Fortsätta eller sluta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta hästköp blev inte som jag tänkt mig, kan inte skylla någon annan än mig själv! Hästen var okomplicerad hos beridare och vi läser in olika i ordets betydelse har jag även märkt.

Tankarna snurrar. Äntligen har jag hittat det perfekta stallet och det enda jag vill är att rida ut och oftast ensam. Älskar att komma ut i skogen på det sättet, gärna med hunden också. I mörker som i ljus.

Nu vill inte min häst det alls. Jag ska gå promenader månaden ut är tanken men är oftast ute när det är mörkt och det gör henne väldigt hoppig, osäker.
Nu har jag tyvärr blivit rädd för att hantera henne... igår fastnade jag i repet med fingret och det är nog ingen fara men det blir inte harmoniskt.
Ibland tycker hon promenader är kul men då om vi håller oss i närheten av stallet.

Jag vet inte men jag skäms att vi inte passar ihop och jag funderar på att sälja?
Hon är ju frisk och snäll!

Jag har redan haft 4 hästar i mitt liv innan och det känns mycket? Jag borde hittat rätt?

Det var rätt med mitt första sto men då satte ekonomin stop, allt föll.
Sen haflingern som jag saknar så :heart då ville jag sälja för att ha en piggare häst och det fick jag, med råge! Hon var även skadad till och från så red gjorde jag 8 gånger under det året, sen slutade det med att jag åkte av och bröt foten.
Sen travaren, 4år som skulle slaktas om hon inte hittade ett nytt hem. Hon blev verkligen jättefin och vi tog oss igenom ett brutet griffelben och ganska lång boxvila. Men hon var tittig ute, hela tiden på tårna! Där kunde jag inte ha med min hund då hon inte alls respekterade henne.
Såldes dock till det perfekta hemmet :)

Ja, ordbajsande... men mycket tankar.

Så nu tänker jag nog sälja. Har en plats hos en utbildare i början av mars.
Har inte råd att ha henne där för länge då jag lagt endel pengar på inköpet men jag borde ge henne de bästa förutsättningarna genom att göra så?
Så hon hittar ett hem där hon får stanna.

Sen vet jag inte, ska man leta häst igen?
Eller ska man sluta med detta.. känns lite hopplöst ibland
 

Förstår jag dig rätt att du inte har haft hjälp av någon som jobbar med problemlösning utan att det är utbildare av hästen med syfte att sälja som du är inne på?

Jo jag har haft en bekant här som jobbat med unghästar länge. Hon var ute två gånger och tanken var att hon skulle komma själv och rida ut henne själv men nu har hon inte tid tyvärr.

Utbildningsstallet är för att hästen ska visas på bästa sätt (inte direkt förutsättningarna här) och att vi ska kunna göra en bra annons så vi hittar rätt köpare som är mer intresserad av träning/tävling och som är tuffare än mig. Så hon förhoppningsvis inte behöver byta hem igen sen :)
 
Utöver mina 4 egna senaste hästar har jag ridit in och utbildat hästar innan. Jag har även jobbat i stall där jag ridit in unghästar, ridit ut tävlingshästar, hingstar och hästar som kommit från Tyskland som varit ovana vid både hage och uteritt.
Har även hjälpt vänner med deras unga hästar som de inte kunnat rida ut.

Nu verkar jag dock gått bet och jag märker att jag kommer i situationer där jag blir riktigt rädd.
Så på så sätt verkar denna häst vara för svår för mig tyvärr.

På ett sätt har jag lättare att lägga grunden på en ung häst som inte varit med om nått innan. Jag sätter liksom upplevelsen tillsammans med den.
Pushar inte för snabbt för att tappa tillit men manar på om jag märker att vi kan gå lyckliga ur situationen!

Sen var jag mer orädd förr..
Olyckan med foten har satt sina spår.
 
Jo jag har haft en bekant här som jobbat med unghästar länge. Hon var ute två gånger och tanken var att hon skulle komma själv och rida ut henne själv men nu har hon inte tid tyvärr.

Utbildningsstallet är för att hästen ska visas på bästa sätt (inte direkt förutsättningarna här) och att vi ska kunna göra en bra annons så vi hittar rätt köpare som är mer intresserad av träning/tävling och som är tuffare än mig. Så hon förhoppningsvis inte behöver byta hem igen sen :)
Ja du måste självklart göra det som känns rätt för dig. Och om denna hästen inte känns rätt så tycker jag du ska sälja.
Men det låter som du samtidigt är lite tveksam? Och det var därför jag funderade på om det fanns möjlighet att ta hjälp av någon och lägga upp en plan för att se om det kan lösas.
 
Har du provat rida ett pass på banan och avslutat med uteritt? Då har hästen fått jobba både psykiskt och fysiskt innan ni beger er ut.

Det gör jag alltid för att känna av henne :)
Sen har det bara blivit två försök.

Även gått ut med utrustning efter gått promenad två dagar innan samma runda för jag tänkt hoppa upp men då var hon väldigt stirrig så då vågade jag inte prova att hoppa upp.
Måste tyvärr ha nått att stå på eller att hon står relativt stilla.
Foten är typ stelopererad. Sitter två skruv i leden som gör att den inte är så rörlig.
 
Ja du måste självklart göra det som känns rätt för dig. Och om denna hästen inte känns rätt så tycker jag du ska sälja.
Men det låter som du samtidigt är lite tveksam? Och det var därför jag funderade på om det fanns möjlighet att ta hjälp av någon och lägga upp en plan för att se om det kan lösas.

Ja jag tvekar för jag vill hennes bästa.
Utbildningsstall, även om det är ett litet gemytligt så är det ju ännu ett miljöombyte tyvärr..

Varit i kontakt i en grupp med folk som också har knabstrupper och hon har fin stam och är kårad.
Vet en uppfödare som vill köpa men det är i Holland och det känns fel.. på nått sätt
 
Spontant så tycker jag att tre månader låter som ganska kort tid, i synnerhet när det varit årets mörkaste månader. Tycker snarare att det låter "lovande" att hästen knappt gått i skogen annars, för då är det inte eran kommunikation som felar egentligen, hon är bara ovan och behöver tid på sig. Och nu när det har varit mörkt så har det såklart varit sämre förutsättningar för henne. Sedan, rätta mig om jag har fel, så är väl problemen med din fot relativt färska? Eller hade du samma problem när du jobbade i stall och red in hästar? Det är också något som tar tid att vänja sig vid, skulle jag tro. Du är nog inte van vid att vara aktsam på det sättet?
 
Spontant så tycker jag att tre månader låter som ganska kort tid, i synnerhet när det varit årets mörkaste månader. Tycker snarare att det låter "lovande" att hästen knappt gått i skogen annars, för då är det inte eran kommunikation som felar egentligen, hon är bara ovan och behöver tid på sig. Och nu när det har varit mörkt så har det såklart varit sämre förutsättningar för henne. Sedan, rätta mig om jag har fel, så är väl problemen med din fot relativt färska? Eller hade du samma problem när du jobbade i stall och red in hästar? Det är också något som tar tid att vänja sig vid, skulle jag tro. Du är nog inte van vid att vara aktsam på det sättet?

Ja det har hon!
Hade jag vetat innan hur hon haft det hade jag nog inte vågat släppa i denna gigantiska hage med stenar, murar, träd, backar och små gölar :D
Men *peppar peppar tar hon sig fram bra och känns hållbar :)

Det är 4 år sen med foten.
Ridit endel galna hästar sen dess faktiskt. Varav ett fullblod som knappast var avslappnad. Honom red jag barbacka på i paddock dock ska klargöras men ändå. Hans ägare rekommenderade inte det!
Sen min travare och så några kompisar/bekantas hästar
 
Ber om ursäkt om jag låter negativ!

Hade jag vetat det jag vet om henne nu hade jag inte köpt henne.

Har ändå haft en ganska bra radar innan vad jag klarar av och inte.
Som när någon ber mig om hjälp och jag känner direkt att hästen har för mycket dåliga erfarenheter. Då tackar jag nej
 
Här är en till med häst som INTE uppskattar uteritter, och speciellt inte ensamma sådana. Hon är mest bara spänd och rädd hela tiden, skritta på långa tyglar med solen i ansiktet går bara inte.

Med sällskap funkat det bättre, då blir hon inte lika låst i sin stress utan kan avreagera efter något läskigt hänt, på ett sätt som aldrig sker om vi är ensamma, då bygger hon bara på mer och mer stress tills det blir total hjärnkollaps.

Nu köptes inte Fröken för att kunna rida ut på, även om jag tycker det är viktig omväxling och något jag gör ändå, men bara med sällskap. Efter Tant trodde jag att hästar tyckte om uteritter,även om de kunde blir rädda, efter 3 år med den nya får jag inse att så inte är fallet. Vi rider, som sagt var, fortfarande ut men med sällskap.

Du har uttryckt att du vill kunna rida ut själv, och jag är inte övertygad om att detta går att göra på alla hästar, eller ens är lämpligt att göra på alla hästar. Det är jättebra att du kämpar och ger det tid, men skulle detta inte vara rätt häst för dig så behöver det inte vara ett nederlag. Det betyder inte heller att du är dålig på något sätt, eller att man måst ha hittat sin perfekta häst efter x antal försök. Vad vi vill ha och hur vi vill ha det förändras när vi möter olika saker hos hästarna vi umgås med. Nu är du en erfarenhet rikare, och kan vara noggrannare i din sökning efter hästen med stort H.
 
Jag har inte läst alla svar!

Utifrån att hästen inte känns helt rätt hade jag sålt.

Det är otroligt mycket tid, pengar och engagemang vi lägger på vårt intresse..

Jag har ofta känt en viss nervositet/spänning vid all ridning och jag känner snabbt om hästen och jag kan ta hand om varandra. Det betyder inte att jag älskar filbunkar, jag har ridit många tokar. I de fall man känner att man är rädd, nä byt häst tycker jag!
 
Om jag vore du skulle jag ha ridit henne på bana för tränare till att börja med. Då lär ni känna varandra på ett bra sätt ridmässigt och du lär dig att jobba henne bra. Sedan skulle jag nog avvakta med uteritter till framåt våren. De flesta hästar är lite piggare/stissigare på vintern och det i kombination med att hon är rätt ny hos dig kan nog räcka för att det ska bli knepigt att vänja henne vid uteritter i nuläget. Så skulle jag tänka. :)
 
Jag har inte läst alla svar!

Utifrån att hästen inte känns helt rätt hade jag sålt.

Det är otroligt mycket tid, pengar och engagemang vi lägger på vårt intresse..

Jag har ofta känt en viss nervositet/spänning vid all ridning och jag känner snabbt om hästen och jag kan ta hand om varandra. Det betyder inte att jag älskar filbunkar, jag har ridit många tokar. I de fall man känner att man är rädd, nä byt häst tycker jag!

Lite så känner jag med och någonstans gnager en tanke om att detta kan gå illa..
Första gången visade jag att "vill du inte gå mer ska jag bara hoppa av så kan vi gå tillsammans." Men hon ville då dra hem och inte stå still så jag kunde hoppa av.
Då åkte jag i backen istället tyvärr...
 
Om jag vore du skulle jag ha ridit henne på bana för tränare till att börja med. Då lär ni känna varandra på ett bra sätt ridmässigt och du lär dig att jobba henne bra. Sedan skulle jag nog avvakta med uteritter till framåt våren. De flesta hästar är lite piggare/stissigare på vintern och det i kombination med att hon är rätt ny hos dig kan nog räcka för att det ska bli knepigt att vänja henne vid uteritter i nuläget. Så skulle jag tänka. :)

Ja på banan är hon en dröm, jag är inte någon bra ryttare direkt. Det jag ägnat mina år åt är unghästar och mycket uteritter där vi ändå sätter framåtanda, galoppfattningar, bärighet mm.
Men hon får tillomed mig att glänsa på banan! Väldigt bärig av naturen och hon är mjuk och riktigt rolig att rida där :)

Men tanken är att rida lektioner för bådas utveckling!
 
Ber om ursäkt om jag låter negativ!

Hade jag vetat det jag vet om henne nu hade jag inte köpt henne.

Har ändå haft en ganska bra radar innan vad jag klarar av och inte.
Som när någon ber mig om hjälp och jag känner direkt att hästen har för mycket dåliga erfarenheter. Då tackar jag nej
Sälj.
Det är inget nederlag eller så att sälja. Ibland blir det bara inte som man tänkt sig.
 
Ja på banan är hon en dröm, jag är inte någon bra ryttare direkt. Det jag ägnat mina år åt är unghästar och mycket uteritter där vi ändå sätter framåtanda, galoppfattningar, bärighet mm.
Men hon får tillomed mig att glänsa på banan! Väldigt bärig av naturen och hon är mjuk och riktigt rolig att rida där :)

Men tanken är att rida lektioner för bådas utveckling!

Men var det inte så att du ville ha en häst som rörde sig utöver det vanliga för att du ville tävla? För isåfall så hade jag satt igång och tränat. Ju mer hon kommer igenom i kroppen desto mer lugnare och ridbar kommer hon bli ute. Så är det med min Grå. Jag rider inte ut på honom efter några vilodagar direkt för då är han extra vaksam och Tittig och flyktig. Men efter jag ridit igenom honom ett par dgr blir det betydligt enklare och lugnare för oss båda.

Rider du överhuvudtaget nu eller vad gör du med henne? Känner du att du kan komma till riktig ridning på banan där hon får jobba ordentligt och bli lite trött?
 
Men var det inte så att du ville ha en häst som rörde sig utöver det vanliga för att du ville tävla? För isåfall så hade jag satt igång och tränat. Ju mer hon kommer igenom i kroppen desto mer lugnare och ridbar kommer hon bli ute. Så är det med min Grå. Jag rider inte ut på honom efter några vilodagar direkt för då är han extra vaksam och Tittig och flyktig. Men efter jag ridit igenom honom ett par dgr blir det betydligt enklare och lugnare för oss båda.

Rider du överhuvudtaget nu eller vad gör du med henne? Känner du att du kan komma till riktig ridning på banan där hon får jobba ordentligt och bli lite trött?

Nej inte direkt, jag ville ha en trygg individ att utvecklas med. Sen var hon lite utöver det vanliga men det kände jag bara som lyx jag ville unna mig!

Jag visste att vintern skulle innebära sämre underlag på banan än vad som behövs för att hon skulle få utlopp för sin energi och tanken var då att komma ut på vägarna här och kunna galoppera fram i bra tempo, muskla henne, stärka henne där och sen till våren kunna investera i en transport för att då börja åka på träningar.

Tyvärr tycker jag banan är liten och hon är ganska rörlig fram, då vill jag inte rida för mycket på böjt spår när hon inte är stark nog. Jag har ridit ganska mycket där i skritt/trav även övergångar till galopp och sen tömkört.
 
Nej inte direkt, jag ville ha en trygg individ att utvecklas med. Sen var hon lite utöver det vanliga men det kände jag bara som lyx jag ville unna mig!

Jag visste att vintern skulle innebära sämre underlag på banan än vad som behövs för att hon skulle få utlopp för sin energi och tanken var då att komma ut på vägarna här och kunna galoppera fram i bra tempo, muskla henne, stärka henne där och sen till våren kunna investera i en transport för att då börja åka på träningar.

Tyvärr tycker jag banan är liten och hon är ganska rörlig fram, då vill jag inte rida för mycket på böjt spår när hon inte är stark nog. Jag har ridit ganska mycket där i skritt/trav även övergångar till galopp och sen tömkört.
Känns lite som att du glömmer att den där "lyxen" med lite utöver det vanliga är något som behöver tas med i beräkningen, att det kanske behövs mer tid till att hitta knapparna om det... eh finns mer under huven (?), i brist på bättre formuleringar.
 
Men var det inte så att du ville ha en häst som rörde sig utöver det vanliga för att du ville tävla? För isåfall så hade jag satt igång och tränat. Ju mer hon kommer igenom i kroppen desto mer lugnare och ridbar kommer hon bli ute. Så är det med min Grå. Jag rider inte ut på honom efter några vilodagar direkt för då är han extra vaksam och Tittig och flyktig. Men efter jag ridit igenom honom ett par dgr blir det betydligt enklare och lugnare för oss båda.

Rider du överhuvudtaget nu eller vad gör du med henne? Känner du att du kan komma till riktig ridning på banan där hon får jobba ordentligt och bli lite trött?

Precis sån är min med. Skulle inte få för mig öht att rida ut på min själv (och i mörker) efter några dagar med vila/lättare jobb. Det går okej med sällskap även om det inte alltid är världens trevligaste tur. Men själv? Nepp. Det är inte trevligt alls, varken för mig eller honom och jag liknar det med ett självmordsuppdrag. :nailbiting:

Jag tror ett stort problem just med ts och hennes häst är just det att det blir lite av en ond cirkel. Det finns just nu dåligt med möjligheter att jobba igenom riktigt ordentligt (pga underlag och väder) och göra henne trött och därmed få bättre förutsättningar för att komma ut. Jag vet att jag just nu kämpar med det men jag får ta det som det kommer, det är som det är. Men uteritt nu, själv i mörker? Jag dör hellre!
 
Känns lite som att du glömmer att den där "lyxen" med lite utöver det vanliga är något som behöver tas med i beräkningen, att det kanske behövs mer tid till att hitta knapparna om det... eh finns mer under huven (?), i brist på bättre formuleringar.

Ja jag har köpt fel häst :)
 
Precis sån är min med. Skulle inte få för mig öht att rida ut på min själv (och i mörker) efter några dagar med vila/lättare jobb. Det går okej med sällskap även om det inte alltid är världens trevligaste tur. Men själv? Nepp. Det är inte trevligt alls, varken för mig eller honom och jag liknar det med ett självmordsuppdrag. :nailbiting:

Jag tror ett stort problem just med ts och hennes häst är just det att det blir lite av en ond cirkel. Det finns just nu dåligt med möjligheter att jobba igenom riktigt ordentligt (pga underlag och väder) och göra henne trött och därmed få bättre förutsättningar för att komma ut. Jag vet att jag just nu kämpar med det men jag får ta det som det kommer, det är som det är. Men uteritt nu, själv i mörker? Jag dör hellre!

Då när jag provat (vet inte om du menar mig eller generellt)
Har jag sett till att hon rört sig ordentligt i paddock två dagar innan, sen ridit i paddock först för att sedan provat uteritt. Såklart inte i mörker :)

Mörker var promenader jag har försökt med då jag skulle försöka aktivera henne och skapa ett bra band tillsammans med henne ute ensamma tillsammans
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 139
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 388
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp