Fortfarande ont efter två behandlingar (fång)

Kristall10

Trådstartare
Vår shettis som är diagnostiserad med ppid fick fång för tre veckor sedan. Hon har haft det två gånger förut innan diagnos, senast för 9-10 år sedan. Båda gångerna blev hon smärtfri efter första metacambehandlingen. Denna gång har hon fortfarande ont efter två behandlingar med metacam. Hon har nu varit utan metacam i två daga och nu i kväll är hon sämre och vill inte röra sig.
Finns det en chans att hon kan bli bra tro eller är det kört...?
 
Vår shettis som är diagnostiserad med ppid fick fång för tre veckor sedan. Hon har haft det två gånger förut innan diagnos, senast för 9-10 år sedan. Båda gångerna blev hon smärtfri efter första metacambehandlingen. Denna gång har hon fortfarande ont efter två behandlingar med metacam. Hon har nu varit utan metacam i två daga och nu i kväll är hon sämre och vill inte röra sig.
Finns det en chans att hon kan bli bra tro eller är det kört...?
Nu blev min av md smärtan efter en omgång metacam men jag har för mig jag läst om att det ibland krävs byte av preparat för att häva smärtan. Kan det inte vara läge att testa det?
 
Vår shettis som är diagnostiserad med ppid fick fång för tre veckor sedan. Hon har haft det två gånger förut innan diagnos, senast för 9-10 år sedan. Båda gångerna blev hon smärtfri efter första metacambehandlingen. Denna gång har hon fortfarande ont efter två behandlingar med metacam. Hon har nu varit utan metacam i två daga och nu i kväll är hon sämre och vill inte röra sig.
Finns det en chans att hon kan bli bra tro eller är det kört...?

Jag hade inte tänkt att det är kört. Till min egen fånghäst fick vi byta från metacam till fenylbutazon för att hon skulle bli smärtlindrad. Jag hade diskuterat med veterinär om att testa byte till något annat än metacam. Sedan kan det ju vara värt att fundera på orsaken till att hon fick fång just nu och om det är något som fortsätter att hålla igång och driva anfallet. Tänker tex. om höet hon får är för sockerrikt så du behöver byta sort eller blötlägga det innan om det inte går att byta. Sedan antar jag att du redan kyler benen från knä till hov och har mjuk bädd. Du har säkert redan koll på sådant, men det är vad jag i första hand tänker på.
För några år sedan fick min häst med PPID köldutlöst fång i februari och då lyckades jag inte häva anfallet förrän hon fick värme på hovarna istället för kyla. Hon fick ha på sig värmande ullstrumpor med neoprentofflor utanpå, även i boxen under pågående anfall.
Så beroende på orsak till fånganfallet så finns det kanske något du inte testat ännu och det kan ta längre än tre veckor innan det blir bättre. Jag antar att hon står på rätt mängd prascend, annars kan det också vara svårt att häva anfallet.
 
Hade bett veterinären byta ut metcamet direkt mot något annat! Metacam enligt min erfarenhet tar sällan bra på fång (haft två fånghästar i stallet ). Finns bättre mediciner mot de, så nej de är inte kört.
 
Byt till annat läkemedel! Finadyne gav vi. Tror inte det finns längre, men finns en ersättare. Metacam är ingen höjdare vid fång.
 
Hon har haft fång två gånger förut innan ppid diagnos. Fick butta första gången och metacam andra gången. Räckte med en behandling då.
Hon får rätt mängd Prascend, problemet är att hon hatar det och i perioder vägra ta det oavsett hur och med vad vi ger det. Så jag antar att det är därför hon fått fång nu.
Har pratat med vet och jag ska återkomma i morgon så får vi ta beslut om vidare åtgärd utifrån hur ponnyn mår då. Frågade om byte av preparat och hon medgav att det kan funka ibland. Gett henne metacam i kväll igen men hon är sämre nu är hon var i början av fånganfallet för tre veckor sedan.
Hon är 17 år i år så ingen ungdom. Men pigg och busig innan hon fick ont och hon håller ungponnyn i schack och hon lär sonen att rida. De andra saknar henne i hagen... 🥺
 
Hon har haft fång två gånger förut innan ppid diagnos. Fick butta första gången och metacam andra gången. Räckte med en behandling då.
Hon får rätt mängd Prascend, problemet är att hon hatar det och i perioder vägra ta det oavsett hur och med vad vi ger det. Så jag antar att det är därför hon fått fång nu.
Har pratat med vet och jag ska återkomma i morgon så får vi ta beslut om vidare åtgärd utifrån hur ponnyn mår då. Frågade om byte av preparat och hon medgav att det kan funka ibland. Gett henne metacam i kväll igen men hon är sämre nu är hon var i början av fånganfallet för tre veckor sedan.
Hon är 17 år i år så ingen ungdom. Men pigg och busig innan hon fick ont och hon håller ungponnyn i schack och hon lär sonen att rida. De andra saknar henne i hagen... 🥺
Ge inte upp ❤️ Sista vi hade är såld nu och igång och tränar för fullt var jätte dålig. Så dålig att hästens matte var påväg att ringa om avlivning men de vände med rätt medicinering och idag som sagt mår hästen bra. Tycker verkligen du ska ligga på om byte av medicin om inte metacamet hjälper.
 
Jag har varit med om häst som först fått metacam och smärtan kommit tillbaka en tid efter avslutad behandling. Hästen fick därefter en kur med butta och blev smärtfri och nu är den bra.
 
När mitt sto fick en fångkänning förra våren behandlade vi i över två månader och trappade ner dosen gradvis. Hon blev helt bra och har inte haft ngt återfall ( bantat ca 70 kg dock). En kompis häst fick behandlas längre än så. Så du behöver mer medicin till hästen och tålamod!
 
Lite uppdatering.
Pratade med vet ang att byta preparat. Det höll vet med om men tydligen har det inte gått att få tag på butta sedan en tid tillbaka, därför som hen skrev ut Novaquin (metacam) i stället. Men vet ringde i fredags och sa att nu ser det ut som att det ska gå att få tag på butta så hen skrev ut recept. Men när jag kom på apoteket så fanns det inte hemma och personalen där var osäker på om det skulle gå att få hem. Ska återkomma i em igen.
Dock en märklig sak. Har gett ponnyn Novaquin, alltså generika till Metacam. I tre veckor utan att märka någon synbar förbättring. Det håller den värsta smärtan i schack men ponnyn har fortfarande haft svårt att gå och vända på sig. Novaquin tog slut och eftersom jag väntar på att få hämta ut butta så vill jag avvakta med att hämta it mer. Jag har Meracam hemma sedan tidigare behandling av vår andra ponny. Den är öppnad i juli och halva var kvar. Så jag har nu gett av den i nästan en vecka och märker skillnad på ponnyn. Hon går bättre och har lättare att vända sig.
Det ska ju inte skilja något i verkningsgrad för generika men här börjar jag undra. Trodde snarare att Metacam skulle ha tappat i verkningsgrad eftersom att den stått öppnad länge. Men utifrån hur ponnyn beter sig så ser det ut som att Metacam som stått öppnad sedan i juli har bättre effekt bättre än en ny flaska Novaquin. Någon som varit med om liknande?
 
Lite uppdatering.
Pratade med vet ang att byta preparat. Det höll vet med om men tydligen har det inte gått att få tag på butta sedan en tid tillbaka, därför som hen skrev ut Novaquin (metacam) i stället. Men vet ringde i fredags och sa att nu ser det ut som att det ska gå att få tag på butta så hen skrev ut recept. Men när jag kom på apoteket så fanns det inte hemma och personalen där var osäker på om det skulle gå att få hem. Ska återkomma i em igen.
Dock en märklig sak. Har gett ponnyn Novaquin, alltså generika till Metacam. I tre veckor utan att märka någon synbar förbättring. Det håller den värsta smärtan i schack men ponnyn har fortfarande haft svårt att gå och vända på sig. Novaquin tog slut och eftersom jag väntar på att få hämta ut butta så vill jag avvakta med att hämta it mer. Jag har Meracam hemma sedan tidigare behandling av vår andra ponny. Den är öppnad i juli och halva var kvar. Så jag har nu gett av den i nästan en vecka och märker skillnad på ponnyn. Hon går bättre och har lättare att vända sig.
Det ska ju inte skilja något i verkningsgrad för generika men här börjar jag undra. Trodde snarare att Metacam skulle ha tappat i verkningsgrad eftersom att den stått öppnad länge. Men utifrån hur ponnyn beter sig så ser det ut som att Metacam som stått öppnad sedan i juli har bättre effekt bättre än en ny flaska Novaquin. Någon som varit med om liknande?
Ja fast inte till häst utan till katt. Fick utskrivet förut pga av att han är olycksfågel som råkat ut både för de ena och de andra så hade metacam kvar som stod i kylskåpet, efter ha frågat vet såklart så gav vi de till katten och trots att de var en öppnad flaska som hade stått ett bra tag verkade de ge effekt ändå. För katten blev bättre och hade mindre ont. Så varför inte?
 
Ja fast inte till häst utan till katt. Fick utskrivet förut pga av att han är olycksfågel som råkat ut både för de ena och de andra så hade metacam kvar som stod i kylskåpet, efter ha frågat vet såklart så gav vi de till katten och trots att de var en öppnad flaska som hade stått ett bra tag verkade de ge effekt ändå. För katten blev bättre och hade mindre ont. Så varför inte?
Att den ger effekt säger jag inget om. Men att en öppnad flaska med ”orginalprepratet” dvs Metacam ger bättre effekt än en ny flaska generika, i det här fallet Novaquin, det tycker jag är märkligt. Preparaten ska för det första vara likvärdiga och för det andra så brukar man väl oftast se bättre effekt med ny medicin jämfört med gammal?
 
Att den ger effekt säger jag inget om. Men att en öppnad flaska med ”orginalprepratet” dvs Metacam ger bättre effekt än en ny flaska generika, i det här fallet Novaquin, det tycker jag är märkligt. Preparaten ska för det första vara likvärdiga och för det andra så brukar man väl oftast se bättre effekt med ny medicin jämfört med gammal?
Kanske är ngt fel på den nyare flaskan?
 
Det kan det nog ha. Jag är inte insatt i hur de olika preparaten är uppbyggda. Men något måste det ju vara som gör Metacam bättre än generikan.
eller också var det bara rätt tillfälle för smärtan att börja minska...

De innehåller samma mängd av den verksamma substansen meloxicam, men det är viss skillnad mellan vilka hjälpämnen de innehåller. Hur det påverkar har jag ingen aning om, men visst kan det teoretiskt sett göra skillnad.
1615200047878.png
 
När min fick fång började vi med Novaquin eller vad den heter. 2 dagar senare, ingen förbättring (Metacam gick inte att få ut). Då började vi med butta, 5 dagar senare blev det kolik och vi fick ta bort all smärtlindring. Hästen hade kraftig rotation och sänkning.

Jag måste säga att de gånger jag använt Novaquin istället för Metacam har effekten varit mycket sämre. När hon börjar få fång igen så sätter jag in Metacam direkt och än så länge har jag lyckats stoppa fler anfall (eller iallafall mer sänkning och rotation).
 
Det kan det nog ha. Jag är inte insatt i hur de olika preparaten är uppbyggda. Men något måste det ju vara som gör Metacam bättre än generikan.

Jag tänker att det kanske inte är generellt sämre, men det kanske kan spela roll på individnivå. Olika individer svarar olika bra på samma läkemedel och hjälpämnenas sammansättning kan teoretiskt säkert spela roll.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 236
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: __sofia__
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 723
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp