Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Ser ju ut som ett bett jag vet är vanlig inom travet. (Believ me or not) Ska se efter om jag hittar några bilder. ;)
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Men vid närmare eftertanke tänkte jag ju på Halfcheek bettet.

Ser dock inte hur bettet är fäst vid nosgrimman? Jag skulle aldrig tro att den var fäst ö.h.t. :confused:

Det enda jag skulle kunna tänka ut med min awseomefantasi just nu är att man trätt nosremmens "nackstycke" igenom bettets översta ring.
Inte för att jag förstår vad det skulle vara så bra för, eftersom en förhållning skulle ge i stort sett samma effekt på nacken som det redan gör. Skulle göra bettet mer stabilt kanske. Äeh jag har ingen aning...:angel:
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

nej men jag kanske formularade mig fel för jag menade hela tiden att nosgrimman gick igenom ringen;) Ser också nu när man ser på närmre håll att det inte var någon remontnosgrimma det handlade om, men det var inte så lätt att se live för dom var så långt bort från mig:D Men borde det inte inverka på nosryggen också? att det blir ett tryck som om det var något slags hackamore kombinationsbett :angel: haha jag har ingen aning om vad jag virrar i^^
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Det är ett Baucherbett!

Men jag förstår inte hur du får det till att nosgrimman är dragen genom bettringen?
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

det stämmer, och det sitter inte fast i nosgrimman! det måste vara en synvilla. :p half-cheek eller hanging cheek kallas det också.
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

hmm men är mina ögon verkligen så dåliga :eek: jag svär på att jag såg att de var genomdragna och det syns ju på bilderna också? Eller? :o:angel:
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

det stämmer, och det sitter inte fast i nosgrimman! det måste vara en synvilla. :p half-cheek eller hanging cheek kallas det också.

Näe, half cheek är ju det som brukar kallas "travbett", dvs bara en skänkel (nedåt) istället för två (uppåt och nedåt) som på full cheek. ;)
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Borde inte det funka som ett pessoa med tygeln i stora ringen?
Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Nej, pessoabettet är ett gagbett som bygger på att mundelen löper på bettringen och därmed hissas upp i munnen vid tygeltag. Tygeltaget gör samtidigt att nackstycket trycker mot nacken.

Baucherbettet har inga löpande mekanismer eller hävstänger, det är ett tränsbett med fasta ringar och en förlängning upp till sidostycket. Det ger mer stadga åt bettet och hindrar bettringen att åka genom munnen vid ledande tygeltag. Det lyfter även bettet från tungan i viss mån, eftersom sidostycket inte hamnar i höjd med mundelen.
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

nej jag har sett det här benämnas som half cheek i engelska nätbutiker. travbettet har ju ingen ögla!
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Men Baucher-bettet verkar väl med hävstångseffekt? Precis som ett kimblewick. På internetshoppar beskrivs dethär bettet som hävstångsbett iaf, och jag tkr det är logiskt att det blir hävstång med dendär konstruktionen. Eller? Kanske inte ren hävstång men ändå med ett tryck på nacken?
 
Senast ändrad:
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Det blir mer nacktryck än med ett vanligt tränsbett, men ingen hävstång. Det finns bara en hävarm, inte två. Dessutom rids inte baucherbettet med någon kinnkedja.
Bettet sitter inte fast i nosgrimma eller andra remmar på något sätt, utöver sidostyckena.

whitepaddedbrow.gif

Baucherbett

Ett baucherbett är inte samma sak som ett halfcheek (= ett "halvt" fullcheek):
211980-pony-half-cheek.jpg
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Ja, precis. :)

Vart lite nyfiken på en sak.. vad händer om man vänder bettet, och har dom små ringarna neråt och fäster tyglarna i dom? Det blir väl som ett pelham/jaktkandar? ;O
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Du får inte ut hävstångseffekt från ett bett utan kedja! När ska folk lära sig?
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Så du får inte ut hävstångseffekt på ett bett där kedjan inte tar i heller?
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Fast för att uppnå all den positiva effekten som ett Baucher kan ge bör bettet INTE var så stort som det är på bilden i förhållande till hästens mun... :(
 
Sv: Fortsättning vilket bett var det? *bild*

Ja, precis. :)

Vart lite nyfiken på en sak.. vad händer om man vänder bettet, och har dom små ringarna neråt och fäster tyglarna i dom? Det blir väl som ett pelham/jaktkandar? ;O

Nej, det blir det inte eftersom det fortfarande bara finns en hävarm. Om du skulle fästa sidostycket i stora ringen och tyglarna i de små, skulle "pinnen" den lilla ringen sitter på alltid vara i linje med tygeln. Det skulle innebära att bettet alltid låg felvridet i hästens mun, och utöver det verka som ett vanligt tränsbett.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 813
Senast: jemeni
·
Dressyr Hejsan! Vet att det finns miljoner trådar om olika bett inom dressyren, men de flesta är gamla. jag undrar iallafall om man får tävla...
Svar
5
· Visningar
1 367
Senast: pilmen
·
Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 499
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp