Fortsätta eller sluta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta hästköp blev inte som jag tänkt mig, kan inte skylla någon annan än mig själv! Hästen var okomplicerad hos beridare och vi läser in olika i ordets betydelse har jag även märkt.

Tankarna snurrar. Äntligen har jag hittat det perfekta stallet och det enda jag vill är att rida ut och oftast ensam. Älskar att komma ut i skogen på det sättet, gärna med hunden också. I mörker som i ljus.

Nu vill inte min häst det alls. Jag ska gå promenader månaden ut är tanken men är oftast ute när det är mörkt och det gör henne väldigt hoppig, osäker.
Nu har jag tyvärr blivit rädd för att hantera henne... igår fastnade jag i repet med fingret och det är nog ingen fara men det blir inte harmoniskt.
Ibland tycker hon promenader är kul men då om vi håller oss i närheten av stallet.

Jag vet inte men jag skäms att vi inte passar ihop och jag funderar på att sälja?
Hon är ju frisk och snäll!

Jag har redan haft 4 hästar i mitt liv innan och det känns mycket? Jag borde hittat rätt?

Det var rätt med mitt första sto men då satte ekonomin stop, allt föll.
Sen haflingern som jag saknar så :heart då ville jag sälja för att ha en piggare häst och det fick jag, med råge! Hon var även skadad till och från så red gjorde jag 8 gånger under det året, sen slutade det med att jag åkte av och bröt foten.
Sen travaren, 4år som skulle slaktas om hon inte hittade ett nytt hem. Hon blev verkligen jättefin och vi tog oss igenom ett brutet griffelben och ganska lång boxvila. Men hon var tittig ute, hela tiden på tårna! Där kunde jag inte ha med min hund då hon inte alls respekterade henne.
Såldes dock till det perfekta hemmet :)

Ja, ordbajsande... men mycket tankar.

Så nu tänker jag nog sälja. Har en plats hos en utbildare i början av mars.
Har inte råd att ha henne där för länge då jag lagt endel pengar på inköpet men jag borde ge henne de bästa förutsättningarna genom att göra så?
Så hon hittar ett hem där hon får stanna.

Sen vet jag inte, ska man leta häst igen?
Eller ska man sluta med detta.. känns lite hopplöst ibland
 

Ja om hästen har stått på en större anläggning tidigare är det kanske så den trivs bäst och blir lugnast av. Jag flyttade från ett mindre stall 8 hästar till ett större 18 hästar och 2 av mina 3 trivs märkbart mkt bättre och den ena är mkt lugnare i all hantering. Min gamle 27 åring som krubbitit hela sitt liv slutade med det? Jäkligt märkligt...

Ja det är ju det jag har haft svårt att fatta med men sen när jag tänker ett par gånger till, varför inte?
Det är säkert tryggt, blir som en bubbla med flera hästar som rör sig omkring en.
 
Jag hade missat att det endast fanns 2 andra hästar på gården. Hästar som går i små flockar utvecklar tyvärr oftare någon form av separationsångest, enligt min erfarenhet. Särskilt den första tiden på ett nytt ställe kan vara skrämmande för en häst som är van att vara omgiven av många andra hästar dygnet runt...

Men mtp det så tycker jag att du behöver ta ett snack med din stallägare och berätta läget, att det har strulat till sig helt med uteritterna och du funderar allvarligt på att sälja hästen pga det. Fråga sedan om de skulle kunna tänka sig att hjälpa dig genom att rida ut tillsammans ett par dagar i veckan. Är det någorlunda schyssta människor så borde de ställa upp på detta tills din häst fått in vanan att rida ut och ni blivit tillräckligt trygga för att testa på att rida själv igen.

Massa lycka till oavsett! Hoppast du hittar en bra lösning för både dig och din häst.

Tack! de är 4st + min men bara två som rids.
Alla är över 20år :D pensionärsstall
 
Jag tycker allt är jobbigt med detta tyvärr och därav blir jag känslig när det ifrågasätts om jag vill hennes bästa eller ej, om jag ger upp för lätt eller ej.. förstår att man inte alltid får de svaren man vill men jag tycker nog jag alltid tänkt på henne först.

Än så länge är det tankar och ingen direkt handling mer än att jag ber om hjälp kontinuerligt, pratat med tidigare ägare och säljare.
 
Jag tycker allt är jobbigt med detta tyvärr och därav blir jag känslig när det ifrågasätts om jag vill hennes bästa eller ej, om jag ger upp för lätt eller ej.. förstår att man inte alltid får de svaren man vill men jag tycker nog jag alltid tänkt på henne först.

Än så länge är det tankar och ingen direkt handling mer än att jag ber om hjälp kontinuerligt, pratat med tidigare ägare och säljare.
Du tycker ju någonstans om hästen. Du hade förhoppningar när du köpte. Du tycker det känns fel. Såklart det är jobbigt! Det är ju ett levande djur man tycker om.

Jag tycker att du har fått svar på hela skalan: från sälj till kämpa på!

I slutändan är det du som bestämmer. Jag/någon annan kanske hade gjort precis tvärtom.
 
Som jag fattat det har den förr gått kortare tid i hage. Och nu betydligt fler timmar ihop med sina nya kompisar och då trygghet efter flytten och den ev läskigheten i den omställningen.
När de står på stora anläggningar blir det ofta ett mer naturligt skiftande av olika individer de fokuserar på. Hästar går in och ut och de lär sig hantera separationen från övriga på ett annat sätt, just iom att det sker ofta och det finns andra kvar.
När de går i liten grupp på inte ens en handfull hästar blir det ofta så att en redan osäker häst knyter an hårdare till de i den lilla gruppen och har en förhöjd konstant ängslan kring separationer etc.
Det finns en hel del sätt att arbeta med separationsångest och allmän ängslan, att kunna rida ut på en sån häst etc.
Så VILL du kämpa och har bra hjälp och råd att ta den hjälpen så finns det folk som arbetar med just såna problem. Och därför kan just sånt bättre än vanliga bokstavstränare.
Det finns ju såna som tar emot hästar och kan arbeta just riktat med uterittsproblemen.
 
Min redan nämnda häst kunde aldrig koppla av när hon stod i ett litet stall, hon var den som hela tiden höll vakt mot tigrar och varulvar men när jag fattade varför en häst jag ägt i många år blev så förändrad bytte vi till ett större stall och hon vara samma pigga men lugna häst som alltid. Hon behövde fler hästar för att kunna slappna av.
 
Som jag fattat det har den förr gått kortare tid i hage. Och nu betydligt fler timmar ihop med sina nya kompisar och då trygghet efter flytten och den ev läskigheten i den omställningen.
När de står på stora anläggningar blir det ofta ett mer naturligt skiftande av olika individer de fokuserar på. Hästar går in och ut och de lär sig hantera separationen från övriga på ett annat sätt, just iom att det sker ofta och det finns andra kvar.
När de går i liten grupp på inte ens en handfull hästar blir det ofta så att en redan osäker häst knyter an hårdare till de i den lilla gruppen och har en förhöjd konstant ängslan kring separationer etc.
Det finns en hel del sätt att arbeta med separationsångest och allmän ängslan, att kunna rida ut på en sån häst etc.
Så VILL du kämpa och har bra hjälp och råd att ta den hjälpen så finns det folk som arbetar med just såna problem. Och därför kan just sånt bättre än vanliga bokstavstränare.
Det finns ju såna som tar emot hästar och kan arbeta just riktat med uterittsproblemen.

Ja precis! det tar nog ett tag innan hon vänjer sig vid detta.
Tycker det är kul att hon tar sig fram så väl i hagen, vi brukar leka endel där :) Då kan hon följa mig ganska långt från de andra lös. Så busar hon med hunden

Jag ska ta det steg för steg och inte stressa :heart
 
Min redan nämnda häst kunde aldrig koppla av när hon stod i ett litet stall, hon var den som hela tiden höll vakt mot tigrar och varulvar men när jag fattade varför en häst jag ägt i många år blev så förändrad bytte vi till ett större stall och hon vara samma pigga men lugna häst som alltid. Hon behövde fler hästar för att kunna slappna av.

Okej, jag hoppas inte det är så för oss för jag skulle inte trivas då tyvärr.. :crazy:
 
Okej, jag hoppas inte det är så för oss för jag skulle inte trivas då tyvärr.. :crazy:

Det finns diverse metoder att arbeta med sån problematik. Men det lärs i stort sett aldrig ut av vanliga bokstavstränare. Därav finns det en uppsjö hästar som man anser inte går att göra något åt. Det finns för dålig kunskap även hos utbildade tränare kring hur man påverkar hästen mentalt när det är individer som inte funkar i standardmall.
 
@Nepenthe har full förståelse för att alla människor inte trivs i jättestora stall osv.
Men det finns ju olika stall ändå utifrån det . Kanske fler än 5 hästar men för den skull inte 20+ och med mera rutiner för hästarna .
I min erf så ju färre hästar och mindre ”intryck” dagligen på gården, desto mer skyddad verkstad blir det och en del hästar blir då känsligare för ombyten i rutiner och intryck allmänt.

Även om det känns rätt för oss som människor att hästen mår bäst ute 16+ timmar om dagen på stora arealer osv, så är det ju inte riktigt så enkelt att alla hästar trivs/fungerar bäst med det utifrån att hästarna kan ha vant sig med annat tidigare, och att vi helst, dessutom, vill använda dem till det vi vill, samtidigt som hästen mår bra och funkar utan att vänta i flera månader, år på att hästen ska fatta/vänja sig vid vad som på papper är ”bäst för den” .
 
@Nepenthe har full förståelse för att alla människor inte trivs i jättestora stall osv.
Men det finns ju olika stall ändå utifrån det . Kanske fler än 5 hästar men för den skull inte 20+ och med mera rutiner för hästarna .
I min erf så ju färre hästar och mindre ”intryck” dagligen på gården, desto mer skyddad verkstad blir det och en del hästar blir då känsligare för ombyten i rutiner och intryck allmänt.

Även om det känns rätt för oss som människor att hästen mår bäst ute 16+ timmar om dagen på stora arealer osv, så är det ju inte riktigt så enkelt att alla hästar trivs/fungerar bäst med det utifrån att hästarna kan ha vant sig med annat tidigare, och att vi helst, dessutom, vill använda dem till det vi vill, samtidigt som hästen mår bra och funkar utan att vänta i flera månader, år på att hästen ska fatta/vänja sig vid vad som på papper är ”bäst för den” .

Ja det är klart!
Då kanske jag säljer isåfall om jag skulle komma fran till att det är därför hon är osäker.
Just nu vill jag se om hon kan landa lite först.

Jag har varit i de flesta stall runt stan och misstrivts ENORTM så jag velat sluta med hästar. Det är skitsnack och dålig fokus på säkerthet/hästarnas bästa. Dåligt foder, folk fyller inte vatten mm mm mm
 
Ja det är klart!
Då kanske jag säljer isåfall om jag skulle komma fran till att det är därför hon är osäker.
Just nu vill jag se om hon kan landa lite först.

Jag har varit i de flesta stall runt stan och misstrivts ENORTM så jag velat sluta med hästar. Det är skitsnack och dålig fokus på säkerthet/hästarnas bästa. Dåligt foder, folk fyller inte vatten mm mm mm

Önskar dig lycka till oavsett hur du väljer 😄

Himla tråkigt oavsett att du ställs inför problematiken och att hästköpet känns jobbigt och misslyckat .
 
Ja det är ju det jag har haft svårt att fatta med men sen när jag tänker ett par gånger till, varför inte?
Det är säkert tryggt, blir som en bubbla med flera hästar som rör sig omkring en.

Min fröken är en lugn, rar sak. Motor och nerv men inte på fel sätt. Hade eget stall när jag köpte. Hon och en till. Inga problem. Flyttade till ställe med 10 hästar på lösdrift. Hon tog månader på sig att landa men sen lugn och trygg - dock ovanligt tittig ute.

Sen flytt till litet lugnt stall med 5 hästar. Stod bara där 2 månader och hon landade aldrig. Vi flyttade hastigt igen av diverse anledningar. Till ett stall med totalt 17 hästar. Mycket liv och rörelse. Redan första kvällen så såg man hur lugnet återvände hos hästen. Och det har fortsatt vara min lugna coola (bara stått där en dryg vecka men hon är som hon alltid bott där)

Så jag har lärt mig att VÄLDIGT litet och lugnt, dvs typ 2 i eget stall ELLER rejält stort är vad hon trivs med. Mittemellan ska jag verkligen undvika, hon mår inte bra av det.
 
Menar inte lägga mig i hur du gör, men snälla akta dig för att låta hunden leka med hästen i hagen. :heart Jag såg en fruktansvärd olycka en gång som sitter kvar på näthinnan. En hund och en häst lekte och hade jättekul... tills hästen fick in en riktig fullträff på hunden. Det gick inget bra. :cry:
 
Ja det är klart!
Då kanske jag säljer isåfall om jag skulle komma fran till att det är därför hon är osäker.
Just nu vill jag se om hon kan landa lite först.

Jag har varit i de flesta stall runt stan och misstrivts ENORTM så jag velat sluta med hästar. Det är skitsnack och dålig fokus på säkerthet/hästarnas bästa. Dåligt foder, folk fyller inte vatten mm mm mm

Det finns inget mellanting du kan flytta till? Tänker det är lättare att hitta ridsällskap i lite större stall.

Min häst har oxå varit och är väldigt svår, jag har insett att jag förmodligen aldrig kommer kunna rida ut själv på honom, iaf inte där jag står nu. På förra stället fungerade det hyffsat men där fanns skogen närmre, nu måste man skritta drygt 20 min för att komma till skogen och det är tydligen extremt skrämmande.. Även med sällskap så kan han kasta sig osv men det är mer hanterbart. Hur som så har han andra kvalitéer som gör att jag står ut med hans spookighet, som tex väldigt trevlig i all markhantering samt lastning och åka släp. I början så funderade jag mycket på att ge upp då jag åkte på några rejäla vurpor som dessutom kom helt utan förvarning. Självförtroendet var i botten, enda trösten var att även proffsen jag anlitade åkte av.. Jag är dock dålig på att ge upp...
 
Jag hanterar henne när jag är i fas och känner mig lugn och att det kommer bli roligt. Så jag hoppas inte det men det är ju svårt att säga..

Just nu kanske jag gör det...
Har använt samma metoder jag gjort på flera olika hästar men går som sagt bet här.

Jag tror jag har svårt att släppa vad jag trodde jag köpte.

Min kompis kommer ut i helgen och ska prova.
Jag ska såklart motionera henne dagarna innan nu och hon kommer börja i paddocken i dagsljus.
Min fetning. Kanske är det här du måste tänka om? Alla fungerar inte med standard 1A utan behöver något helt annat. Kanske måste du och hon hitta ett helt annat sätt att förhålla er till varandra? Jag ser de här hästarna som inte följer mallen som fantastiskt roliga utmaningar som man lär sig massor utav men det får såklart inte bli farligt eller obehagligt. Men, en tanke är alltså att ta ett steg tillbaka och fundera över vad som kan fungera istället. Vi är ju ofta inkörda i hur vi agerar och hur vi hanterar våra hästar och att ställas inför utmaningen att det där verkligen inte fungerar kan antingen göra att man lär sig massor och hittar helt nya sätt att integrera med varandra eller att man inser att man inte fungerar tillsammans och inser man att man inte fungerar tillsammans så är nog det bäst för båda parter att skiljas åt. Ingen ska ju behöva göra våld på sig själv. Jag tänker att förhållandet mellan häst och människa är lite detsamma som mellan människor, vi behöver ha liknande behov för att matcha varandra och vi behöver komplettera varandra. En som behöver massor av närhet kommer aldrig fungera med någon som inte vill ha närhet hur mycket man än försöker från båda håll så kommer en eller båda aldrig vara riktigt nöjda.
 
Det finns inget mellanting du kan flytta till? Tänker det är lättare att hitta ridsällskap i lite större stall.

Min häst har oxå varit och är väldigt svår, jag har insett att jag förmodligen aldrig kommer kunna rida ut själv på honom, iaf inte där jag står nu. På förra stället fungerade det hyffsat men där fanns skogen närmre, nu måste man skritta drygt 20 min för att komma till skogen och det är tydligen extremt skrämmande.. Även med sällskap så kan han kasta sig osv men det är mer hanterbart. Hur som så har han andra kvalitéer som gör att jag står ut med hans spookighet, som tex väldigt trevlig i all markhantering samt lastning och åka släp. I början så funderade jag mycket på att ge upp då jag åkte på några rejäla vurpor som dessutom kom helt utan förvarning. Självförtroendet var i botten, enda trösten var att även proffsen jag anlitade åkte av.. Jag är dock dålig på att ge upp...

Nu vet jag inte om det skulle hjälpa så vill prova i detta stall först.

Jag har tyvärr under mina år varit i de flesta stall runt min stad som både hästägare men mest medryttare och jag är så himla glad över detta jag står i nu.
Jag trivs nått enormt och litar på folket.
Jag tycker tyvärr det finns för många "mellan" stall där det är för mycket pass, för dåligt grovfoder, dålig ordning tyvärr.
Skulle hon trivas bättre i ett annat stall kommer jag tyvärr sälja henne.

Jag kan inte tumma för mycket på vad jag själv vill heller då det är mycket pengar, tid som man lägger ner på detta.
 
Min fetning. Kanske är det här du måste tänka om? Alla fungerar inte med standard 1A utan behöver något helt annat. Kanske måste du och hon hitta ett helt annat sätt att förhålla er till varandra? Jag ser de här hästarna som inte följer mallen som fantastiskt roliga utmaningar som man lär sig massor utav men det får såklart inte bli farligt eller obehagligt. Men, en tanke är alltså att ta ett steg tillbaka och fundera över vad som kan fungera istället. Vi är ju ofta inkörda i hur vi agerar och hur vi hanterar våra hästar och att ställas inför utmaningen att det där verkligen inte fungerar kan antingen göra att man lär sig massor och hittar helt nya sätt att integrera med varandra eller att man inser att man inte fungerar tillsammans och inser man att man inte fungerar tillsammans så är nog det bäst för båda parter att skiljas åt. Ingen ska ju behöva göra våld på sig själv. Jag tänker att förhållandet mellan häst och människa är lite detsamma som mellan människor, vi behöver ha liknande behov för att matcha varandra och vi behöver komplettera varandra. En som behöver massor av närhet kommer aldrig fungera med någon som inte vill ha närhet hur mycket man än försöker från båda håll så kommer en eller båda aldrig vara riktigt nöjda.

Ja det är inte en mall jag följt direkt utan olika saker jag lärt mig genom åren och de alla har varit väldigt olika individer.

Ja det är just det jag är rädd för, att just jag och hon inte passar alls ihop.. tyvärr

Just nu vet jag inte hur många steg tillbaka mer jag kan ta då jag mest övar på att stå ensam i gången korta stunder, ibland med sällskap och sen går promenader.
 
Ja det är inte en mall jag följt direkt utan olika saker jag lärt mig genom åren och de alla har varit väldigt olika individer.

Ja det är just det jag är rädd för, att just jag och hon inte passar alls ihop.. tyvärr

Just nu vet jag inte hur många steg tillbaka mer jag kan ta då jag mest övar på att stå ensam i gången korta stunder, ibland med sällskap och sen går promenader.
Nej det var inte så jag menade. Mer att man ofta har ett sätt som man har tagit till sig just för att det fungerar :) Ungefär som att man lär sig hur umgänge med människor fungerar så lär man sig ju hur umgänget med hästar fungerar. Sedan träffar man den där individen där det man vet, kan och därför gör inte alls stämmer. Med steg tillbaka menar jag inte det du nu gör rent praktiskt med hästen som att stå i gången utan hur du gör det. Vilken utstrålning, inställning och tanke brukar du ha i umgänget med hästar och kan du förändra det på något sätt som matchar din häst bättre? Som exempel lärde jag mig som barn att alltid gömma grimman bakom ryggen när hästen skulle hämtas i hagen för annars skulle hästen gå sin väg om hen förstod att hen skulle hämtas. Sedan träffade jag individer som inte var särskilt intresserade av att komma fram om jag inte hade grimman synlig men kom direkt om hen såg grimman för grimman betydde att något kul skulle hända, jag fick lära om. Jag lärde mig som barn att jag skulle gå rakryggad rakt mot hästen, visa pondus och makt men träffade senare individer som då (helt korrekt) läste mitt kroppsspråk som om jag ville att de skulle gå sin väg och jag fick lära om igen.
 
Nej det var inte så jag menade. Mer att man ofta har ett sätt som man har tagit till sig just för att det fungerar :) Ungefär som att man lär sig hur umgänge med människor fungerar så lär man sig ju hur umgänget med hästar fungerar. Sedan träffar man den där individen där det man vet, kan och därför gör inte alls stämmer. Med steg tillbaka menar jag inte det du nu gör rent praktiskt med hästen som att stå i gången utan hur du gör det. Vilken utstrålning, inställning och tanke brukar du ha i umgänget med hästar och kan du förändra det på något sätt som matchar din häst bättre? Som exempel lärde jag mig som barn att alltid gömma grimman bakom ryggen när hästen skulle hämtas i hagen för annars skulle hästen gå sin väg om hen förstod att hen skulle hämtas. Sedan träffade jag individer som inte var särskilt intresserade av att komma fram om jag inte hade grimman synlig men kom direkt om hen såg grimman för grimman betydde att något kul skulle hända, jag fick lära om. Jag lärde mig som barn att jag skulle gå rakryggad rakt mot hästen, visa pondus och makt men träffade senare individer som då (helt korrekt) läste mitt kroppsspråk som om jag ville att de skulle gå sin väg och jag fick lära om igen.

Ja det har du rätt i! Jag tänker endel på det och testar lite olika metoder.
Ibland upplever jag ju att hon slutar när jag ryter ifrån.
Men när jag väl kommer dit så blir jag trött på att jag "ska behöva" bli sträng.

Men sen är det allt runtomkring med att det är svårt att få ur henne energi nu pga vädret och att uteritterna inte fungerar.

Så då tar man det i bejakelse också.

Men i helgen kommer hon som jag tagit hjälp av innan, hon lyckades hitta en lucka och ska prova rida en runda när jag är kvar i stallet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 125
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 340
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp