Förstör jag tölten med "blandgångarter"

Zussi

Trådstartare
Jag har ganska nyligen köpt min första islänning, och har så klart lite funderingar på detta med gångarterna. Något helt nytt för en storhästmänniska :)
Hästen i fråga kan både trav och tölt, och en islandskunnig säger att de är hyfsat taktfasta också. Däremot är han inte speciellt stabil, och därtill nog lite lat, så han vill gärna växla mellan lite allt möjligt.

I skogen tar han helst en "gångart" som jag inte vet vad det är - det är nästan lika bekvämt som tölt och inte alls tvåtaktig som riktig trav, men man sitter inte lika blickstilla i sadeln som i tölt och hans huvud vaggar lite från sida till sida. Kan det vara en passaktig tölt?

Och nu kommer själva frågan ;) : kommer jag att förstöra tölten om jag låter honom gå och lubba i denna "gångart". Det är nämligen ett himla joxande för att få fram en ren tölt i skogen (lättare på bana - vet inte om det beror på att man rider kortare pass då, om det är att underlaget är jämnare eller om man helt enkelt samlar hästen mer när det svänger hela tiden).
Ibland vill man ju bara lufsa runt i skogen och titta på naturen och inte hålla på att "slita och dra" hela tiden. (Kommentera inte det - sense the tone ...)
Tips?
 
Grattis - du har hittat den fantastiska gångarten "grisepass"! :D Alltså mycket passtaktig tölt, eller långsam pass utan svävmoment. Detta är INTE en önskvärd gångart, och nej, det är inte särskilt bra för gångarterna generellt att lunka fram i grisepass! Det skapar lätt en spänd, låst häst som faller på framdelen och är allt annat än trevlig att rida.

Det generella rådet är att hela tiden, oavsett skog eller ridbana, försöka rida så rena gångarter som möjligt. Är det jobbigt med tölten ute, så välj trav istället! Galopp är lösgörande och kan göra underverk för en passtaktig tölt (gärna lite fartfyllda övergångar mellan galopp och tölt om hästen är åt det latare hållet)!
 
Haha, tänk att jag hittade en extra gångart så där snabbt :p.
Det var ju synd att det var en dålig en, så att jag inte ska fortsätta lubba runt i den ...
Tack för tipset - jag provar trav och galopp istället - de känner jag ju igen och de är ju mer entydiga (tror jag ... )
 
Om du vill tölta vid uteridning så gör det som du rider på ridbanan. Använd öppna, sluta, tempoväxlingar flytta för skänkeln, rid serpentiner etc. Och sluta innan det blir för jobbigt för hästen. Öka på tiden när hästen blir starkare.
 
De är lustiga de små liven:D, min hade bästa tölten i skogen . Underbar mjuk snabb tölt som en speedad bomullstuss. Men på bana och landsväg grisepass :banghead:. Vet inte om det hade att göra med spatten som han haft men var vilande.
 

Liknande trådar

Islandshäst Ja ni.. det var länge sedan man vågade sig in här.. *tittar runt lite* Förra gången hette jag Zab, men den profilen verkar borttagewn...
2
Svar
20
· Visningar
5 180
Senast: maartinaa
·
Islandshäst Hej! :) Nu är det dax för mej att skaffa islandshäst! Jag har ridit i över 10 år, men d var först i oktober -09 som jag började rida...
Svar
14
· Visningar
3 581
Z
Islandshäst Nu är jag säkert dum och provocerande.. men hittade faktiskt ingen gammal tråd i detta ämnet, inte vad jag kunde se ett antal sidor...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 118
Senast: moli
·
Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 714
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp