Fortsätta eller sluta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta hästköp blev inte som jag tänkt mig, kan inte skylla någon annan än mig själv! Hästen var okomplicerad hos beridare och vi läser in olika i ordets betydelse har jag även märkt.

Tankarna snurrar. Äntligen har jag hittat det perfekta stallet och det enda jag vill är att rida ut och oftast ensam. Älskar att komma ut i skogen på det sättet, gärna med hunden också. I mörker som i ljus.

Nu vill inte min häst det alls. Jag ska gå promenader månaden ut är tanken men är oftast ute när det är mörkt och det gör henne väldigt hoppig, osäker.
Nu har jag tyvärr blivit rädd för att hantera henne... igår fastnade jag i repet med fingret och det är nog ingen fara men det blir inte harmoniskt.
Ibland tycker hon promenader är kul men då om vi håller oss i närheten av stallet.

Jag vet inte men jag skäms att vi inte passar ihop och jag funderar på att sälja?
Hon är ju frisk och snäll!

Jag har redan haft 4 hästar i mitt liv innan och det känns mycket? Jag borde hittat rätt?

Det var rätt med mitt första sto men då satte ekonomin stop, allt föll.
Sen haflingern som jag saknar så :heart då ville jag sälja för att ha en piggare häst och det fick jag, med råge! Hon var även skadad till och från så red gjorde jag 8 gånger under det året, sen slutade det med att jag åkte av och bröt foten.
Sen travaren, 4år som skulle slaktas om hon inte hittade ett nytt hem. Hon blev verkligen jättefin och vi tog oss igenom ett brutet griffelben och ganska lång boxvila. Men hon var tittig ute, hela tiden på tårna! Där kunde jag inte ha med min hund då hon inte alls respekterade henne.
Såldes dock till det perfekta hemmet :)

Ja, ordbajsande... men mycket tankar.

Så nu tänker jag nog sälja. Har en plats hos en utbildare i början av mars.
Har inte råd att ha henne där för länge då jag lagt endel pengar på inköpet men jag borde ge henne de bästa förutsättningarna genom att göra så?
Så hon hittar ett hem där hon får stanna.

Sen vet jag inte, ska man leta häst igen?
Eller ska man sluta med detta.. känns lite hopplöst ibland
 

Om du känner att du vill ha häst tycker jag du ska leta efter den rätta hästen :)
Eller kan det kännas bättre att vara medryttare kanske?

Jag har varit det många år och tyvärr trivs jag inte riktigt med det.

Jag gillar att lägga upp träning, köpa utrustning, pyssla, ha en fin frisk häst som utvecklas även om jag mest rider i skogen :)
Tanken var att ha en lugnare, lite "lättare" häst jag kan lasta själv och åka iväg med. Vill gärna åka på träningar, vissa anordnade uteritter, vissa typer av "hunt", träna terräng (på låg höjd :D)
Även lasta och åka till vänner och rida ut tillsammans.
Eller ja, det är iaf drömmen!
 
Kan du inte försöka rida ut med andra nu i början för att sedan rida ut själv kortare svängar? Har ni stått länge där eller är stall och omgivning nytt?

Har ridit ut med de andra 4 gånger ca och det är inga problem :)
De rider oftast när jag jobbar då de själva jobbar när jag är ledig.

Omgivningarna känner jag till sen innan, ridit där under tiden jag hade mina tre första hästar :)
 
Älskar att komma ut i skogen på det sättet, gärna med hunden också. I mörker som i ljus.

Nu vill inte min häst det alls. Jag ska gå promenader månaden ut är tanken men är oftast ute när det är mörkt och det gör henne väldigt hoppig, osäker.

Jag tycker det inte alls är konstigt att en nyinköpt häst inte vill gå ifrån stallkompisar/ sällskap när det är mörkt ute. Eller känner sig osäker på promenader i mörker, eller om så är på dagtid ensam.
Om hästen är lugn i närområdet så får man gå där-om så fram och tillbaka- och gradvis utöka längden från stallet, blir bara galet om man som hästägare ska framkalla oron i onödan.

Har ingen is i magen längre? vänta och ta det lugnt? träna o skaffa kontakt och inge förtroende? Men det är klart har man seriöst provar´t 6-12 månader och inget släpper då kan man nog inte rida ut själv med den hästen i skogen. Men att tvinga ut den nu så den blir orolig, inget bra läge för framtida önskat förtroende.
 
Jag tycker det inte alls är konstigt att en nyinköpt häst inte vill gå ifrån stallkompisar/ sällskap när det är mörkt ute. Eller känner sig osäker på promenader i mörker, eller om så är på dagtid ensam.
Om hästen är lugn i närområdet så får man gå där-om så fram och tillbaka- och gradvis utöka längden från stallet, blir bara galet om man som hästägare ska framkalla oron i onödan.

Har ingen is i magen längre? vänta och ta det lugnt? träna o skaffa kontakt och inge förtroende? Men det är klart har man seriöst provar´t 6-12 månader och inget släpper då kan man nog inte rida ut själv med den hästen i skogen. Men att tvinga ut den nu så den blir orolig, inget bra läge för framtida önskat förtroende.

Ja det hoppas jag inte att jag gjort, märker jag att hon blir orolig så pressar jag såklart inte gränserna.

Igår var hon spänd/nervös i paddocken och den ligger precis i anslutning till stallet. Jag tycker ju jag tagit det lugnt :confused:
Absolut inte tvingat henne till något
 
Ja det hoppas jag inte att jag gjort, märker jag att hon blir orolig så pressar jag såklart inte gränserna.

Igår var hon spänd/nervös i paddocken och den ligger precis i anslutning till stallet. Jag tycker ju jag tagit det lugnt :confused:
Absolut inte tvingat henne till något
Jag tycker du ska ta hjälp av en ridlärare. Det är synd om hästar som blir vandringspokaler. Regelbunden hjälp av ridlärare. Jag tror det löser sig.
 
Jag tycker du ska ta hjälp av en ridlärare. Det är synd om hästar som blir vandringspokaler. Regelbunden hjälp av ridlärare. Jag tror det löser sig.

Oj det har hon ju direkt inte blivit? Eller hur menar du?

Jag får redan hjälp och ska ta mer hjälp är tanken :)
Men ett utbildningsstall är inte hjälp menar du?
 
Om du verkligen gillar hästen och vill försöka så hade jag satt en tidsgräns och fört dagbok för att se om det går framåt. Det är lätt hänt när man är mitt i det att man tycker det är bara skit och inget fungerar.
Annars ser jag inget nederlag i att sälja och hitta en häst som passar bättre. Det ska vara roligt att ha häst.
 
Tack :)
Ja jag har instagram som en liten dagbok!
Jag har en plats för henne hos en tjej för utbildning i början av Mars så får se om hon får åka dit eller inte.

Eftersom jag fått reda på att hon ridits mest i paddock/ridhus kanske det finns någon mer träning/tävlingsintresserad som skulle passa henne bättre har jag tänkt.
Istället för att fortsätta försöka rida ut ensam så kanske man ska låta henne slippa istället.
 
Oj det har hon ju direkt inte blivit? Eller hur menar du?

Jag får redan hjälp och ska ta mer hjälp är tanken :)
Men ett utbildningsstall är inte hjälp menar du?
Jag trodd du skulle sälja en nyinköpt häst men jag kan ha missförståttt.

Jag fattar inte riktigt överhuvudtaget tror jag. Jag avslutar. Ett utbildningstall som ska utbilda hästen hjälper väl inte dig? Du behöver hjälp i ditt stall hos dig med din häst. Problemet är väl inte med en professionell ryttare utan med dig som ryttare?.
 
Jag trodd du skulle sälja en nyinköpt häst men jag kan ha missförståttt.

Jag fattar inte riktigt överhuvudtaget tror jag. Jag avslutar. Ett utbildningstall som ska utbilda hästen hjälper väl inte dig? Du behöver hjälp i ditt stall hos dig med din häst. Problemet är väl inte med en professionell ryttare utan med dig som ryttare?.

Ja hon köptes för 3 månader sen men för att bli en vandringspokal är väl om hon byter ägare upprepade gånger?

Ett utbildningsstall är en hjälp för försäljning och förhoppningsvis ett bättre hem tänkte jag
 
Är du säker på att hästen bara inte är "ny " ? Om hon ni fungerade bra att rida ut hos förra ägaren ?
Jag hade en sån häst för många år sen. Jag provade henne hos säljaren. Vi red ut ensamma hon och jag på en lååång tur i alla gångarter helt okomplicerad pigg men snäll. När jag tog hem henne blev hon som en åsna första året. I början ville hon inte lämna stallplanen i slutet av året kunde hon stanna och leka åsna någon enstaka gång under ridturen. Efter första året var hon samma häst som jag provred hos säljaren även hos mig.
 
Jag tycker du ska ta hjälp av en ridlärare. Det är synd om hästar som blir vandringspokaler. Regelbunden hjälp av ridlärare. Jag tror det löser sig.
Vad ska en ridlärare göra ? Dom lär ut ridning inte hanterar hästar som inte är trygga ute i naturen.
 
Ja hon köptes för 3 månader sen men för att bli en vandringspokal är väl om hon byter ägare upprepade gånger?

Ett utbildningsstall är en hjälp för försäljning och förhoppningsvis ett bättre hem tänkte jag
Ett utbildningsstall är ofta rörigare än iallafall mitt extremt lugna stall, dvs många privatstall. Det är klart det finns nivåer men hästen har ingen ägare som pysslar etc. Det är klart klara du inte av hästen så går det inte men börja kanske med att promenera en halvtimme och sen rid hem . Bra hjälmlampor på natten så blir det junästan som på dagen. Sen börjar du rida ut runt stallet i större och större vändor. Det löser sig men du måste ju försöka så länge hästen inte är farlig för dig. Du har köpt en kompis som du tycker om. Svik den inte nu. Rid ut i sällskap. Benågon köra dig och hästen en timmes ridtur och så rider du hem. Ta hjälp hemma hos dig med en standardridlärare. Inte något dyrt långt bort utan granridhuset, typ.
 
Vad ska utbildaren göra med hästen? Som jag förstått vill du få en trygg häst att rida ut på? Eller lämnar du på utbilning inför ev försäljning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 125
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 339
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp