Fortsättning på bildtråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.

pepp

Trådstartare
Fortsätter väl här :)
IMG_20210202_203139_657.jpg
 
Vet du varför de började göra semlor? Är nyfiken på hur det kom sig.
Nej, jag har faktiskt ingen aning! Ägarna är från Ukraina av alla ställen, så de har ingen koppling till Sverige såvitt jag vet. Min egen teori är att allt kopplat till Skandinavien är väldigt trendigt här sen typ 5 år tillbaka, och en hel del svenska bakverk har varit med i media på olika sätt och vis (tror till och med att de gjorde semlor på Great British Bake Off något år), så de har kanske fått idén på det sättet.
 
3 februari - dagen då ett bageri i Glasgow började sälja semlor och gjorde undertecknad (samt alla andra svenskar i Glasgow) extremt lycklig. Semlor är utan tvekan det bakverk jag saknat mest under mina 10 år som utlandsboende!

Visa bifogad fil 64257
Jag inser förresten nu hur OTROLIGT svensk den där bilden är:

1) Svensk person med de stereotypiska blå ögonen och blont hår
2) Semla
3) Tröja från H&M
4) Bordsunderlägg från Svenskt Tenn
5) Assiett från Rörstrand
6) Glas från Ikea
7) Zoegas-kaffe i glaset
8) Oatly i kaffet

Det finns banne mig inte en enda sak på den där bilden, tagen utomlands, som inte är svensk :rofl: Inte visste jag att jag var SÅ patriotisk...
 
Nej, jag har faktiskt ingen aning! Ägarna är från Ukraina av alla ställen, så de har ingen koppling till Sverige såvitt jag vet. Min egen teori är att allt kopplat till Skandinavien är väldigt trendigt här sen typ 5 år tillbaka, och en hel del svenska bakverk har varit med i media på olika sätt och vis (tror till och med att de gjorde semlor på Great British Bake Off något år), så de har kanske fått idén på det sättet.

Tja, vikingarna röjde ju runt där, så... :rofl:
 
Jag inser förresten nu hur OTROLIGT svensk den där bilden är:

1) Svensk person med de stereotypiska blå ögonen och blont hår
2) Semla
3) Tröja från H&M
4) Bordsunderlägg från Svenskt Tenn
5) Assiett från Rörstrand
6) Glas från Ikea
7) Zoegas-kaffe i glaset
8) Oatly i kaffet

Det finns banne mig inte en enda sak på den där bilden, tagen utomlands, som inte är svensk :rofl: Inte visste jag att jag var SÅ patriotisk...

Enda som fattas är en bild på Hans Majestät Konungen på väggen :angel: :laugh:

Men med tanke på era separatister kanske det skulle vara mer accepterat än en bild på Her Majesty The Queen :D
 
Spridning av svensk kultur :love:

Edit: Jag hoppas verkligen det var med mandelmassa (under förutsättning att du inte är allergisk då, då är annan fyllning godkänd). Plus att jag undrar om sambon gillade dem? :D
Missade detta men JA, självklart med mandelmassa! Allt annat är hädelse! Och ja, sambon glufsade glatt i sig. Annars hade HAN fått sova i soprummet :D

Fun fact dock: Tydligen har Estland ett svar på semlor som heter Vastlakukkel, där man istället för mandelmassa har i just sylt (hjortronssylt eller rönnbärssylt). Sådana säljer de också på detta ställe och jag var liiite nervös för att jag skulle ha fått hem en sådan istället eftersom de ser precis likadana ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Fristående fortsättning på tråden ”Operation X dokumentär på Helgstrand Dressage”, om avarter och hemskheter inom dressyrens värld och...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
54 684
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
428
Senast: Otherside
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Hermelin
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
29 391
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp