-formade bommar (bara Octavia dressyr platsar in, dessa passar hästar med bred ryggrad och välutvecklade trapeziusmuskler runt manken).
Enstaka SC har cutback.

Celine passar gärna platta ryggar, men den är trång runt manken och platt, bred och hal att sitta i. Jag lyckades inte hitta nån hoppsadel i deras sortiment som passade mitt breda åbäke tyvärr.
 
SC överlag har trånga V-formade bommar snarare än U-formade bommar (bara Octavia dressyr platsar in, dessa passar hästar med bred ryggrad och välutvecklade trapeziusmuskler runt manken).
Enstaka SC har cutback.

Celine passar gärna platta ryggar, men den är trång runt manken och platt, bred och hal att sitta i. Jag lyckades inte hitta nån hoppsadel i deras sortiment som passade mitt breda åbäke tyvärr.

Tack för svar! Ja, det är lite det jag börjat inse om SC att om deras vidaste sadel bara passar min när han är omusklad så är det nog inget att satsa på. Ska kika Passier Optimum.
 
Hej,

Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig.

Har kontakt med en sadelutprovare, men hon har inte så mycket i lager (hon är inte kopplad till någon butik eller särskilt märke) så hon uppmuntrade mig att gärna leta lite på egen hand också.

Hästen är en ISH, dåligt musklad just nu men med kort, relativt rak och bred rygg. Tyvärr har han också lite manke, så många sadlar för platta breda ryggar har för lite plats för manken.

Har testat en hoppsadel från Santa Cruz i XXW som verkar någorlunda lovande, med ev reservation för manken. Några andra tips på sadlar att leta? Det är första egna hästen, och känner mig väldigt lost kring att varje sadelmärke har helt egna idéer om hur vid en vid sadel är.

Maxbudget ca 10, letar begagnat, främst hoppsadel.

141qyq1.jpg


krbyg.jpg


2ey8byb.jpg

Tekna S-line är mitt tips att prova.
 
Jag har en häst som antagligen ser ut som din, hon är delvis irländare och ser ut som en sådan. Kort rygg, ganska rak, bred, lite manke. Den enda som funkade på henne (och då har jag provat massor av sadlar) är en Amerigo Vega +2.5.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Jeps
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 209
Senast: Bison
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 297
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 036
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp