Fortsätta eller sluta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta hästköp blev inte som jag tänkt mig, kan inte skylla någon annan än mig själv! Hästen var okomplicerad hos beridare och vi läser in olika i ordets betydelse har jag även märkt.

Tankarna snurrar. Äntligen har jag hittat det perfekta stallet och det enda jag vill är att rida ut och oftast ensam. Älskar att komma ut i skogen på det sättet, gärna med hunden också. I mörker som i ljus.

Nu vill inte min häst det alls. Jag ska gå promenader månaden ut är tanken men är oftast ute när det är mörkt och det gör henne väldigt hoppig, osäker.
Nu har jag tyvärr blivit rädd för att hantera henne... igår fastnade jag i repet med fingret och det är nog ingen fara men det blir inte harmoniskt.
Ibland tycker hon promenader är kul men då om vi håller oss i närheten av stallet.

Jag vet inte men jag skäms att vi inte passar ihop och jag funderar på att sälja?
Hon är ju frisk och snäll!

Jag har redan haft 4 hästar i mitt liv innan och det känns mycket? Jag borde hittat rätt?

Det var rätt med mitt första sto men då satte ekonomin stop, allt föll.
Sen haflingern som jag saknar så :heart då ville jag sälja för att ha en piggare häst och det fick jag, med råge! Hon var även skadad till och från så red gjorde jag 8 gånger under det året, sen slutade det med att jag åkte av och bröt foten.
Sen travaren, 4år som skulle slaktas om hon inte hittade ett nytt hem. Hon blev verkligen jättefin och vi tog oss igenom ett brutet griffelben och ganska lång boxvila. Men hon var tittig ute, hela tiden på tårna! Där kunde jag inte ha med min hund då hon inte alls respekterade henne.
Såldes dock till det perfekta hemmet :)

Ja, ordbajsande... men mycket tankar.

Så nu tänker jag nog sälja. Har en plats hos en utbildare i början av mars.
Har inte råd att ha henne där för länge då jag lagt endel pengar på inköpet men jag borde ge henne de bästa förutsättningarna genom att göra så?
Så hon hittar ett hem där hon får stanna.

Sen vet jag inte, ska man leta häst igen?
Eller ska man sluta med detta.. känns lite hopplöst ibland
 

Vad ska en ridlärare göra ? Dom lär ut ridning inte hanterar hästar som inte är trygga ute i naturen.
Ridlärare är hästfolk, det går alltid att rekommendera närmsta lokala ridlärare för ridskolor brukar vara samlingspunkterför hästfolk i Sverige. Min egen idé för foruminteraktion.
 
Ett utbildningsstall är ofta rörigare än iallafall mitt extremt lugna stall, dvs många privatstall. Det är klart det finns nivåer men hästen har ingen ägare som pysslar etc. Det är klart klara du inte av hästen så går det inte men börja kanske med att promenera en halvtimme och sen rid hem . Bra hjälmlampor på natten så blir det junästan som på dagen. Sen börjar du rida ut runt stallet i större och större vändor. Det löser sig men du måste ju försöka så länge hästen inte är farlig för dig. Du har köpt en kompis som du tycker om. Svik den inte nu. Rid ut i sällskap. Benågon köra dig och hästen en timmes ridtur och så rider du hem. Ta hjälp hemma hos dig med en standardridlärare. Inte något dyrt långt bort utan granridhuset, typ.

Det är ett mindre stall, hon har en eller två hästar åt gången för utbildning/försäljning. Jobbar med annat också men inte heltid och sen har hon sina egna tävlingshästar.

Ja jag ska fortsätta här hemma, hoppa upp ute är svårt då min fot är skit men ska försöka parkera henne vid en sten.
 
Det är ett mindre stall, hon har en eller två hästar åt gången för utbildning/försäljning. Jobbar med annat också men inte heltid och sen har hon sina egna tävlingshästar.

Ja jag ska fortsätta här hemma, hoppa upp ute är svårt då min fot är skit men ska försöka parkera henne vid en sten.
Kämpa litegrann nu, du tycker ju om hästen.
 
Vad ska utbildaren göra med hästen? Som jag förstått vill du få en trygg häst att rida ut på? Eller lämnar du på utbilning inför ev försäljning?

Lämnar henne där för försäljning isåfall.
Då kommer vi skriva en annons där vi är ärliga med att hon är känslig/nervös vid uteritt ensam och ensam i stall.
Men där kan hon visa henne bättre till köpare
 
Det är ett mindre stall, hon har en eller två hästar åt gången för utbildning/försäljning. Jobbar med annat också men inte heltid och sen har hon sina egna tävlingshästar.

Ja jag ska fortsätta här hemma, hoppa upp ute är svårt då min fot är skit men ska försöka parkera henne vid en sten.
Hur är hon om du startar i trav ? Ja jag vet uppvärmning bla bla. Men jag hade en liten tjurig welshponny som ung. Han travade jag ofta iväg med och galopperade ganska direkt en rejäl bit så han fick upp ångan direkt och inte hann tänka så mycket. När vi väl passerat den magiska gränsen från stallet och var ute på allmän plats var han helt ok :)
 
Hade en tjej som skulle hjälpa till att rida ut henne men hon har inte tid längre tyvärr.
 
Lämnar henne där för försäljning isåfall.
Då kommer vi skriva en annons där vi är ärliga med att hon är känslig/nervös vid uteritt ensam och ensam i stall.
Men där kan hon visa henne bättre till köpare
Vet inte vad du har för häst men finns ju dom som struntar i om hästen är lite osäker att rida ut då dom inte rider ut själva iaf.
 
Hur är hon om du startar i trav ? Ja jag vet uppvärmning bla bla. Men jag hade en liten tjurig welshponny som ung. Han travade jag ofta iväg med och galopperade ganska direkt en rejäl bit så han fick upp ångan direkt och inte hann tänka så mycket. När vi väl passerat den magiska gränsen från stallet och var ute på allmän plats var han helt ok :)

Åh gud :D inte provat! Men de kanske vore nått!

Märkte igår när hon började hoppa och titta på allt runtomkring i paddocken att när jag blev bestämd och satte fart på henne så slutade hon.

Är inte van vid att behöva ta i sådär men de kanske är det som behövs
 
Jag skulle inte alls ta ut henne i mörkret och ensam om hon är tittig och ängstlig i det läget. Rider just nu 3 unghästar (5-6 år) för min dressyrtränare, som inte är så vana att ridas ut, och det finns inte på kartan att jag försöker rida utanför gården utan både sällskap och dagsljus. Det får inte heller blåsa för mycket och de måste vara rastade dagen innan så de inte har överskottsenergi. Dvs vi kommer inte ut så ofta, men allt ska ligga till rätta för att det blir en bra upplevelse för hästen när vi väl rider ut. Jag tror bestämt på kvalitet före kvantitet när det gäller sådan träning, att traggla på ensam i mörkret utan att vare sig häst eller människa har glädja av det ger knappast en positiv och trygg häst tänker jag. Bättre med 1 positiv upplevelse än 10 halvbra...

(PS: Min egna 4-åring rider jag ut själv i mörkret, men han är van och har stort självförtroende, så det beror absolut inte på mig som ryttare utan på hästarnas förutsättningar hur jag gör)

Om jag minns rätt så var det svårt för dig att få sällskap vid uterittarna? Men det tycker jag måste vara prio ett i ditt fall, om du så måste låna en transport och åka till andra ställen för att rida ut ihop med någon, eller hyra in en kompis med trygg häst som kan komma till er. Att rida ut är något som måste läras in precis som allt annat, och det görs lämpligast med sällskap.

Ingen skulle väl förvänta att en orutinerad häst kan hoppa en 1,10-bana utan träning bara för att den är "vuxen" (säg 5-7 år gammal)... Men att ridas ut förväntar många liksom bara att hästarna ska kunna utan att ha tränat på det...
(Inte specifikt riktad till dig, @Nepenthe då jag vet att det blev lite missförstånd i ditt fall och du trodde att hon ridits ut mera innan)
 
Det vore bra om du och/eller någon annan rider ut på henne varje dag nu under en period. Antingen när det är ljust eller ha en riktigt bra pannlampa på dig. Kan även kombinera att du först rider på banan och avslutar med en kortare runda ute.
Du har ju inte haft henne så länge heller så det har varit en omställning både för hästen och för dig.
 
Tack :)
Ja jag har instagram som en liten dagbok!
Jag har en plats för henne hos en tjej för utbildning i början av Mars så får se om hon får åka dit eller inte.

Eftersom jag fått reda på att hon ridits mest i paddock/ridhus kanske det finns någon mer träning/tävlingsintresserad som skulle passa henne bättre har jag tänkt.
Istället för att fortsätta försöka rida ut ensam så kanske man ska låta henne slippa istället.
En kompis hade en sån häst, han vägrade gå bort från gården och det hjälpte inte med kompis eller medpromenerare . Fullständigt envis och hopplös. Hon sålde den billigt till svärfar som bara red i paddock och de var lyckliga så.
 
Tycker det låter som en normal häst, 3 månader är ingenting. Oftast sitter det hos ryttaren när problem med uteritter osv kommer så hästen kan mycket väl fungera jättebra med ryttare som inte bryr sig så mycket om ifall hästen är nervös i början.

Jag hade gett det över sommaren iallafall, då hästar överlag är lugnare när det är lite varmare och ljusare ute och man får en chans att lära känna varandra på riktigt. Kanske nöja sig med att rida i paddocken nu och sen kanske promenera fram och av hästen för hand ute ett tag.
 
@Nepenthe Jag är lite inne på @sorbifolia s linje. Har själv en valack som blir lite eh glad i hatten när man rider ut ("övar ni kaprioller?" sa kompisen i höstas) och förut tvingade jag ut oss ensamma när vi inte hade sällskap. Sen kom jag till insikt om att 1) han blir bara stressad och orolig när vi rider ut ensamma, dvs det ger honom inte den positiva upplevelse jag vill att det ska vara och 2) det är fruktansvärt farligt att rida ut ensam på en häst som när som helst kan slänga av en (även om det inte är med vilje), tänk om man slår huvudet i ett träd och tuppar av i -15 grader...

Så istället kompromissar vi, när vi har sällskap rider vi ut, då har jag en pigg och glad kille som älskar att gå först. När vi rider själva håller vi oss på ridbanan (som förvisso är 30x70 meter, men ändå inhägnad) och tränar lösgörande arbete.

Känns det som att det inte är genomförbart för dig (tex att du bara skulle få sällskap 1-2 gånger/månad) så har jag full förståelse för att du säljer hästen. Du köpte en häst du hade vissa drömmar med, nu funkar det inte och då mår ni bägge två bättre av att skiljas åt. Om vi säger att du drömmer om att hoppa 1,20 men hästen visade sig avsky hoppning, då skulle det inte vara någon tvekan om att du skulle sälja, eller hur? ;)

Stort lycka till oavsett vad du väljer!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
790
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 036
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp