Fortsätta på övningarna jag har?

S

Spider84

Behöver lite hjälp med "fanatasin".
Det är så att jag har tre övningar som jag gör med min häst till och från eftersom hon blir så jäkla het när vi hoppar.
Efter dessa övningar, som är till både för mig och hon, så kan jag rida henne med slaka tyglar och allt funkar bra.

Nåja övningar ser ut så här:
* Två bommar ligger på ca 7m avstånd. Här börjar man i skritt går över första bommen gör halt och fortsätter sedan. Varken ryttare eller häst ska "hoppa" över bommarna. Så gör man en gång i varje varv eller tills det att hästen (och ryttaren) tar det kolugnt. Då skiter man i halten tills allt är lugnt.
Sedan gör man samma sak i trav, för att sedan gå över i galopp när häst och ryttare kan ta sig över bommarna utan att hoppa, komma rätt på dem och bara ta det lugnt.
I galoppen får det funka utan halter. Funkar det inte: kolla över sitsen (om du hoppar) är allt rätt där gå ner i trav igen och börja om.

*Andra övningen: Man lägger ett ca 30cm hög bom mellan två hinderstöd (just för att få hinder känslan) på 12m avstånd. I mitten har man en bom på backen. Och så börjar man i skritt och går över, inget hoppande eller rusande, sedan i trav och till sist i galopp. Strular det i galoppen: kolla över sitsen och/eller ta ned det i trav. Här kan man sedan höja hindrena till önskad höjd, förslagsvis den man tävlar i. Hela tiden ska man komma rätt och ingen ska överhoppa hindrena.

*Tredje övningen:
Man sätter upp två små kryss mellan två hinderstöd på 18m avstånd och lägger in två bommar emellan (6m mellan alla bommar/hinder).
Här kan man börja i traven: allts ska gå lungt och ingen ska "hoppa" över hindren överdrivet. Sedan upp i galopp och så samma visa som i andra öveningen. Dessa hinder kan man ju göra om och höja om man så vill.

Dessa övningar är alltså följd övningar efter varandra och strular det i den ena ja då går man till den som låg före.
Första gången tog det mig en månad att klara första övningen i galopp. :angel: Och då var det jag för jag "hoppade" över bommarna vilket ledde till att min häst också gjorde det och då var det kört.

Nu brukar det ta mig 5minuter.

I vilket fall så undrar jag om det finns någon som har tips på ytterliggare en följdövning på detta.
Just att vi båda "hetsar" upp oss vid hoppningen och har problem med avståndsbedömning är det största problemet vi har så jag hade velat kunna bygga på med fler och svårare övningar hela tiden.
 
Tänkte bara säga att jag gjorde övning 2, och den var verkligen jättebra på min häst.
Hon kan ha lite bråttom över hindrena, men den var super! :)

Jag tog även bort bommen sen och höjde hinderna ganska rejält men hon låg kvar utan att stressa på. Tack för tipset! :bow: även om det inte var därför du skrev ut dom :smirk:
 
:D
Vad bra att det hjälper!
Jag håller på att bli knäpp just nu för vi kommer aldrig rätt på hindrena oavsett storlek och hur jag försöker göra.
Men om jag drar upp det i omhoppningstempo och gör snäva svängar till hindrena då är det ovanligt att vi kommer fel, men så kan jag ju inte rida hela tiden!

Måste hitta en transport att låna sedan en hoppsadel och efter det en hopptränare. Yes, vilken kort lista. :crazy:
 
du kan lägga in volter, före, efter och mittemellan hindren. Det tränar ju så att hänsten lyssnar på dig och inte tar för givet attd et är "fritt fram" och hoppa nästa hinder.
 
Hm...ja.
Jag har tränat så rätt mycket eftersom vi just kommer rätt då, men problemet kommer ju när hon får komma rakt på hindret och kan se det lång i förväg.
Det har faktiskt hänt på tävling att jag mitt emellan två hinder (på rak linje) har gjort en båge ut för att komma så som jag vill på hindret efter.

Behöver jag ens säga att folk funderade på vad jag höll på med? :angel: :devil:

Fast man kanske ska träna så mycket i långa perioder för att sedan testa om det har hjälpt? :confused:
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp