majola

Trådstartare
Från och med vilken ålder fick era barn spela fortnite?

Hur resonerade ni kring det?
 
Mitt äldsta barn spelar mycket, men inte Fortnite. Det är Minecraft, Roblox, Scrap Mechanic, Spore och lite sånt. Han är född -11 och jag vet att många klasskompisar spelar. Han har inte uttryckt att han vill i någon större utsträckning men vi pratade om det för ett par år sedan eller så, och kollade då upp rek åldersgräns (12). Han är noga med sånt och än så länge helt ok med att följa det. Skulle han ta upp det idag så skulle jag nog sätta mig och kolla upp det tillsammans med honom. Vi har en öppen dialog och jag är lite engagerd i hans spel och har spelat en del med honom. Han blir alltså 10 snart.
 
Från och med vilken ålder fick era barn spela fortnite?

Hur resonerade ni kring det?
Vi tillät det och laddade ned det när han var 9 tror jag. Dvs när "alla andra" och det var verkligen alla andra, hade det. Han var inte speciellt intresserad när han provat tycker bättre om Wow, Roblox, Minecraft och magic som dataspel och såklart vad det nu heter som alla spelar med en rymdfarkost.

Resonemanget var att självklart måste han veta vad alla andra håller på med och pratar om hela tiden. Så om han inte velat skulle vi väl nästan uppmuntrat till att kika på det en gång.

Känner att dataspel är bra och uppmuntrar det gärna. Känner att tittande på film/youtubeklipp motsvarande tid är mindre bra och uppmuntrar det inte gärna. Hoppas vi slipper tictoc så länge som möjligt, det är superpopulärt nu.
 
Senast ändrad:
Sonen har spelat från nio, alla andra klasskompisar gör det, sonen är rätt utanför och vi bor långt från skolan så för hans del blir det tyvärr en social grej, han är bra på det också så det är hans chans att få glänsa lite grann då han är rätt socialt inkompetent pga diverse problem i övrigt. Jag tycker inte spelet har särskilt mycket våld eller sådant heller, vår son är dock inte särskilt känsligt. Däremot finns det andra spel han hellre spelar nu, Roblox, minecraft, among us till exempel.
 
Från och med vilken ålder fick era barn spela fortnite?

Hur resonerade ni kring det?
Sonen fick börja spela i slutet på 3:an. Då var han sist av alla klasskompisar.

Jag har suttit med ganska mycket. Främst för att lyssna vilka han spelar med samt hur de pratar med varandra. Spelet går ut en del på att teama ihop sig med andra. I alla fall om man spelar squad.

Sonen har fått tydliga regler kring vad han lämnar ut för uppgifter om sig själv. I början spelade han bara med såna han kände i verkligheten. Nu har han funnit spelkompisar som han aldrig träffat. Några engelskspråkiga och några runt om i Sverige. Vi har bland annat talat om att Dante 12 kan vara Bosse 56. Man har ingen aning.

Spelet i sig innehåller inget blod. Visst det kan te sig våldsamt men går mest ut på taktik. Jag tycker att det är harmlöst för att vara ett first person shooter spel.

Mvh Miks
 
Ingen av mina barn spelar fortnite. De är födda -11 och -13. Båda har klasskompisar som spelar, och många av dem gör det. Vi har konstaterat att det är 12årsgräns och de har köpt det rakt av.

De spelar andra spel som är bättre lämpade 😊
 
Tack för er input! VI har nu sagt att han får spela i kreativ modus och bara med personer som han känner och så ser vi vidare. Själv tycker jag att Minecraft är trevligare.
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 528
Senast: Mirtai
·
  • Artikel
Hästnyheter Bruksprovssegraren i dressyr 2020, Lövstaägda Fortnite, kommer att säljas på auktion. Det berättar Lövsta.
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 467
  • Artikel
Hästnyheter Världscupfinalerna i hoppning och dressyr rids i Riyadh nästa år. Samtidigt ställs frågor kring vilka ryttare som siktar dit – och hur...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp